به گزارش روز سه شنبه ایرنا علی قلی ایمانی در نشستی با خبرنگاران رسانه های حوزه کشاورزی استان اظهارداشت: در حوزه کشاورزی هم اینک رقم بالای هدر رفت آب را داریم و باید برای کاهش آن چاره اندیشی شود.
وی گفت: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی گلستان پائین است ،زیرا 40 تا 45 درصد از آب درست مصرف شده و بقیه به دلیل محرومیت از امکانات زیرساختی و تجهیزات هدر می رود.
به گفته وی؛ با توجه به توان کم مالی کشاورزان استان ، دولت امکانات زیر ساختی انتقال آب از چاه تا مزرعه را برای بخش کشاورزی به شیوه مختلف فراهم کند تا از هدر رفت آب و سرمایه های این حوزه جلوگیری شود.
وی افزود: فراهم کردن زیر ساخت ها و انتقال صحیح آب از چاه تا مزرعه 12 درصد افزایش راندمان دارد درحالی که امروز به دلیل توجه نکردن به این مهم، شاهد 60 درصد هدر رفت آب هستیم.
به گفته وی؛ به عبارتی از 100 لیتر آب انتقالی از چاه به مزرعه ، 60 لیتر آن هدر می رود.
ایمانی با گلایه از هماهنگ نبودن فعالیت دستگاه های دست اندرکار در راستای تحقق افزایش راندمان تولید محصول در استان، افزود: برای موفقیت در افزایش راندمان آب کشاورزی استان به هم افزایی و مشارکت بیش از گذشته میان دستگاه ها و وزارت نیرو و حضور ذی نفعان نیاز است ،زیرا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند از عهده این کار مهم برآید.
وی ادامه داد: در گذشته ذی نفعان در تصمیم سازی و تصمیم گیری و مصرف آب مداخله داشتند و از میراب بهره می گرفتند و با توجه به شرایط و نیاز زمین کشاورز، آب مدیریت می شد و مشکلی نیز وجود نداشت.

*نظارت بر مصرف آب کشاورزی جدی گرفته شود
دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: اگر نظارت بر مصرف آب با مشارکت ذی نفعان و فراهم آوردن بستر و امکانات مورد نیاز توسط دستگاه ها متناسب با شرایط روز صورت گیرد، شاهد کمترین مشکل در تامین آب کشاورزی استان خواهیم بود.
وی افزود: من معتقدم گلستان مشکل تامین آب کشاورزی نداشته ،بلکه به شرایطی نیاز دارد که مدیریت آب را به خوبی با مشارکت همه اعم از ذی نفعان و دستگاه های مرتبط اجرا کند.
ایمانی اضافه کرد: امروز آمار درستی از میزان آب در گلستان نداریم، چون قنات های خشک شده و چاه های مخروبه از سهم تخصیصی استان حذف نشده است و همچنان در وزارت نیرو محاسبه می شود و با آمار 2.4 میلیارد متر مکعب آب اعلام می شود.
وی با تاکید بر نظارت بیشتر برای حوزه بخش کشاورزی در راستای مصرف بهینه آب و کاهش هدر رفت آن، افزود: با جریمه کردن کشاورز، به میزان آب استان گلستان افزوده نمی شود ،بلکه باید از امکانات زیرساختی و از مشارکت ذی نفعان در مدیریت آب بیشتر استفاده شود.

*حضور محققان در کنار کشاورز
دبیر خانه کشاورز گلستان همچنین معتقد است که قرار گرفتن محققان در کنار کشاورز در مزرعه کمک شایانی به مدیریت آب و افزایش راندمان تولید خواهد کرد که امروز از کنار آن به راحتی گذر می شود.
وی افزود: اینک کارشناس یا محقق کمتر در مزرعه و کنار کشاورز حضور می یابد درحالی که باید دانش کارشناس او و تجربه کشاورز به افزایش مدیریت آب و راندمان تولید منجر شود.
ایمانی ادامه داد که برخلاف نظر برخی که شالی را کشت پرآب می دانند، طبق تجربه شخصی معتقدم که مصرف آب کشت شالی به دلیل انتقال آب از طریق لوله و رعایت تناوب در آبیاری و خارج نشدن آب از کَرت (قطعات زمین) از سایر کشت های تابستانه از جمله سویا کمتر است.
وی با بیان اینکه گفته می شود هر هکتار شالی 12 تا 17 هزار متر مکعب آب مصرف می کند، افزود: این درحالی است که با انتقال آب از طریق خط لوله و کرت ها، مصرف به نصف می رسد.
دبیر خانه کشاورز گلستان همچنین گفت که باید زمان کشت محصولات زراعی در استان به گونه ای طراحی شود که به سمت فصل پرباران کشانده شود و از نزولات جوی (آب سبز) بیشتر استفاده گردد.
وی افزود: این استان ظرفیت برنامه ریزی برای استفاده از آب سبز در کشت کلزا، سویا، آفتابگردان، چغندر قند، گندم و جو را دارد.
به گفته وی؛ با شتاب دادن به عملیات استفاده از آب سبز در زراعت استان می توان کمک شایانی به ذخیره سازی آب های زیر زمینی کرد.
استان مرزی گلستان از چند سال قبل با کاهش نزولات جوی و مشکل خشکسالی مواجه شده است که این مساله تا حدودی تامین آب شرب مردم در فصل گرم سال را نیز دچار چالش می کند..
گلستان واقع در شمال کشور 650 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد، بیشتر محصول های زراعی این استان در فصل پائیز کشت می شود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.