قربانعلی گرایلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خلع ید این اراضی طبیعی (مرتعی) در قالب ۱۰۴ پرونده بود که با رای مراجع قضایی این شهرستان حاصل شد.

وی افزود: شهرستان گنبدکاووس ۵۳۱ هزار و ۵۳۹ هکتار مرتع دارد که از این میزان ۱۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار آن مستثنیات و ۳۴۱ هزار و ۹۴۹ هکتار آن اراضی ملی است.

گرایلو همچنین از فعالیت ۲۹ شرکت تعاونی مرتع‌داری با هزار و ۶۲۹ عضو در گنبدکاووس خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ شرکت تعاونی به تازگی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت قانونی شدند.

وی ادامه داد: شرکت‌های تعاونی که اعضای آن را دامداران تشکیل می‌دهند، ۱۹۷ هزار و ۱۲۷ واحد دامی دارند که در ۱۶۱ هزار و ۸۲۰ هکتار از مراتع واگذار شده به آنها و در قالب ۵۷ طرح مرتعداری مشغول فعالیت هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ادامه داد: از مجموع مراتع واگذار شده به شرکت‌های تعاونی مرتعداری، ۴۹ هزار و ۲۰۲ هکتار آن در اختیار ۱۰ شرکت تعاونی ثبت شده با  ۳۷۹ نفر عضو و ۴۳ هزار و ۱۳۷ واحد دامی قرار دارد.

گرایلو افزود: شرکت‌های تعاونی مرتعداری برای تحقق اهداف مدیریت مشترک و حفاظت، احیا و بهره‌برداری اصولی و پایدار منابع طبیعی در زمینه‌های مرتعداری، بیابان زدایی، آبخیزداری، حفاظت و حمایت از مراتع، مدیریت چند منظوره و مدیریت اصولی و پایدار با هدف پرورش دام فعالیت‌ می کنند.

به گفته وی، ۴۹ شرکت تعاونی مرتعداری ثبت شده در گنبدکاووس زیر نظر یک اتحادیه تعاونی مرتعداران و یک تعاونی فراگیر تخصصی منابع طبیعی و کشاورزی قرار دارند.

شهرستان گنبدکاووس ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ هکتار وسعت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.