به گزارش ایرنا، منطقه محروم و سخت گذر آجم در 45 کیلومتری دیشموک و 180 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
منطقه آجم دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و تاریخی است که شکوفا شدن این ظرفیت‌ها تاکنون به دلیل نداشتن راه ارتباطی عملی نشده است.
مردم در این منطقه زیبا و بکر که به چشمه‌های جوشان معروف است از آب لوله کشی مناسب برخوردار نیستند و آب آشامیدنی خود را با سختی های فراوان و با حمل بر چهارپایان تأمین می‌کنند.
به گفته اهالی این منطقه طرح لوله کشی آب آجم در سال‌های گذشته اجرا شد ولی بیش از چهار سال است که خط انتقال در مسیر رودخانه قطع شده و تاکنون اقدامی برای ترمیم آن صورت نگرفته است.
سال گذشته بعد از انتشار گزارشی با عنوان «آجم، سرزمینی محروم و فراموش شده» مسئولان راهی منطقه آجم شدند و برای بهبود شرایط زندگی در این منطقه تصمیماتی گرفتند.
این تصمیمات شامل احداث پل نیمه کاره، پرداخت تسهیلات بهسازی مسکن، بهسازی راه ارتباطی و جاده‌های عشایری، تأمین آب آشامیدنی سالم و تأمین تجهیزات مورد نیاز مدرسه بوده که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.
راه ارتباطی منطقه آجم با بخش دیشموک در اولین بارش به دلیل سنگلاخی بودن قطع می شود و امدادرسانی به آنها تنها از طریق بالگرد امکان پذیر است.
در یازدهمین کاروان سلامت هلال احمر شهرستان کهگیلویه یک بار دیگر راهی این منطقه محروم شدیم.
در طرح کاروان سلامت هلال احمر مردم منطقه آجم به‌صورت رایگان ویزیت و بسته‌های حمایتی نیز بین آنها توزیع شد.
پزشک معتمد جمعیت هلال احمر عمده مشکلات مردم این منطقه را بیماری‌های عفونی ناشی از آب آلوده دانست و گفت: نبود آب آشامیدنی سالم تهدید جدی برای مردم محسوب می‌شود.
نیما رمضانی سوء تغذیه را از دیگر بیماری های شایع کودکان دانست و بیان کرد: نیاز است این کودکان از سوی شبکه بهداشت و درمان شناسایی و حمایت شوند.
رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه درباره بهسازی راه ارتباطی این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: برای بهسازی جاده‌های عشایری باید درخواست کتبی از سوی عشایر داده شود.
سید خداداد اجتهادی عنوان کرد: چون عشایر منطقه آجم تاکنون در این زمینه پیگیری نکرده اند امور عشایر هنوز نتوانسته است بهسازی این راه را در برنامه کاری قرار دهد.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه نیز گفت: تاکنون گزارشی از قطعی خط انتقال آب لوله کشی منطقه آجم به این اداره نرسیده است.
ولی جفتا تصریح کرد: باید بخشداری دیشموک برای تأمین اعتبار خط انتقال آب با اداره آب و فاضلاب همکاری کند.
بخشدار دیشموک با اشاره به مکاتبات زیاد با مسئولان در راستای مشکلات منطقه آجم گفت: مشکلات این منطقه تاحدی زیاد است که مسئولان استانی و شهرستانی باید به آن توجه کنند.
حسن امیریان عنوان کرد: برای بهسازی راه‌های ارتباطی نیاز به رایزنی های مختلفی هست که این منطقه به شدت به آن نیازمند است.
وی نبود آب آشامیدنی سالم را از مشکلات منطقه آجم دانست و گفت: با تأمین 150 متر لوله، آب بهداشتی 67 خانوار منطقه آجم تأمین می‌شود.
دهستان آجم با بیش از 67 خانوار در 180 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
گزارشگر: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.