به نوشته فریده ستایشگر گزارشگر همشهری در گرگان؛ این در حالی است که مسئولان در دولت‌های مختلف از خدمات‌رسانی به شهروندان در نقاط مرزی و توسعه این مناطق سخن گفته‌اند اما آنچه تاکنون رخ داده باعث عقب ماندن شهرستان مرزی مراوه تپه از توسعه و آبادانی شده است.
در دو - سه سال اخیر برای زدودن گرد و غبار محرومیت از سیمای این شهرستان که بیش از 55 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده اقدام‌های زیادی صورت گرفته و گرچه شاخص‌های برخورداری از امکانات و زیرساخت‌ها را تا حدود زیادی ارتقاء بخشیده اند، اما همچنان این شهرستان درگیر مسائل و مشکلات زیادی است.
فرماندار مراوه تپه در گفت‌وگو با همشهری به اقدام‌هایی که برای بهبود شرایط زندگی در این منطقه مرزی انجام شده است، اشاره می‌کند و معتقد است که با مجموع این کارها، شهروندان مراوه تپه‌ای به ماندن در اینجا امیدوار شده‌اند.
اسماعیل تاجی قره جه در این گفت‌وگو به توسعه بخش کشاورزی، باغ ها، تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه صنعت و... اشاره کرد که در ادامه می خوانید.
*با اینکه اقدام‌ها خوبی در این شهرستان انجام شده و طرح‌های مختلفی به اجرا درآمده است، هنوز هم شهروندان از ضعف امکانات و خدمات گلایه دارند. وضعیت شاخص‌های توسعه‌یافتگی در این شهرستان به چه صورتی است؟
فرماندار: مراوه تپه به دلیل شرایطی که برآن حاکم است، تا سال‌های گذشته سهم چندانی از اعتبارات و طرح‌های بزرگ نداشت و همین موضوع موجب شد تا روند خدمات‌رسانی به این شهرستان چندان قابل توجه نباشد. به‌طور مثال تا سال 92 فقط به یک روستا در این شهرستان گازرسانی شده بود، در حالی‌که الان این شاخص به 60‌ درصد رشد پیدا کرده است. (مراوه تپه بیش از 100 روستا دارد و طبق سرشماری سال 90 حدود 86‌درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند). به شهروندان قول می‌دهیم تا پایان سال آینده به جز 16 روستایی که در مسیر و کاسه سد چایلی قرار دارند، به همه روستاها گازرسانی شود.
امسال هم حدود 12 میلیارد و 800 میلیون تومان برای گازرسانی به 14 روستا هزینه شد.
در زمینه آبرسانی نیز تحولی در این شهرستان رخ داده است. 15 میلیارد تومان طرح آبرسانی در این شهرستان در حال اجراست و میزان برخورداری مردم از آب آشامیدنی بهداشتی 72‌درصد است، در حالی‌که تا 3 سال قبل این شاخص 42‌درصد بود.
شهریورماه سال آینده نیز به20 روستا با بهره‌برداری از مجتمع قرناوه آبرسانی می‌شود. در این سال‌ها بیشترین اعتبارات به طرح‌های آبرسانی روستایی به مبلغ 20 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که وضعیت را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.
*شهروندان از اقدام‌هایی که انجام شده و بهبود شرایط رضایت دارند؟
فرماندار: تلاش کرده‌ایم تا شرایط برای زندگی در این منطقه مرزی ارتقا پیدا کند. الان در هر کوچه و خیابان در شهر و روستاها ساخت‌وساز انجام می‌شود. می‌توان ادعا کرد در دو- سه سال اخیر حجم ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی برابر با 10 سال قبل است. این نشان می‌دهد که شهروندان به ماندن در این شهرستان امیدوارهستند. طبق برنامه‌ای که برای توسعه شهرستان ترسیم کرده‌ایم، تا سال 98 بخش زیادی از زیرساخت‌ها در این شهرستان فراهم خواهد شد.
*در حوزه سلامت، مراوه تپه از کمبود و کاستی‌های زیادی رنج می‌برد، اکنون شهروندان در این زمینه با چه وضعیتی مواجه هستند؟
فرماندار: تا چند سال قبل با وجود جمعیت بیش از 50 هزار نفری این شهرستان، امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی بسیار محدودی داشتیم. اما درمانگاه تخصصی لقمان حکیم و تجهیز آن به بخش‌های دیالیز، اکو، سونوگرافی، رادیولوژی و حضور پزشکان متخصص تا حدود زیادی پاسخگوی نیازهای اولیه است. در این مدت درمانگاه گلیداغ تکمیل شد و اورژانس عرب قره حاجی و قازانقایه نیز گسترش پیدا کرد و آمبولانس در اختیار آنها قرار گرفت. در بی‌شک تپه با همکاری بنیاد برکت و با اعتبار 800 میلیون تومان مرکز جامع سلامت در مرحله ساخت است.
*درباره اقدام‌هایی که در زمینه توسعه بسترهای اقتصادی انجام شده است هم توضیح دهید.
فرماندار: یکی از طرح‌های مهم در شهرستان، نیروگاه 26 مگاواتی برق است که از تابستان سال آینده امکان صادرات برق به شهرستان‌های کلاله، گنبدکاووس و حتی خراسان شمالی را هم دارد. در زمینه صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از بسترهای مهم توسعه اقتصادی و درآمد خانواده‌ها با همکاری بنیاد برکت 110‌ دار قالی به متقاضیان تحویل داده‌ایم. در همین زمینه، شرکت تعاونی نیز تأسیس شده که 120 عضو دارد. در منطقه لهندر برای نخستین بار زعفران کشت شده که با توجه به کیفیت و شرایط مطلوب تولید، به‌زودی به قطب زعفران کشور تبدیل می‌شود.

*حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم، وضعیت شهرستان مراوه تپه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه است؟
فرماندار: همه اقدام‌هایی که به آنها اشاره شد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی خانواده‌هاست. سپاه نینوای استان نیز 14 میلیارد تومان تسهیلات با بهره 2/5 درصد به متقاضیان در بخش مرکزی پرداخت می‌کند. همچنین از صندوق کارآفرینی امید نیز برای ایجاد شغل و درآمد در روستاها بهره‌گرفته‌ایم، برای نمونه به منظور تحقق شعار'هر روستا یک شغل'، روستاهای چنارلی و قرناوه پایلوت نوغانداری در شهرستان شده‌اند.
یکی دیگر از این ظرفیت‌ها که شکوفایی آن عین اقتصاد مقاومتی است، پسته وحشی مراوه تپه است.
5600 هکتار از باغ های پسته وحشی و ارگانیک را هدفمند کرده‌ایم. برای تقویت این بخش امسال 150 هکتار از این عرصه‌ها با بذر یا نهال دوباره‌کاری شده که رونق آن را در چند سال آینده شاهد خواهیم بود.
توسعه باغ های زیتون نیز از موضوعاتی است که گسترش آن در اراضی شیبدار به‌طور جدی دنبال می‌شود و خوشبختانه در این زمینه رتبه نخست را در استان داریم. همه اقدام‌هایی که در این چند سال انجام گرفته، با هدف امیدافزایی برای شهروندان و ماندگاری آنان در منطقه مرزی بوده که تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.