به گزارش ایرنا، غلامرضا کاتب روز پنجشنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: هم اینک نیز توزیع 100 هزار میلیارد ریال وام اشتغال روستایی در کشور آغاز شده است.
وی شرایط اشتغال موجود کشور و چالش های فراروی آن را یادآور شد و افزود: در طول 6 برنامه توسعه کشور و در تمامی دولت های گذشته برنامه منسجم و سیاست مدونی برای حوزه اشتغال کشور تدوین نشده بود.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ بیکاری در پایان برنامه اول توسعه کشور 12.6 درصد، در برنامه دوم 12.5 درصد، در برنامه سوم 12.7 درصد، در برنامه چهارم 11.9 درصد و در برنامه پنجم نیز 12.4 درصد بوده است.
کاتب با بیان اینکه مشکل اشتغال کشور با توزیع پول و اعطای تسهیلات حل نخواهد شد، عنوان کرد: آمارها نشان می دهد که با روش های معمول و نسخه های پیچیده دولت ها در طول این سال ها توفیق چندانی در کاهش نرخ بیکاری حاصل نشده است.
وی ابراز داشت: نرخ بیکاری در طول نیمه نخست سال بر اساس اعلام بانک مرکزی و دولت نیز چهار دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: این در حالی است که بر اساس برنامه توسعه باید نرخ بیکاری در هر سال حدود هشت دهم درصد کاهش یابد اما در نیمه نخست سال جاری نه تنها کاهش نداشت بلکه با افزایش چهار دهم درصدی مواجه شد.
کاتب اظهار داشت: بر اساس افق برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری کشور باید از 12.6 درصد کنونی به حدود هشت درصد برسد.
وی بدون اشاره به آمار، افزود: جمعیت فعال کشور در طول 6 ماه گذشته 920 هزار نفر افزایش یافته است.
کاتب بیان کرد: یکی از برنامه های اساسی دولت و مجلس برای تحقق و کاهش هشت دهم درصدی بیکاری در کشور طرح برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است.
کاتب موضوع اشتغال و تولید و کاهش نرخ بیکاری در کشور را دغدغه دولت، مجلس و تمامی ارکان نظام دانست.
وی با اشاره به برخی چالش ها و دلایل اصلی در بروز افزایش نرخ بیکاری در کشور نیز گفت: کاهش روز افزون جمعیت روستایی و عدم تناسب بین نظام آموزشی کشور با بازار کار و عدم تمایل جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی به رشته های فنی و مهارت آموزی از جمله دلایل افزایش میزان بیکاری است.
کاتب ادامه داد: جمعیت روستایی کشور در حالی که در اوایل انقلاب بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می شد هم اینک به کمتر از 25 درصد رسیده است.
وی گفت: بپیش بینی می شود که تا سال 2050 جمعیت روستایی کشور به کمتر از 16 درصد برسد.
وی گفت: نبود طرح آمایش سرزمینی از دیگر چالش های فراروی تولید و اشتغال در کشور است که هم اینک و در برنامه ششم توسعه دولت و سازمان برنامه و بودجه مکلف به تهیه این طرح به صورت ملی ، منطقه ای و در همه استان ها شده است.
کاتب با اشاره به نبود تناسب بین نظام آموزشی و نیاز بازار کار گفت: از میان یک میلیون و 756 هزار و 82 نفری که در کنکور سال 96 شرکت کردند 49 درصد متقاضی رشته تجربی بودند که این نشان می‌دهد گرایش افراد به رشته‌های فنی و حرفه‌ای به شدت رو به کاهش بوده است.
خبرنگاران: حمید جهان و فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.