به گزارش ایرنا، فعالیت در زمینه صنایع دستی از سال‌های دور تاکنون بین مردم کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه زنان روستایی و عشایری برای تأمین بخشی از نیازهای زندگی خانواده یا کسب درآمد مرسوم بوده است.
اما در سال‌های اخیر صنایع دستی به‌عنوان بستری برای اشتغالزایی، درآمدزایی و ماندگاری هنرهای اصیل ایرانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
صنایع دستی را همه جا می‌توان پیدا کرد، از داخل سیاه چادر عشایری گرفته تا پستوی خانه‌های روستایی و آپارتمان‌های شهری قابل مشاهده است.
در استانی که هنوز یک پا در سنت دارد و یک پا در دوران جدید، صنایع دستی می‌تواند معدن فرصت اشتغال و درآمد باشد.
دلیل رونق صنایع دستی که مشخصه اصلی این منطقه است، زیبایی منحصر بفرد آن است که در کالاهای مشابه جدید دیده نمی‌شود.
برای سیاستگذاران دولت یازدهم، صنایع دستی یکی از فرصت‌های خوب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.
صنایع دستی هم اینک در واقع یک معدن شغل‌های بالقوه است.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.

**نگاهی به برخی رشته‌های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد
رودوزی‌های سنتی یا نقش دوزی، معمولاً روی پارچه‌های مخصوص برای تزئین بالش‌ها، لباس‌های محلی، رومیزها و وسایل منزل بکار می‌رود.
زنان روستایی از دیر باز با استفاده از دانه درختی زینتی وحشی آلبالوی تلخ گردن بند، دستبند برای بانوان درست می‌کردند که به مهلوبافی شهرت دارد.
گفته می‌شود که هنر مهلوبافی از سه هزار سال پیش در استان کهگیلویه و بویراحمد رواج داشته به دلیل بوی خوب، اعتقاد به خوش یمنی و استفاده‌های دارویی اهمیت زیادی دارد.
این رشته صنایع دستی که در سال‌های اخیر در حال فراموشی بود امسال به ثبت ملی رسید و در حال احیاست.
جاجیم بافی یکی از دست بافت‌های شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد است که به شیوه افقی و روی زمین بافته می‌شود.
جاجیم بافی در ابعاد و طرح‌های مختلف بافت می‌شود.
سیاه چادر، با ویژگی خاصی که دارد سال‌های طولانی به یک صورت و طرح باقی مانده و چنین به نظر می‌رسد که اوج این هنر در مراحل اولیه اختراع قرار دارد.

** صنایع دستی ظرفیتی برای ایجاد شغل
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی این استان باید بیش از صادرات آن توسط متولیان امر و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی در اولویت باشد.
سید موسی خادمی اظهار داشت: اشتغالزایی در تمامی حوزه‌ها از جمله صنایع دستی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده دارای اهمیت چشمگیری است.
وی بیان کرد: مسئولان اداره کل میراث فرهنگی این استان اقدام به شناسایی چند صادرکننده توانمند بومی و یا غیربومی در حوزه صنایع دستی و ارتباط دادن آنان با تولیدکنندگان صنایع دستی استان کند.
خادمی عنوان کرد که این امر نقش بسزایی در افزایش صادرات محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت و باید برای تحقق آن تلاش و برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اهمیت حضور تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه‌های داخلی و یا خارجی، ابراز داشت: مسئولان اداره کل میراث فرهنگی در راستای توانمندسازی تولیدکنندگان استان برای حضور خودجوش در چنین نمایشگاه‌هایی اقدام به حمایت همه جانبه 2 یا سه ساله از آنان کنند.
خادمی خواستار ایجاد و راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه یاسوج شد و گفت: مکان‌هایی مناسب برای این امر توسط مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل امور عشایر استان مشخص شود.
وی اظهار داشت: ایجاد و راه اندازی چنین بازارچه‌هایی علاوه بر آنکه سبب دسترسی بهتر گردشگران به انواع صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود نقش اثرگذاری در معرفی هر چه بیشتر این محصولات به مردم دیگر نقاط کشور نیز خواهد داشت.

** استان کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که این استان بعد از زنجان دومین استان در زمینه پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی در کشور ظرف سه سال گذشته معرفی شده است.
پریسا راد اظهار داشت: ظرف چهار سال گذشته افزون بر 50 میلیارد ریال به فعالان حوزه صنایع دستی در استان تسهیلات کم بهره پرداخت شده است.
وی تصریح کرد که سقف پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان این حوزه بین 30 تا 50 میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت یازدهم نسبت به هنرمندان صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هر کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان برای سه تا پنج نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند.

**برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت‌های رونق صنایع دستی
کارگروه گردشگری و خدمات سفر کهگیلویه و بویر احمد کلیات طرح راه اندازی بازارچه صنایع‌دستی استان در پارک اسکان یاسوج را تصویب کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح بازارچه صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در پارک اسکان یاسوج در زمینه اشتغال زایی، جذب گردشگر و درآمدزایی هنرمندان استان کارآمد است.
محمود باقری عنوان کرد: زیربنای این طرح که 2 هزار و 500 مترمربع است که برای 110 نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی، بازار ثابت برای عرضه صنایع‌دستی است گفت: هم‌اکنون فضای کافی برای فروش صنایع‌دستی در استان وجود ندارد.
باقری اظهار داشت: بیش از 30 هزار نفر کارآموز در حوزه صنایع‌دستی در استان در سال‌های اخیر آموزش داده‌شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه فضای کافی و مطمئن برای تولید و فروش صنایع‌دستی در استان در اختیار افراد نیست افزود: دلال‌ها با خریداری این محصولات با قیمت ناچیز از فروشنده و عرضه در بازارهای دیگر، صنایع‌دستی استان را به تاراج می‌برند.
باقری ابراز داشت: توسعه گردشگری در طرح آمایش سرزمینی دارای رتبه نخست سرمایه‌گذاری است، بنابراین باید از صنایع‌دستی و گردشگری استان حمایت شود.
سالانه 218 هزار مترمربع انواع صنایع‌دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومترمربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:سید ولی موسوی
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.