معاون سلامت دامپزشکی استان‌گلستان عامل تلف شدن قوچ و کل‌های پارک ملی گلستان را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مسلمی عصر امروز با بیان اینکه بعد از اطلاع از تلف‌شدن چند راس قوچ و کل در پارک ملی گلستان از سوی محیط‌بانان به دامپزشکی استان، کارشناسان ما در محل حضور پیدا کردند، به خبرنگاران گفت: براساس بررسی‌های کارشناسان این سازمان و انجام نمونه‌برداری و ارسال نمونه‌های به تهران و آزمایشات لازم، مشخص شد این حیوانات بر اثر خراشیدگی روده و معده و به علت خوردن علوفه یخ‌زده به بیماری براکسی مبتلا شده بودند.

وی افزود: این حیوانات بر اثر سرمای شدید از علوفه یخ‌زده مصرف کرده بودند که باعث ایجاد زخم در داخل معده و روده آنها شده بود. این زخم‌ها موجب عفونت و مسمومیت در معده حیوانات شد و مرگ آنها را به دنبال داشت. این بیماری واگیردار نیست و هم اکنون هیچ‌گونه بیماری واگیرداری در منطقه وجود ندارد.

براکسی یک بیماری غیرواگیر اما کشنده است و عامل آن نوعی باکتری بی هوازی است که به‌طور طبیعی تعداد محدودی از آن در دستگاه گوارشی نشخوارکنندگان وجود دارد اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده و یا علوفه تیغ‌دار که در شکمبه حیوان ایجاد خراش و زخم می‌کند تکثیر شده و تولید سم می‌کند و در نهایت موجب مسمومیت و مرگ حیوان می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.