به گزارش خبرنگار ایرنا، پدافند غیرعامل به مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن خواهد شد.
پدافند غیرعامل به زبان ساده، نصب حفاظ فلزی بر روی پنجره ها یا قفل زدن به در خانه برای جلوگیری از ورود دزد است.
این تعریف ساده در محیط بزرگتری به نام استان یا کشور مجموعه اقدامات و برنامه ریزی هدفمندی است که خطر و آسیب پذیری از دشمن در حوزه های گوناگون را ناممکن کرده و امنیت و آسایش را برای مردم به همراه خواهد داشت.
گلستان در بخش های گوناگون دارای ویژگی های طبیعی، جغرافیایی و محیطی است که تقویت بخش های مرتبط با پدافند غیرعامل و مسدود کردن مسیرها و منافذ ورود دشمنان برای حفظ امنیت و آسایش ساکنان این استان ضروری است.
یکی از ظرفیت های مهم استان گلستان که می تواند مقصدی جدی برای وارد کردن ضربه توسط دشمنان باشد، بخش کشاورزی و تولیدات دامی است.
برخورداری از زمین های حاصلخیز و دشت های فراخ گلستان را به یکی از استان های برتر تولید کننده محصولات کشاوری تبدیل کرده و جایگاهی ویژه به این استان برای تامین امنیت غذایی کشور به خصوص در محصول استراتژیکی همچون گندم بخشیده است.
همچنین ظرفیت ها و زیرساخت های ایجاد شده در سال های گذشته تولید مرغ ماشینی را به یکی از صنایع برتر گلستان تبدیل کرده و تا جایی که بخش عمده گوشت سفید مصرفی تهران و شهرهای کوچک و بزرگ کشور را مرغداری های این استان تامین می کنند.
پدافند غیرعامل در کشاورزی اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام و گیاه است که با اجرای آن می توان قدرت اثر تهدیدات را کاهش و آستانه آسیب پذیری بخش کشاورزی را افزایش داد و به این ترتیب خسارات و تلفات ناشی از تهدیدات احتمالی را به حداقل ممکن رساند.
مهمترین هدف دشمن در کشاورزی و آسیب زدن به این بخش کم کردن راندمان تولید و ضربه زدن به فرایند تولید و توزیع کالاهای کشاورزی است.
برخورداری گلستان از مرز طولانی آبی و خاکی، تهدید مراتع و زمین های کشاورزی استان با ورود و انتقال انواع ویروس ها و آفت ها را امکان پذیر کرده که بی توجهی به این بخش بروز انواع خسارت ها و کاهش راندمان تولید را به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از آسیب های احتمالی پیش روی گلستان در بخش پدافند غیرعامل و ضرورت تمرکز بر اجرای طرح های پیشگیرانه آن ضرورت کاهش مصرف سموم کشاورزی است.
با گستردگی و اهمیت بخش کشاورزی استان در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور تروریسم زیستی با گسترش آفات، بیماری ها و در نتیجه واردات و مصرف سموم کشاورزی تهدید جدی محسوب می شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا بر لزوم فعالیت های بیشتر این حوزه در استان تاکید کرد و گفت: گستردگی آسیب های احتمالی از بخش های گوناگون طبیعی، مرزی، انسانی و زیستی، اجرای مداوم طرح های پیشگیرانه همراه با آموزش مستمر مردم و مسوولان را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.
احمد تجری مفرد اظهار داشت: احتمال بروز خشکسالی یکی از جدی ترین نگرانی های آینده گلستان است که جایگزینی شیوه های مدرن آبیاری در کنار فرهنگ سازی برای مصرف بهینه منابع آبی موجود می تواند این دغدغه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.
مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان به استفاده زیاد تولیدکنندگان از سموم کشاورزی و لزوم کاهش مصرف آن اشاره کرد و گفت: به دلیل گستردگی و اهمیت کشاورزی استان در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور با تولید محصولات متنوع و فراوان امکان تروریسم زیستی با گسترش آفات، بیماری ها و واردات و مصرف سموم کشاورزی تهدید جدی برای این بخش است.
تجری مفرد بیان کرد: مصرف انواع سموم کشاورزی در گلستان با سیاست ها و رویکرد مبارزه غیرشیمیایی با آفات و بیماری ها از جمله مدیریت مبارزه بیولوژیکی در سال های اخیر کاهش یافته اما همچنان نیازمند تلاش و برنامه ریزی بیشتر برای به حداقل رساندن مصرف آن است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات احتمالی ناشی از تداوم مصرف سموم کشاورزی شیمیایی تاثیر مستقیم آن بر کیفیت محصولات و فاصله گرفتن از استانداردها است که در دراز مدت موجب کاهش صادرات و رویگردانی بازارهای هدف از خرید محصولات گلستان می شود.
وی همچنین به دیگر فعالیت های پدافند غیرعامل گلستان در بخش جهاد کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: شناسایی آفت ها و بیماری های مشترک بین انسان و دام، پایش مزارع، درمان و آموزش و همچنین فعالیت های ترویجی به صورت مستمر در دستور کار است.
تجری مفرد بیان کرد: مقابله با شیوع آنفلوآنزای طیور، جلوگیری از انتقال بیماری ها توسط پرندگان مهاجر و زمستان گذران، جلوگیری از آفت پذیری درختان جنگلی، رصد مستمر آبزیان خزر مانند میگو و خاویار و مقابله با آفت ملخ های مراکشی اقدامات موثر پدافند غیرعامل برای حفظ سلامت محیط زیست و کشاورزی استان به شمار می رود.
وی در ادامه سطح بندی و ثقل بندی مراکز، اماکن و زیرساخت های گلستان را گامی در راستای اهداف و برنامه های پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: رعایت اصول و الزامات پدافند غیرعامل اولویت مهم دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها و شهرداری ها برای صیانت از زیرساخت ها در برابر تهدیدات مختلف دشمن است.
مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان افزود: کاستن از آسیب پذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی در حملات دشمن و استمرار فعالیتها در شرایط بحرانی ناشی از جنگ از جمله موارد ضروری در برنامه ریزی های مربوط به سکونتگاههای انسانی پدافند غیرعامل است.
تجری مفرد اظهار داشت: توسعه و ایجاد فضاهای امن مانند پناهگاه در مراکز مهم، ایجاد مراکز حساس متعدد به جای مراکز حساس منفرد، کاهش خطر ناشی از کاربری های مهم خطرزا و پراکنش مراکز مهم در سطح شهر از جمله راهبردهای پدافند غیرعامل در زمان بحران است که بر اساس آن دستورالعمل اداره کل پدافند غیرعامل گلستان به همه دستگاه ها برای رعایت اصول و قوانین در زمان ساخت و سازها ابلاغ شده است.
وی بر لزوم آموزش همگانی به مردم برای آگاهی از دلایل اجرای پدافندغیرعامل در استان تاکید کرد و گفت: پدافند مردم محور بزرگترین و مهمترین پدافند برای مقابله با دشمن است که نیاز به هیچ گونه ابزار تسلیحاتی نداشته و مهم ترین نقش آن را مردم با تقویت آموزش ها و اتحاد آن با یکدیگر ایفا می کنند.
تجری مفرد افزود: راهبرد اصلی دشمنان از طریق عملیات روانی دنبال می شود به همین دلیل با ابزار رسانه به دنبال هدایت افکار عمومی هستند که برای خنثی کردن این توطئه ها باید از ظرفیت های موجود مانند رسانه ها، محوریت ولایت فقیه، انسجام ملی و نفوذ علما در مردم استفاده کنیم.
6 تا 12 آبان ماه هفته پدافند غیر عامل در کشور است.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.