قتلمه یکی از معروف ترین شیرینی‌های سنتی ترکمن‌های ساکن گلستان است که به طور ویژه در مراسم عروسی طبخ و سرو می‌شود اما بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مزه خوش و راحتی در پخت، این میان وعده را به یکی از ارکان همیشگی سفره های خود تبدیل کرده اند.

برای پخت قتلمه ترکمن مواد زیر را باید تهیه کرد:

تخم مرغ ۵ عدد

روغن ۵ کیلوگرم

آرد ۵ کیلوگرم

بیکینگ پودر ۳ قاشق غذاخوری

نمک به مقدار لازم

آب به مقداری که آرد خمیر شود

۱- در ابتدا باید آرد را خمیر کرده و به آن تخم مرغ‌ها، بکینگ پودر و نمک را اضافه کنیم و با دست این مواد را خوب ورز دهیم و سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه روی مواد را با پارچه پوشانده و می‌گذاریم تا در دمای عادی اتاق استراحت کند.

۲- خمیر آماده را به صورت قطعاتی که هر قطعه یک قرص نان شود، تقسیم می‌کنیم و سپس این قطعات را با وردنه به صورت ورقه‌های نازکی در می‌آوریم.

۳- خمیرهای ورقه شده را که به شکل دایره‌ای کامل است، روی هم چیده و در فاصله ورقه ها، روغن می‌مالیم که تعداد این ورقه‌های نازک خمیر به ضخامت نهایی قتلمه بستگی دارد.

۴- این خمیر دایره‌ای شکل ضخیم را به صورت مستطیل‌های بزرگ بریده، سپس با کشیدن خمیر با دست این قطعات مستطیل خمیر به عرض ۵ سانتیمتر را به صورت دایره وار روی هم می‌پیچیم تا بصورت لایه لایه درآید سپس آن را دوباره به صورت دایره ای کامل به ضخامت نیم سانتیمتر پهن می‌کنیم.

۵- در این مرحله، خمیرهای چند لایه را در ظرف بزرگ با روغن داغ سرخ کرده و پس از آماده شدن قتلمه‌ها، بلافاصله بر روی آن خاک قند می‌پاشیم تا شیرینی آن در تمام لایه ها جذب شود.

میان ترکمن ها رسم است که این شیرینی را در روز عروسی، خانواده داماد درست کرده و به منزل عروس می‌برند و خانواده عروس به نیت اینکه همه فامیل نیز از این شادمانی‌ها داشته باشند آن را بین خویشاوندان و همسایگان پخش می‌کنند.

ترکمن‌ها در جای جای گلستان از شرق تا غرب آن سکونت دارند اما شرق استان و شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه دارای جمعیت عمده‌ای از این قومیت با مذهب اهل سنت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.