به گزارش ایرنا، وضعیت پرچالش و آشفته شوراهای اسلامی در برخی شهرهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد و اختلاف افکنی ها میان اعضا برسر انتخاب شهردار و تغییر موضع ها در این روزها به اوج خود رسیده است.
البته شاید به عقیده کارشناسان بروز و ظهور این سنت ناروا و رویه های نامعقول در متن شوراهای اسلامی در همه جای کشورمان وجود داشته اما بدون شک این آسیب و چالش جدی در استان محروم کهگیلویه وبویراحمد با ساختاری عشیره ای و قومیتی قوام بیشتری به خود گرفته است.
اما سئوال اساسی اینجاست که این دعواها و تنش های موجود باید تا کی ادامه داشته باشد.
مصداق های عینی و فراوان از ایجاد فضایی مسموم و پرچالش از قهر و آشتی های آشوبگرایانه برخی اعضای شوراهای اسلامی به ویژه در شهر یاسوج مرکز این استان همراه با دخالت های فاحش قومیتی و گروهی در کنار ایجاد فضای پرالتهاب رسانه ای در این روزها حکایت دارد.
برخی اعضای شوراهای اسلامی در شهرهای این استان به ویژه شهر یاسوج همچنان با دست پاچگی و کم حوصلگی به دنبال فرصت طلبی و سهم خواهی بر سر انتخاب شهردار شده اند.
برخی از اعضای شوراها در شهرهای مختلف به ویژه یاسوج همچون دوران پرالتهاب انتخابات که با برخی روش های منسوخ شده به دنبال جلب آرا از هر طریقی بودند این بار نیز با اعمال شیوه ها و رویه های نامعقول دیگر درصدد اثبات ناکارآمدی و منفعت طلبی های شخصی و قومیتی خود هستند.
البته آنها بدانند چنین رویکردهایی منسوخ شده به طور قطع به شکست خواهد انجامید.
فراموش نکنیم که مردم امروزه به حسگرهای کاملا هوشمند و بسیار نیرومندی مجهز شده اند که آنها را قادر می‌سازد تا هم سره را ناسره و هم بدل (ادعاهای واهی) را از طلاب ناب، خوب تشخیص دهند.
اعضای شورای اسلامی بدانند که امروزه سیاست های منفعت طلبانه آنها دیگر کارساز نیست و مردم به چنان سطحی از درک و آگاهی لازم رسیده اند تا در امواج تراکم حاصل از عصر ارتباطی و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه یاد گرفته اند که دیگر هر ادعایی را به سادگی باور نکنند.
افرادی که پای به این عرصه حساس گذاشته اند و منتخب مردم شده اند، باید بدانند که جلب و جذب اعتماد عمومی یک جامعه همچون طعمه ای نیست که تنها با چکاندن ماشه ای آن را شکار کرد.
جلب و اعتماد عمومی مردم دارای شاخص ها و مولفه های بسیار ظریفی است که تنها نگاه های سنجیده، اصولی و اندیشه های ناب قدرت تسخیر و شایستگی جذب آن را خواهد داشت.

** انتخاب شهردار مایه اختلاف شوراها نشود
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این راستا معتقد است که انتخاب شهردار نباید مایه اختلاف افکنی ها و از دست رفتن فرصت خدمت در میان اعضای شوراهای اسلامی شود.
سید موسی خادمی افزود: کارکرد و رسالت شوراها به ویژه در شهرها تنها در انتخاب شهردار خلاصه ومحصور نیست.
وی تصریح کرد: بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح هاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه‌ها در راستای برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط یکی از مهمترین وظایف و کارکردهای شورای اسلامی شهر است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: انتخاب شهردار باید حامل وحدت شورا باشد نه عامل اختلاف، چرا که انتخاب شهردار تنها یکی از وظایف شوراهاست.
انتخاب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می گیرد.

