به گزارش ایرنا یکی از ویژگی های مهم جوامع امروزی، استفاده از خودرو است که سبب رفاه مردم شده اما به دلایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این وسایل، مشکلاتی مانند مرگ و میر، مصدومیت و ازکارافتادگی به دلیل تصادف را در پی داشته است.
مسئولان، کم عرض بودن جاده‌های ارتباطی، کمبود بزرگراه و نبود آزاد راه و خطاهای انسانی را از مهمترین دلایل وقوع حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند.
کارشناسان نیز علاوه بر این موارد به جنبه های فرهنگی و اجتماعی این پدیده توجه کرده اند و پژوهش هایی در این زمینه انجام داده اند.

** آمار قربانیان تصادف
رئیس اداره بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سوانح جاده در این استان در پنج ساله گذشته بیش از یک هزار کشته و 30 هزار مصدوم برجای گذاشته است.
بیت الله محرابی افزود:150 نفر از مصدومان سوانح جاده‌ای استان در پنج ساله گذشته دچار ضایعه نخاعی شده‌اند.

** جاده‌های حادثه ساز
وی اظهار کرد: در مجموع 120 نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که از این تعداد بیش از 47 نقطه جزء نقاط حادثه‌خیز شناسنامه دار ملی است.
رئیس اداره بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سند کاهش سوانح جاده‌ای در استان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده است.
وی، افزایش تعداد نیروهای پلیس و راهداری در جاده‌ها، توسعه زیرساخت‌های پایگاه‌های اورژانس و پایگاه‌های پلیس را از راهکارهای کوتاه مدت تدوین شده در این سند ذکر کرد.
محرابی افزود: احداث آزاد راه و بزرگراه و حذف نقاط حادثه خیز برای کاهش تصادفات در جاده‌های در کهگیلویه و بویراحمد از راهکارهای بلند مدت برای کاهش سوانح جاده‌ای در این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
طول بزرگراه‌های کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از آغاز دولت تدبیر و امید 53 کیلومتر بود.
براساس برنامه ریزی ها جاده چهار خطه 145 کیلومتری بابامیدان گچساران به بهبهان تا پایان سال 1397 تکمیل می شود که تکمیل این طرح نقش مهمی در کاهش سوانح جاده‌ای دارد.
تکمیل بزرگراه یاسوج به سمیرم و یاسوج -بابامیدان _گچساران به بهبهان از جمله طرح‌های مهم در دست ساخت در کهگیلویه و بویراحمد است که نقش بسزایی در کاهش تصادفات دارد.

** پس افتادگی فرهنگی، عامل مهم تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد
براساس یک پژوهش که در زمینه علل تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت پس افتادگی فرهنگی نقش موثری در این پدیده دارد.
پس افتادگی فرهنگی، یعنی بین وسیله نقلیه و نحوه استفاده صحیح و رعایت قوانین رانندگی یک خلا وجود دارد که سبب این گونه حوادث می شود.
پس‌افتادگی یا تأخر فرهنگی هنگامی ایجاد می شود که هنجارها و نهادهای اجتماعی با آخرین تحولات فنی هماهنگ نباشند.
ابراهیم انصاری، اصغرمحمدی و سمانه سعیدی که در این زمینه پژوهش کرده اند نوشته اند: از بین این متغیرهای مختلف سابقه گواهینامه رانندگی، حالات روحی شخص، اعتقاد به لزوم رعایت مقررات رانندگی، پایگاه اجتماعی - اقتصادی، برخورد قاطع پلیس ، رسیدگی به عیوب وسیله نقلیه و ایمنی خیابانها و جاده ها با بروز تصادفات رانندگی رابطه معناداری دارد و این عوامل در بروز تصادفات و تخلفات در کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار است.
نتایج تحقیق سید علی غفاری، سید امیر نظری و مرتضی خلق نیک نیز حاکی از آن است که سابقه رانندگی ، اعتقاد به لزوم رعایت قوانین و ایمنی خیابانها و جاده ها با بروز تخلفات و تصادفات رانندگی رابطه معناداری دارد و این عوامل در بروز تصادفات و تخلفات اثرگذار است .
بنابراین مسائل اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه این پژوهشگران نقش بسزایی در تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

