ساندویچ پانل به مصالحی گفته می‌شود که به صورت ساندویچ (لایه‌ای) تولید می‌شود و لایه‌های بیرونی از جنس ورق فلزی است و همچنین دارای یک هسته از جنس فوم پلی اورتان می‌باشد که با دانسیته‌های مختلف در بین دو لایه ورق، تزریق می‌شود. از این سازه جهت پوشاندن سقف‌ها و دیوارهای سالن‌های صنعتی، کارخانه‌ها، سالن‌های تولید، انبارها، ساختمان‌های پیش ساخته، کانکس، سردخانه‌ها، ‌اتاق‌های تمیز، اتاق‌های سردخانه‌ای، کمپ و اسکان‌های موقت و ... استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل را هم می‌توان جزء مصالح ساختمانی دانست، اما این محصولات نسبت به مصالح ساختمانی سنتی برتری‌های زیادی داشته و مدرن‌تر هستند. در حال حاضر در ساخت و ساز‌های زیادی از ساندویچ پانل‌ها کمک می‌گیرند، اغلب مهندسان ساختمان‌سازی و عمران معتقدند که ساندویچ پانل‌ها نسبت به مصالح ساختمانی سنتی بهتر هستند.

ساندویچ پانل به مصالحی گفته می‌شود که به صورت ساندویچ (لایه‌ای) تولید می‌شود و لایه‌های بیرونی از جنس ورق فلزی است و همچنین دارای یک هسته از جنس فوم پلی اورتان می‌باشد که با دانسیته‌های مختلف در بین دو لایه ورق، تزریق می‌شود. از این سازه جهت پوشاندن سقف‌ها و دیوارهای سالن‌های صنعتی، کارخانه‌ها، سالن‌های تولید، انبارها، ساختمان‌های پیش ساخته، کانکس، سردخانه‌ها، ‌اتاق‌های تمیز، اتاق‌های سردخانه‌ای، کمپ و اسکان‌های موقت و ... استفاده می‌شود.

دلایل برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح ساختمانی سنتی

همانطور که در بالا گفتیم سفارش ساندویچ پانل‌ نسبت به مصالح سنتی انتخاب بهتری برای ساخت سازه‌های مختلف هستند. به طور کلی عواملی مانند زیبایی، عایق بودن، کیفیت، چند منظوره بودن، دوام و مقاومت بالا را می‌توان جزء ویژگی‌ها و مزایای این محصولات دانست. در واقع مزایای ساندویچ پانل باعث شده استفاده از آن‌ها نسبت به مصالح ساختمانی سنتی در سازه‌های عظیم ساختمانی بیشتر باشد .از ویژگی‌ها و دلایل مهم استفاده از ساندویچ پانل‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عمر مفید طولانی
  2. سرعت نصب و اجرای بالا
  3. عایق حرارتی و عملکرد مناسب در مواقع بروز حریق
  4. جذب رطوبت پایین و نفوذ ناپذیر در برابر برف، باران و گرد و خاک
  5. مقاوم در برابر انوع مواد شیمیایی و قابلیت شستشو و بهداشتی بودن آن
  6. پایدار در برابر زلزله
  7. عایق خوب سرما و گرما و صرفه جویی در هزینه های انرژی
  8. قابل جابجایی به محل نصب دیگر

حال در ادامه برخی از عامل‌های برتری ساندویچ پانل‌ها نسبت به مصالح ساختمانی سنتی را با یک دیگر بررسی می‌کنیم تا به خوبی با برتری ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی آشنا شوید.

سبک ‌سازی

ساندویچ پانل­ها نسبت به مصالح سنتی وزن کمتری دارند؛ چرا که در ساخت هسته این پانل‌ها از مواد سبکی استفاده شده است. تقریباً می‌توان گفت وزن سازه‌هایی که با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند در مقابل سازه‌های ساخته شده از سیمان و آجر ۵۰ برابر کمتر است. علی رغم وزن پایین این مصالح مقاومت بالایی در برابر ضربات مکانیکی دارند، مقاومت این مصالح از چوب بالا‌تر بوده و نیروی مکانیکی وارد شده به خود را جذب می‌کنند.