** شاخص شوراها نباید در طایفه گرایی خلاصه شود
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد نیز با تاکید بر اینکه افتخار به قوم، قبیله و عشیره هم مطلوب و مبارک است و هم مذموم، گفت: هرگاه ارزش ها و شاخص ها در طایفه گرائی هضم و خلاصه شود، آنگاه امری مطرود است.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود: خلاف این مهم یعنی هرگاه مسائل طایفه گرائی، قوم و عشیره در دین و ارزش ها هضم و خلاصه شود بدون شک امری مطلوب و مبارک است.
وی دامن زدن به مسائل قومی و قبیله ای و شاخص قراردادن موضوع طایفه گرائی در امر شوراها با کارکرد و رسالت سنگین آن امری خطرناک و بر خلاف روح دینی و ارزش های اسلامی دانست.
تاکید بر سنت ناروای قومیتی و طایفه ای آنچنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه وبویراحمد تحت شعاع و چنبره خود قرار داده بود که پس لرزه ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان شده است.
هر چند انتخاب اصلح در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان مظهر مدیریت کارآمد می تواند گرهگشای شتاب بخشی به توسعه باشد، اما تجربه چهار دوره گذشته انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و فضای کنونی در انتخاب شهردار در شهرهای مختلف این استان نشان می دهد که برخی از اعضای شوراها گزینش افراد را براساس طایفه گرایی در اولویت دیدگاه خود قرار داده اند.

** ضعف کارکرد شوراها در کهگیلویه وبویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویارحمد نیز تاکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان در چهار دور گذشته خوب عمل نکرده اند و مباحث قومی و قبیله ای بر فعالیت و عملکرد آنها سایه انداخته بود.
پژمان نیک اقبالی افزود: اینکه هر کدام از اقوام و یا طوایف کهگیلویه و بویراحمد که بزرگ تر و یا پرجمعیت تر باشد قدرت را در شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان در دست می گیرند رویه ای نامطلوب بر پیکر این نهاد محسوب می شود.
وی تصریح کرد: راه حل رفع اینگونه مشکلات قدرت گرفتن هرچه بیشتر احزاب سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد است.
سالهاست آفت قوم و قبیله گرایی همدوش و شاید چند قدم جلوتر از سایر محرومیت‌ها، توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را به چالش کشیده است و این آفت همواره چه در زمان انتخابات و پس از آن همواره خودنمایی می‌کند.

** تنش در آیین تحلیف شورای شهر یاسوج
آیین تحلیف اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر یاسوج روز گذشته (یکشنبه) در محل فرمانداری بویراحمد در حالی با ایجاد تنش برگزار شد که پس از کش و قوس های فراوان و قهر و آشتی های برخی اعضا سرانجام هدایت اکبری به عنوان رئیس انتخاب شد.
هدایت اکبری رئیس قبلی شورای دور چهارم نیز بوده است.
کیوان آشنا و علی اکبری تبار نیز به ترتیب به عنوان نایب رئیس و سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج انتخاب شدند.
در آیین روز گذشته نیز حاشیه بر متن چیره شد و سه تن از اعضا که اتفاقا در نشست قبل غایب بودند این بار و پس از دقایقی جلسه را ترک کردند.
آیین تحلیف دوره پنجم شورای اسلامی یاسوج یک بار در اول شهریور امسال با حضور معاون عمرانی استاندار، فرماندار و حتی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا برگزار شده بود که آن نشست نیز با تنش همراه شد.
در انتخابات 29 اردیبهشت امسال فرشید نگین تاجی با 16 هزار و 776 رأی، محمد رحیم دهراب پور دولت آباد با 10 هزار و 282 رأی، سید هدایت اکبری با 9 هزار و 608 رأی، مسعود خوبانی با 9 هزار و 359 رأی، علی اکبری تبار با 9 هزار و 218 رأی، فرشید احمدی کیش با هفت هزار و 182 رأی و کیوان آشنا با هفت هزار و 60 رأی به عنوان اعضای اصلی پنجمین دوره شورای اسلامی یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.
شورای شهر 130 هزار نفری یاسوج دارای هفت عضو اصلی و چهار عضو علی‌البدل است.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 17 شهر است که 14 شهر آن دارای شورای پنج نفره و سه شهر آن نیز دارای شورای سه نفره است.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 713 هزار نفر جمعیت دارد و میزان مشارکت این استان در انتخابات 29 اردیبهشت ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا افزون بر 72 درصد اعلام شد.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.