حرکت به سمت روش های پایدار و سازگار با محیط زیست در دوره ای که تغییرات آب و هوایی و تأثیرات مخرب آن بر هر عنصر محیط زیست در حال افزایش است، بسیار ضروری است. طیف وسیعی از روش ها برای ساخت و ساز پایدار وجود دارد، چه یک پروژه جدید و چه بازسازی یک ساختمان قدیمی باشد. تأثیرات معماری پایدار نه تنها به نفع محیط زیست است؛ بلکه به نفع جامعه و اقتصاد نیز هست.

صنایع مختلفی وجود دارند که بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارند، در سال های اخیر تلاش ها برای جبران اثرات مخرب آلودگی های زیست محیطی و زباله ها بر محیط زیست به طور قابل توجهی افزایش یافته است، این تلاش ها به صنعت ساختمان و ساخت و ساز نیز گسترش یافته است. معماری پایدار به تأثیرات منفی که ساخت و ساز می تواند بر محیط زیست داشته باشد، هم در زمان ساخت یک ساختمان و هم در زمانی که ساختمان مورد بهره برداری توسط افراد قرار می گیرد می پردازد.

با انتخاب درست مصالح، روش ها، منابع تامین انرژی و مکان هایی که ساختمان ها در آن ساخته می شوند، آسیبی که یک ساختمان به محیط زیست تحمیل می کند می تواند تا حد زیادی کاهش یابد. مفهوم پشت معماری پایدار این است که ساختمان های امروزی بر اکوسیستم و جمعیت نسل آینده تأثیر منفی نمی گذارند. یک ساختمان پایدار زیستگاه گیاهان را از بین نمی برد، بلکه با آن هماهنگ است و در نتیجه قادر به حفظ آن است. تعدادی از استراتژی های صرفه جویی در مصرف انرژی و سازگار با محیط زیست در زیر مورد بحث قرار می گیرند.

معماری پایدار و بازیافت مصالح

هدف بسیاری از افراد بازیافت تمامی مواد استفاده شده در فرایند ساخت و ساز است. اعتقاد بر این است که برای اینکه یک ساختمان بسیار پایدار در نظر گرفته شود، معماری ساختمان ها باید مدولار طراحی شده و قابلیت بازسازی داشته باشند تا بتوان دوباره از مصالح آن برای اهداف دیگر استفاده کرد. مصالح ساختمانی بازیافت شده می توانند شامل الوارهای بازیافت شده و مس بازیافتی نیز باشند.

معماری پایدار و بهره وری انرژی

یک راه ساده برای کاهش ردپای کربن یک ساختمان، اطمینان از عایق بودن آن است. این کار باعث کاهش فشار بر دستگاه های گرمایشی و سرمایشی و کاهش آلودگی های ناشی از آن ها خواهد شد. در ساختمان های جدید، جهت گیری مناسب به منظور بهره بردن از نور طبیعی یا باد ضروری است. به عنوان مثال، تولید برق توسط توربین بادی و پنل های خورشیدی یک روش عالی برای استفاده از شرایط طبیعی زمین و محیط برای کاهش اثرات زیست محیطی بلند مدت یک ساختمان است.

معماری پایدار و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر

وقتی با مسئله وابستگی زیاد انسان به سوخت های فسیلی مواجه می شویم، به طور فزاینده ای روشن می شود که گذار به انرژی های تجدیدپذیر ضروری است. یکی از در دسترس ترین منابع انرژی تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی است که می تواند از طریق استفاده از پنل های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد. این پنل ها می توانند روی پشت بام ها نصب شوند یا حتی به صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرند. این کار نه تنها صورت حساب های برق را کاهش می دهد؛ بلکه خروجی کربن را از فرایند های سنتی تولید انرژی حذف می کند. در حالی که انرژی خورشیدی یک انتخاب محبوب است، گزینه های تجدیدپذیر دیگری نیز در دسترس هستند. برای مثال، انرژی باد را نیز می توان از طریق استفاده از توربین های بادی مورد استفاده قرار داد. از سوی دیگر از انرژی زمین گرمایی نیز می توان برای گرم کردن خانه ها استفاده کرد.

.

99

 

معماری پایدار و مصالح ساختمانی

شهرها به روش های شگفت انگیزی در حال تغییر هستند، مانند استفاده از دیوار های سبز که در آن دیوار ساختمان ها با گیاهان پوشیده می شوند. بام سبز نیز مزایای مشابهی با دیوار سبز دارد، ثابت شده است که هر دو باعث بهبود آسایش ساکنین می شوند و آلاینده های مضر را جذب می کنند و به گرم و خنک شدن ساختمان کمک می کنند.

معماری پایدار و مدیریت پسماند

دفع مواد زائد در ساخت و ساز نباید هیچ خطری برای محیط زیست ایجاد کند. محصولات فرعی خانگی نیز باید به نفع محیط زیست استفاده شوند. به عنوان مثال می توان در ساختمان از سیستم هایی استفاده کرد که گیاهان را با آب خاکستری آبیاری کنند یا از توالت هایی استفاده کرد که فاضلاب را کمپوست کرده و یا سیستم هایی را به کاربرد که زباله های غذایی را به طور مستقیم کمپوست کنند.

معماری پایدار و ساختمان های قدیمی

لازم نیست تمام ساختمان ها از ابتدا به صورت پایدار طراحی شوند. ساختمان های قدیمی تر را می توان ارتقا داد تا پایدارتر شوند و تأثیر آن ها بر محیط زیست کاهش یابد. اضافه کردن پنل های خورشیدی، نصب عایق های سازگار با محیط زیست و استفاده از سیستم های گرمایش و سرمایش مدرن و کم انرژی همگی می توانند برای کاهش ردپای کربن یک ساختمان قدیمی مورد استفاده قرار گیرند.

معماری پایدار و معماری داخلی

طراحی معماری داخلی پایدار نشان دهنده تعهد صادقانه به حفاظت از محیط زیست است. در طراحی داخلی، پایداری در بسیاری از جنبه های یک پروژه دخیل است تا طرحی بادوام و باکیفیت ارائه و اثرات زیست محیطی و آلودگی آن کم شود.

 

 

 

991

 

کلام پایانی

حرکت به سمت روش های پایدار و سازگار با محیط زیست در دوره ای که تغییرات آب و هوایی و تأثیرات مخرب آن بر هر عنصر محیط زیست در حال افزایش است، بسیار ضروری است. طیف وسیعی از روش ها برای ساخت و ساز پایدار وجود دارد، چه یک پروژه جدید و چه بازسازی یک ساختمان قدیمی باشد. تأثیرات معماری پایدار نه تنها به نفع محیط زیست است؛ بلکه به نفع جامعه و اقتصاد نیز هست.

در مقاله مطرح شده، توضیحاتی در رابطه با معماری پایدار داده شد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره معماری پایدار، نمونه موردی ها و همچنین مطالب روز معماری به سایت معماری آرک وب (www.archweb.ir) مراجعه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.