ایمنی بالا

ساندویچ پانل‌ها ایمنی در سازه را برقرار می‌کنند، ایمنی در سازه شامل مقاومت بالا در برابر عواملی چون زلزله، عوامل محیطی و حریق است. همچنین وزن سبک این مصالح باعث سبک‌سازی فونداسیون می‌شود. در واقع به علت وزن پایین این مصالح هنگام زلزله خسارات کمتری به بار می‌آید. در ضمن مقاومت ساندویچ پانل نسبت به مواد شیمیایی و حریق بسیار بالا است.

مقاومت در برابر خوردگی

پانل‌ها برخلاف سازه‌های بتنی در برابر عواملی مانند رطوبت وشرایط اب و هوایی دچار خوردگی نمی‌شوند، این مسأله خود یکی از دلایل برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح ساختمانی سنتی است. در ثانی این مسأله هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر سازه‌ها را هم پایین می‌آورد. از طرفی در صورت خرابی یک پانل نیازی به تعویض تمامی آن‌ها نیست، برای تعمیر سازه‌های که با پانل ساخته می‌شوند تنها کافی است که پانل خراب را تعویض کرد.

 

ساندویچ پانل یا مصالح ساختمانی2

 

مقاومت این پانل‌ها در مقابل رطوبت نسبت به مصالح چوبی بسیار بیشتر است، به علاوه از آنجایی که این پانل‌ها در برابر رطوبت مقاومت هستند؛ پس محلی برای تجمع میکروب‌ها نشده و حتی می‌توان آن‌ها را برای ساخت Clean room استفاده کرد.

نصب سریع و ساده

ساندویچ پانل­ها دیوار‌های از پیش ساخته شده‌ای هستند و نصب آن‌ها بسیار ساده و سریع است. این محصولات نسبت به مصالح ساختمانی به راحتی جابه جا شده و سرعت ساخت سازه‌های ساختمانی را بالا می‌برند. حتی در ارتفاع بسیار زیاد هم ساندویچ پانل‌ها به سرعت و بسیار ساده نصب می‌شوند، تنها باید دستورالعمل‌های مربوط به نصب این محصولات را رعایت کرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به اسکلت‌سازی و پی‌سازی

یکی دیگر از عامل‌های برتری ساندویچ پانل‌ها همین موضوع است، وزن پایین این دیوار‌های از پیش آماده باعث می‌شود که هزینه‌های مربوط به پی‌سازی و اسکلت‌سازی پایین آید.

پایین بودن قیمت نهایی سازه

با توجه به اینکه ساندویچ پانل‌ها نصب ساده‌تری دارند و وزن آن‌ها هم پایین است هزینه‌های مربوط به نصب و جابه جایی را کاهش می‌دهند. به عبارتی باید گفت در صورت استفاده از ساندویچ پانل در ساخت سازه‌های عظیم از ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

قابلیت بازیافت

ساندویچ پانل‌ها دارای قابلیت بازیافت بوده و می‌توان آن‌ها را مجدداً مورد استفاده قرار داد. این مسأله مجدداً باعث کاهش هزینه‌ها شده و یکی از دلایل محبوبیت ساندویچ پانل‌ها به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب فوق دریافتید که امروزه ساندویچ پانل‌ها یکی از عناصر بسیار مهم در ساختمان‌سازی هستند. در حال حاضر تولید‌کنندگان زیادی در این زمینه فعالیت دارند، اما دنیای ماموت یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان ساندویچ پانل در کشور است که محصولاتش را می‌توان برای ساخت مجتمع‌های عظیم تجاری، استادیوم‌ها، متجمع‌های مسکونی، مراکز پزشکی و سازه‌های عظیم صنعتی و اقتصادی به کار گرفت.

نشانی: آزادراه کرج-قزوین، پنج کیلومتر بعد از پل کردان

تلفن دفتر: 4500-021

تلفن کارخانه: 4500-026

وبسایت رسمی دنیای ماموت: https://mammutworld.com

ایمیل: crm@mammutworld.com

فکس: 88103520-021

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.