مهریه حقی است که برای زن در زمان انجام عقد بین زوجین در نظر گرفته می شود و از جمله حقوق قانونی بانوان می باشد. با توجه به صحبت های بهترین وکیل کرج، به صورت کلی پرداخت مهر بر گردن شوهر است، با این حال امکان دارد در بعضی مواقع زن مجبور به مطالبه مهریه از سمت پدر شوهر باشد، اگر شما نیز در این زمینه سوال دارید و یا علاقه به دانستن این مطلب دارید، ما قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مهریه حقی است که برای زن در زمان انجام عقد بین زوجین در نظر گرفته می شود و از جمله حقوق قانونی بانوان می باشد. با توجه به صحبت های بهترین وکیل کرج، به صورت کلی پرداخت مهر بر گردن شوهر است، با این حال امکان دارد در بعضی مواقع زن مجبور به مطالبه مهریه از سمت پدر شوهر باشد، اگر شما نیز در این زمینه سوال دارید و یا علاقه به دانستن این مطلب دارید، ما قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

مهریه چیست؟

 

مهریه که از جمله حقوق قانونی زنان می باشد بعد از انجام عقد نکاح به زن داده می شود. زوجه در هر زمان که بخواهد می تواند مهر را از مرد طلب کند و همچنین می تواند برای انجام این کار به بهترین وکیل مهریه در ایران نیز مراجعه کرد. قابل ذکر است مهریه کاملا برای زن قابل تملک است، اما در صورتی که مرد نتواند مهریه را پرداخت کند، به شکلی که ناتوانی مرد به دادگاه ثابت شود، می توان مهر را قسط بندی کرد. مهریه بر اساس زمان معین کردن آن و شرط نحوه پرداخت به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه تفاوت دو نوع مهریه را برا شما شرح داده ایم:

 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

 

مهریه عندالمطالبه: زمانی که مهریه عندالمطالبه باشد مرد ملزم است در هر زمان که زن آن را مطالبه کرد، مهریه را پرداخت کند.

 

مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه، با توجه به توانایی مالی مرد، چنانچه توانایی پرداخت مهر را داشته باشد آن را پرداخت می کند و زن قادر نیست او را برای پرداخت مهر به صورت یکجا تحت فشار قرار دهد.

 

شرایط گرفتن مهریه از پدرشوهر چگونه است؟

 

همانطور که در متن های بالا شرح دادیم، پرداخت مهریه بر عهده شوهر می باشد وفریضه قانونی مرد است، اما با این حال در برخی شرایط خاص این تکلیف برگردن پدرشوهر است و او باید مهریه زن را پرداخت کند. در ادامه برخی از شرایط دریافت مهریه از پدر شوهر را توضیح خواهیم د اد:

 

  1. مهم ترین شرط دریافت مهریه از پدر شوهر، این است که در سند ازدواج و یا حین عقد، پدر شوهر ضامن پسر شده باشد و پرداخت مهریه را بر عهده گرفته باشد، در این صورت زن می تواند بنا بر تعهدی که پدر شوهر متقبل شده است مهریه را از او بستاند.
  2. شرط بعدی این است که پدر شوهر بایستی توانایی مالی پرداخت مهر را داشته باشد، چنانچه مهریه عندالاستطاعه باشد.
  3. موارد دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که زن اهلیت لازم( عقل و بلوغ، رشد) و دارا بودن مدارک لازم ( از جمله سند عقد، مدارک هویتی، حساب کاربری در سامانه مربوطه برای انجام مراحل قانونی درخواست مهریه داشته باشد) قابل ذکر است زوجه باید توان پرداخت هزینه های دادرسی را داشته باشد، در غیر این صورت باید بتواند اعسار خود را به شکل قانونی ثابت کند.

 

شرایط گرفتن مهریه از پدرشوهر چگونه است (3)

 

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 

به صورت کلی به اجرا گذاشتن مهریه به دو روش انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

 

مراجعه به اداره ثبت:

 

در این صورت زوجه در ابتدا بایستی به دفترخانه محل انجام عقد مراجعه کند و درخواست طلب مهریه را انجام دهد، به این ترتیب زن نیازی نیست به شکل مستقیم به دادگاه مراجعه کند، چرا که به دفترخانه ای که عقد در آن انجام شده مراجعه کرده و به صورت مکتوب از سر دفتر درخواست صدور اجرائیه را داشته است.

 

سر دفتر بعد از انجام صدور اجرائیه پرونده را به اداره ثبت اسناد و املاک می فرستد و بعد از انجام تشکیل پرونده در این اداره، زن می تواند مرد را ممنوع الخروج کند و بعد از آن درخواست توقیف اموال مرد را داشته باشد. سر دفتر بعد از درخواست کتبی زن و یا وکیل دادگستری زن، اجرائیه به مقدار تقاضا شده را صادر می کند و به نشانی زن که در عقد نامه درج شده ارسال می شود.

 

مراجعه به دادگاه:

 

زوجه برای درخواست مهریه نمی تواند مستقیم به دادگاه مراجعه کند، در صورتی که از طریق اجراییه ثابت نتواند ، نتواند مهریه را از شوهر بگیرد دادگاه در مورد مهریه تصمیم گیری کرده و تعیین تکلیف می کند.

 

در صورتی که آقا توان پرداخت مهر را نداشته باشد، می تواند اعسار خود را از پرداخت مهر بدهد، در این صورت مهریه تقسیط می شود.

 

مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد!

 

  1. در صورتی که در عقد مهریه ای تعیین نشود، همچنین مهریه ای شرط نشده باشد و در صورتی که قبل از نزدیکی، یکی از زوجین فوت شود، مهریه به زن تعلق نمی گیرد.
  2. اگر عقد دائم و یا موقت باطل شده باشد و نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده باشد، زوجه حق طلب مهریه را ندارد.
  3. مواقعی که وجود برخی مسائل باعث فسخ عقد برای هر کدام از زوجین شده باشد و نزدیکی بین زن و شوهر رخ نداده باشد.
  4. در مورد دیگر زنی که طی نامزدی بخواهد جدا شود و باکره باشد، می تواند تنها نصف مهریه را طلب کند و همه مهریه به او تعلق نمی گیرد.

 

شرایط گرفتن مهریه از پدرشوهر چگونه است (2)

 

کلام آخر

 

مهریه حق قانونی است که به زنان تعلق می گیرد و در اکثر موارد چیزی نمی تواند مانع رسیدن این حق به زن باشد مگر در موارد خاص. همچنین لازم به ذکر است زن می تواند در مواردی مانند تعهد به پرداخت مهریه، از جانب پدر شوهر آن را از او دریافت کند. در این مطلب سعی داشتیم اطلاعات جامع و کافی در این پیرامون در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که به دانستن موارد بیشتری راجع به مسائل مهریه و ازدواج علاقه دارید، می توانید به سایت وکیل چی (vakilchi.com) مراجعه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.