یکی از مهمترین نیازهای گلستان که مطابقت کمی با فرایند رو به رشد تولید مواد اولیه به خصوص در بخش کشاورزی دارد، سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی است که کمبود آن موجب افزایش خام فروشی و در نتیجه سهم کم بهره برداران کشاورزی از درآمدهای حاصله می شود.

گلستان طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت، یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد که ۹۷ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

اقتصاد اصلی ساکنان استان با تولید سالانه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات بر پایه کشاورزی استوار است که این بخش ۳۷ درصد درآمد، ۳۵ درصد اشتغال و ۸۵ درصد نیازهای غذایی گلستان را تامین می کند.

همچنین رتبه های اول و سوم ایجاد فرصت های شغلی و ایجاد درآمد در گلستان به ترتیب به بخش های خدمات و صنعت اختصاص دارد.

مهدی صفری پور رییس انجمن زیتون گلستان، فرشاد بشارتی مدیر کارخانه لبنیات آشوراده، عیدمحمد فاروقی معاون صنایع غذایی و تبدیلی جهادکشاورزی گلستان و سیدرضا مسلمی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان در این میزگرد، فعال کردن تشکیلات مشخص برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی، پیگیری مشکلات با حضور میدانی مسوولان، اجرایی شدن شیوه نامه های ابلاغی و قوانین حمایتی، فعال نگه‌داشتن واحدهای تولیدی موجود و سرمایه گذاری در مدیریت آن ها، مدیریت درست منابع تسهیلاتی بدون تعیین ضرب الاجل، ایجاد شهرک های تخصصی و قرار گرفتن نماینده دستگاه های اجرایی در کنار تولید کننده به عنوان مشاور را از جمله راهبردهای مهم برای تحقق نهضت تولید در گلستان اعلام کردند.

رونق اقتصادی با عمل به بیانات رهبری دست یافتنی است

یکی از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی گلستان گفت: این استان در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی به وظایف خود برای رونق تولید گام بر می دارد اما یک دستگاه به تنهایی نمی تواند بخش صنعت را متحول کرده و رسیدن به این هدف به عنوان یکی منویات مورد تاکید مقام معظم رهبری به هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط در ارایه خدمات به فعالان اقتصادی نیاز دارد.

مهدی صفری پور اظهار داشت: فعالان اقتصادی بخش کشاورزی گلستان برای مشارکت بیشتر در رونق تولید با مشکلات و موانعی روبرو هستند که برطرف نشدن آن ها علاوه بر وارد کردن ضربه جدی به تولید، آینده صنایع مورد فعالیت آن ها را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

رییس انجمن زیتون گلستان نداشتن ضمانت اجرایی شیوه نامه ها ابلاغی و قوانین حمایتی از سوی دستگاه های مرتبط در حمایت از فعالان اقتصادی، درهای بسته اتاق مسوولان به روی تولید کنندگان، کمرنگ بودن تشکیلات مشخص برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی، بسنده کردن حمایت از بنگاه های کوچک و زودبازده به پرداخت تسهیلات بانکی و تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده و موازی کاری آن ها در ارایه خدمات برای شتاب در رونق تولید را از جمله موانع پیش روی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و رونق تولید در گلستان اعلام کرد.

صفری پور گفت: مسوولان گمان می کنند پس از پرداخت تسهیلات بانکی، فعالان اقتصادی دیگر نیازی به حمایت ندارند در حالی که بسیاری از دارندگان صنایع و واحدهای تولیدی در فرایند پیچیده و طولانی تولید و ارسال محصولات به بازار چشم انتظار کمک مسوولان هستند.

رییس انجام زیتون گلستان: مسوولان گمان می کنند پس از پرداخت تسهیلات بانکی، فعالان اقتصادی دیگر نیازی به حمایت ندارند

این فعال اقتصادی گلستان با تقدیر از حمایت استاندار گلستان در رونق واحدهای تولیدی گفت که برپایی نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک ها و نواحی صنعتی و حضور مستمر و میدانی مدیران در این واحدها می تواند موجب شناسایی دقیق و بهتر مشکلات و کمبودها شود.

همراهی دستگاه های گلستان در حمایت از تولید مطلوب است

یکی دیگر از تولید کنندگان بخش صنایع غذایی و تبدیلی حوزه کشاورزی گلستان با اشاره به تاکید مقام عظم رهبری برای رونق تولیدات داخلی گفت: همراهی دستگاه های اجرایی در حمایت از تولید کنندگان برای رونق اقتصادی بهتر از گذشته است اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به شرایط آرمانی وجود دارد.

فرشاد بشارتی اظهار داشت: در گلستان ظرفیت خوبی در بخش تولید خوراک دام و طیور وجود دارد که برای رونق بیشتر آن باید برنامه ریزی، حمایت و ارایه مشاوره دستگاه ها از جمله ایجاد واحد جدید متناسب با ظرفیت استان، نوسازی ماشین آلات کارخانه ها، بازاریابی فروش محصول تولیدی و رفع کمبود مواد اولیه تولید کارخانه را در دستور کار قرار داد.