** دلایل وقوع سوانح جاده‌ای از زبان رانندگان
یک راننده که تجربه 20 سال هدایت خودرو را دارد گفت: بسیاری از سوانح رانندگی به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.
علی فرهمندیان افزود: در صورتی که سرعت خودرو زیاد باشد حتی اگر جاده چهار خطه یا آزاد راه باشد نیز احتمال تصادف وجود دارد همان طور که در تابستان امسال 2 جوان گچسارانی به دلیل سرعت بالا در نزدیکی شهر دوگنبدان و در جاده چهار خطه جان خود را از دست دادند.
وی تصریح کرد: استفاده نکردن از کلاه ایمنی برای موتورسواران و صحبت با گوشی تلفن هنگام رانندگی نیز از دلایل تصادف‌هایی بوده که خود در جاده‌های این استان شاهد آن بوده است.
محمد کریمی که سال‌ها در جاده‌های کشور و کهگیلویه و بویراحمد بدون حادثه مشغول رانندگی است گفت: در برخی موارد بی احتیاطی راننده مقابل باعث بروز حادثه شده است.
وی با اشاره به اینکه رانندگان در قبال جان سرنشینان خودروهای خود مسئولند افزود: جریمه‌های رانندگی در نظر گرفته شده برای رانندگان خاطی اندک است.
مریم حسینی یک بانوی 55 ساله که تنها دختر و نوه‌اش را در یک حادثه رانندگی از دست داده است گفت: سرعت غیرمجاز دلیل این سانحه رانندگی اعلام شده است.

** جاده های درون شهری
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده زیاد از خودروهای شخصی، سد معبر اصناف در پیاده روها، وجود وانت بارهای دستفروش در پیاده روها و ورودی شهرها و انجام حرکات خطرآفرین از سوی برخی جوانان با خودروها از جمله عوامل سوانح رانندگی است.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت افزود: کم عرض بودن جاده‌ها، نبود پل‌های مکانیزه و بی‌توجهی مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بر مشکلات ترافیکی افزوده است.
وی به ایجاد سد معبر از سوی برخی اصناف اشاره کرد و گفت: این امر سبب می‌شود که شهروندان به‌جای پیاده رو از سواره رو برای عبور استفاده کنند که می‌تواند زمینه وقوع تصادف را فراهم کند.

** راهکارهای پیش بینی شده در قانون
وی عنوان کرد: توقیف خودرو و اعمال نمره منفی برای این رانندگان از برنامه‌های پیش بینی شده برای کاهش آن است.
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قانون گذار 20 نوع تخلف رانندگی برای ثبت نمره منفی و جریمه مالی پیش بینی کرده است.
خوشوقت سرعت غیرمجاز بیش از 50 از کیلومتر و حرکات خطرناک با 10 نمره بیشترین جریمه را دارد.
وی اظهار کرد: در ماده هفت رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که رانندگان به 30 نمره برسد خودروی آنها توقیف به مدت سه ماه توقیف و 400 هزار ریال جریمه می‌شوند.
وی بیان کرد: در صورتی که راننده پس از مرحله نخست نمره منفی برای دومین بار 25 نمره منفی کسب کند به مدت 6 ماه گواهینامه آنها توقیف و 600 هزار ریال جریمه مالی می‌شود.
خوشوقت تصریح کرد: در صورت تکرار کسب 20 نمره برای بار سوم گواهینامه راننده لغو می‌شود باید برای گرفتن گواهینامه یک سال پس از این تاریخ باید آزمون‌های عملی و نظری را با موفقیت طی و گواهی نامه کسب کند.

** تجهیزات هوشمند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 17 دوربین هوشمند ثبت تخلف امسال در جاده‌های مواصلاتی این استان نصب شد.
علی خوان پایه افزود: پیش از این چهار دوربین ثبت تخلف در محورهای شریانی کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت.
وی همچنین از نصب 10 دوربین نظارت تصویری برای کاهش گره‌های ترافیکی در جاده‌های درون شهری مهم این استان از ساله گذشته تاکنون خبر داد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال جاری 24 دستگاه تردد شمار در 12 محور جاده‌ای مهم نصب شده است.
خوان پایه تصریح کرد: بهره گیری از زیرساخت‌های حمل و نقل هوشمند از راهبردهای دولت برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی سوانح جاده است.
وی تصریح کرد: ایمن سازی 120 کیلومتر نقاط پرتگاهی و ایمن سازی 23 نقطه حادثه خیز از دیگر خدمات حوزه راهداری کهگیلویه و بویراحمد از سال گذشته تاکنون بوده است.
خوان پایه بیان کرد: رفع خطر از 24 جاده حادثه ساز از برنامه‌های این اداره برای کاهش سوانح رانندگی است.
جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گردشگر پذیر بودن منطقه و قرار داشتن در محل اتصال استان‌های جنوبی به مرکز کشور همواره از مسیرهای پرتردد کشور است.
کاهش خسارت‌های جانی و مالی خسارت‌های سوانح رانندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار همت کاربران ترافیکی برای رعایت قوانین و مسئولان در راستای بهبود زیرساخت‌هاست.
تخلف رانندگان بخش مهمی از دلایل حوادث جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد است که این امر مسئولیت رانندگان را برای رعایت قوانین راهنما و رانندگی بیشتر می کند.
صاحب نظران رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، جاده‌های استاندارد و تجهیزات الکترونیکی کنترل عملکرد رانندگان را از عوامل کاهش سوانح رانندگی می‌دانند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.