در نهایت تلاش برای شکستن تحریم آیتم های بازیهای موبایلی در ایران، از جمله بازیهای محبوبی مانند کالاف دیوتی موبایل، فری فایر و موبایل لجند نشاندهنده یک پدیده چندوجهی است که هم تحت تأثیر ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و هم مسائل تجاری و سیاسی قرار دارد. این وضعیت بیانگر آن است که با وجود تنشها و محدودیتهای بینالمللی، بازیهای دیجیتالی میتوانند به عنوان پلی برای ارتباط فرهنگی و تبادل فرهنگی عمل کنند، بهویژه در میان جوانان و جامعه گیمرها. همچنین، حضور بازیهای بینالمللی محبوب در ایران نشاندهنده توانایی بازارهای نوظهور در جذب توجه سرمایهگذاران و توسعهدهندگان بینالمللی است.
محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جریان نشست خبری آخرین پیمایش مصرف بازی های دیجیتال در ایران توضیح داد که میزان بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی های رایانه ای به 34 میلیون نفر رسیده که نسبت به آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال های گذشته ۹۸، ۲ میلیون نفر افزایش داشته است. به عبارتی از هر ۱۰۰ ایرانی ۴۱ نفر بازی میکنند.
همچنین در این آمار اشاره شده است که: از میان این جمعیت 34 میلیونی، ۵۸ درصد از بازیکنان بهصورت آنلاین بازی میکنند. لازم به ذکر است که در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده است که هزینه بازیکنان ایرانی در سال ۱۴۰۰ برای بخش نرمافزار ۲۶۱۲ میلیارد تومان بوده که سهم بازیهای موبایلی ۵۱۲ میلیارد تومان بوده است!
امکانات اقتصادی بازار سرگرمی ایران
روش خرید درون بازی نوعی خرید درون برنامه ای است که در بین بازی های ویدئویی کنسولهای بازی و بازی های موبایل و رایانهای رواج دارد. خرید درون بازی باعث میشود گیمرها بتوانند کالاهای مجازی مانند: ارز درون بازی، ارتقا نیرو ها و توانایی ها یا سطوح و ویژگی های جدید را در درون بازی و به انتخاب و اختیار خود خریداری کنند. توسعهدهندگان بازی ها از خرید های درون بازی به عنوان یک استراتژی کسب درآمد استفاده میکنند. گیمرها نیز خرید هایی را انجام میدهند که کیفیت و لذت تجربه گیم پلی را افزایش میدهد، به احتمال زیاد برای مدت بیشتری بازی خود را ادامه میدهند.
مقاومت در میدان سرگرمی های جهانی
متاسفانه به دلیل تحریم کشور ایران، امکان خرید مستقیم سی پی بازی ای مثل کالاف دیوتی موبایل، و یا جم برای بازی هایی مثل فری فایر، موبایل لجند و کلش اف کلنز، کلش رویال و ... وجود ندارد؛ اما در این بین باید پرسید که هدف تحریمهای اقتصادی چیست؟ آیا پادزهری برای جنگ هستند؟ یا موجب براندازی رژیمهای سیاسی میشوند؟ شاید پاسخ این پرسشها چندان دشوار نباشد: بررسیهای تاریخی میگویند تحریمها، بیش از هر چیزی، موجب آسیبدیدن و مرگ استعدادها و آدمهای معمولی میشوند.
مالدر در کتاب سلاح اقتصادی این باور غلط و رایج را در هم میکوبد که تحریمْ جایگزین یا پادزهر جنگ است. او همچنین نشان میدهد که هدف تحریمها از حفظ روابط میان کشورها به براندازی رژیمهای سیاسی داخلی تغییر کرده است. مالدر با بهکارگیری تحقیقات دقیق و گسترده درسهایی مهم برای مورخان و سیاستگذاران عرضه میکند. تحریمها، علیرغم امید تحریمکنندگان، غالباً هدف دلخواهِ تغییر رژیم را تحقق نمیبخشند و ضربۀ سنگینی به کسانی میزنند که در معرض آنها قرار میگیرند. اصلاً صِرف پیشبینیِ تحریم موجب اقداماتی میشود که جلوی کاراییاش را میگیرد: کشورهایی که خطر تحریم را احساس میکنند میخواهند منابعی اضافی به دست آورند تا در برابر محرومیتهای حاصل از تحریم احتمالی مصون شوند. پس با در نظر گرفتن باید در نظر گرفت، دور زدن این شکل از آسیب های سیاسی – اجتماعی در کشور تحریم شده چه جایگاهی دارند ؟
در پی معضل تحریم آیتم های درون بازی مثل سیپی کالاف دیوتی، جم کلش آف کلنز، و جم موبایل لجند و ... شرکت هوشمند آفرینان گسترش تجارت الکترونیک (موجوجم) با شعار فرهنگ سازی صحیح بازی های ویدئویی خدماتی را برای عاشقانه صنعت گیم ارائه کرده است، همچنین اعلام داشته است که: با توجه به پیگیریهای انجام شده، عملیات اجرایی لازم جهت رفع مشکلات گیمرها را انجام داده است؛ و در حال حاضر تمامی محصولات درون بازی را به صورت قانونی و با همان قیمت درون بازی خریداری می کند. شیوه فعالیت این شرکت و پرژه های مشابه نیز خبر از استقبال فراوان مردم کشور از بازی های ویدئویی و حمایت از حوزه بازی و سرگرمی می دهد.
نتیجه گیری
در نهایت تلاش برای شکستن تحریم آیتم های بازیهای موبایلی در ایران، از جمله بازیهای محبوبی مانند کالاف دیوتی موبایل، فری فایر و موبایل لجند نشاندهنده یک پدیده چندوجهی است که هم تحت تأثیر ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و هم مسائل تجاری و سیاسی قرار دارد. این وضعیت بیانگر آن است که با وجود تنشها و محدودیتهای بینالمللی، بازیهای دیجیتالی میتوانند به عنوان پلی برای ارتباط فرهنگی و تبادل فرهنگی عمل کنند، بهویژه در میان جوانان و جامعه گیمرها. همچنین، حضور بازیهای بینالمللی محبوب در ایران نشاندهنده توانایی بازارهای نوظهور در جذب توجه سرمایهگذاران و توسعهدهندگان بینالمللی است.
در مورد "کالاف دیوتی موبایل"، این بازی به عنوان مثال برجستهای از یک محصول فرهنگی جهانی است که موفق شده است فراتر از محدودیتهای سیاسی و جغرافیایی گسترش یابد و به یک جزء مهم در فرهنگ گیمینگ ایران تبدیل شود.
*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.