مدیر کارخانه لبنیات آشوراده افزود: حضور نماینده دستگاه ها در مراکز تولیدی و صعنتی به صورت منظم و مستمر برای ارایه مشاوره و رفع مسایل و مشکلات صاحبان کارخانه می تواند دغدغه این قشر در مراحل گوناگون تولید و فروش را برطرف کند.

ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی ظرفیتی برای رونق گلستان است

معاون صنایع غذایی و تبدیلی جهادکشاورزی گلستان هم گفت: سرمایه گذاری در حوزه ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی در این استان ظرفیتی برای جهش رونق اقتصادی است.

عیدمحمد فاروقی افزود: هدف از سرمایه گذاری در این حوزه صنایع تبدیلی در گلستان، ممانعت از خام فروشی، ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

به گفته وی سالانه در گلستان افزون بر ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که راه اندازی صنایع تبدیلی به عنوان یکی از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان تعیین و زمینه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این بخش فراهم است.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، جذب ماده خام، ایجاد اشتغال و بازسازی و نوسازی صنایع تبدیلی برای گلستان مورد توجه قرار گرفته که سال گذشته در این راستا افزون بر ۹۰۰ درصد رشد در جذب ماده خام به میزان ۵۴۱ هزار تن با سرمایه گذاری دو هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال نسبت به تعهد پیش بینی شده محقق شد.

فاروقی گفت: امسال هم ۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال طرح سرمایه گذاری در حوزه ایجاد و توسعه صنایع غذایی و تبدیلی استان به بانک های عامل معرفی شده که تاکنون ۱۰ درصد آن به متقاضیان سرمایه گذاری پرداخت شد.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی جهادکشاورزی گلستان با بیان این که بزرگترین مانع رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان نبود تسهیلات ارزان قیمت است گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در این بخش با نرخ کارمزد ۱۸ درصد بوده که با احتساب سایر هزینه های جانبی به ۲۳ درصد هم می رسد که پرداخت این تسهیلات برای رونق تولید در استان مقرون به صرفه نیست.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی جهادکشاورزی گلستان : هدف از سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی استان، ممانعت از خام فروشی، ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

فاروقی همچنین در راستای رونق تولید داخلی بر آموزش، فرهنگ سازی بیمه، نوآوری در تولید و کاهش ضایعات، مقابله با قاچاق کالا در حمایت از رونق تولید داخلی، حل کمبود مواد اولیه کارخانه ها، حل مشکل کمبود قطعات ماشین آلات کارخانه ها، برندسازی محصول، انجام تبلیغات، استمرار تولید، بسته بندی و فرآوری، ساماندهی واردات، رفع استعلام دستگاه ها و حذف بورکراسی اداری در پرداخت تسهیلات بانکی تاکید کرد.

رونق تولید در شهرک ها و نواحی گلستان حمایت می شود

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان هم با اشاره به حمایت از رونق تولید این استان گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولیدات داخلی، اهتمام به حل مشکلات صنایع و واحدهای در شهرک ها و نواحی استان را بیشتر کرد.

سید رضا مسلمی حمایت از فعالان اقتصادی، توسعه شهرک ها و تلاش برای رفع کمبود امکانات زیربنایی در شهرک ها و نواحی در جذب سرمایه گذاران را از جمله اقدامات برای رونق تولید در گلستان برشمرد.

به گفته وی این شرکت در شهرک ها و نواحی صنعتی زیر پوشش خود، یک هزار و ۱۲۰ قرارداد سرمایه گذاری منعقد کرده  که بیشترین آن با ۴۰ درصد به بخش صنایع غذایی و تبدیلی حوزه کشاورزی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های گلستان از جمله قرار گرفتن در مجاورت با کشورهای آسیایی میانه، فعالیت شهرک هزار هکتاری اترک، گمرک اینچه برون و خط ریلی که امتداد آن تا کشور چین می رسد، سرمایه گذاری در ایجاد صنایع کوچک، متوسط و به ویژه صنایع بزرگ برای رونق اقتصادی این استان ضروری است.

مسلمی گفت: حمایت از رونق تولید در گلستان محدود به پرداخت تسهیلات بانکی نبوده و شامل بخش های متعدد دیگر در راستای رفع کمبودها و مشکلات صنایع می شود.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی، برپایی تورهای صنعتی، راه اندازی خوشه های صنعتی، رفع نیازهای فناورانه و فعال کردن کلینیک صنعتی از جمله اقدام های عملی شده و در حال پیگیری شرکت شهرک های صنعتی استان برای کمک به رونق تولید در گلستان است.

حرکت گلستان به سمت ایجاد صنایع تبدیلی و واحدهای تولیدی مرتبط با بخش کشاورزی به دلیل فراهم بودن زیرساخت های مهم اولیه مانند محصولات کشاورزی فراوان، گامی بلند برای بهبود درآمد پایدار، کمک به معیشت بهره برداران کشاورزی و رونق تولید است.

ظرفیت های موجود در گلستان این قابلیت را دارد که با رفع مسایل و مشکلات پیش رو در حوزه تولید با همت جمعی مسوولان فرصت های شغلی فراوانی را برای جوانان جویای کار فراهم و در پی آن منجر به تولید ثروت در منطقه شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.