از جمله نقاط قوت و وجهه تمایز شهرستان چرام با دیگر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، جغرافیای دو قطبی آن است و بدین سبب نگین سبز استان نام گرفته است. گرمسیر چرام سرشار از آب فراوان و آفتاب ملایم و مستعد کشت و کار مناسب است.
مردمان و حاکمان این سرزمین در طول تاریخ وجود این نعمت حیاتی را غنیمت شمرده و آن را به بهترین اشکال به کار گرفته‌اند.
در زمان‌های دورتر و در عهد صفوی و قبل از آن “انجیرستان و تاکستان ” آرند که مولد ممتازترین نمونه‌ی انگور و انجیر کشور بودند بنا و پس از قرن‌ها نگهداری و رونق، همگی نابود شد، فقط کرت‌های سنگ چین از آنها باقی است.
(با وجود سد کوثر در ده کیلومتری آنها، احیای این مهم گام محکمی در جهت تولید در استان است)
پس از آن “انارستان” آرند کشت جایگزین مردم چرام گشت، به‌طوری که انار و “ناردونه” ی آرند شهرتی کشوری و در ادبیات “لر” جایگاه ویژه یافت.
سرانجام یاقوت‌های سرخ نیز قابل بیان نیست و نه تنها اشک قلم بلکه اشک‌های هر بیننده را جاری می‌سازد. زیرا که امروزه با وجود سد کوثر در ده کیلومتری آن‌ها، یک تاریخ در حال مرگ است و جز خشکیده‌ای از آن همه سبزه و صفا به جا نمانده است.
اما این روزها چشم‌ها شاهد یک اتفاق دلخراش در طسوج بخش سردسیری چرام است که بیانش دل هر غریبه را به درد می‌آورد.
“باغ سرکرته ” ی طسوج که نه از بی آبی بلکه از بی توجهی در حال نابودی کامل است.
باغی که بنا به تحقیقات انجام شده نهال‌هایش از کرج به چرام آمده و با الاغ و قاطر به طسوج منتقل شده و با دستان بزرگان این خاک نشانده شده‌اند.
جالب اینجاست در کنار این باغ سال‌های اخیر باغ هایی تأسیس شده که بسیار آباد و قابل ستایش‌اند. اگرچه دلیل نابودی باغ هایگرمسیر چرام را خشک‌سالی عنوان می‌کنند اما خروش چشمه‌ی جوشان در این باغ خط بطلانی است بر تمام ادعاها.
عبور رود خروشان در کنار زردآلوهای تشنه لب و گلابی‌های نیمه جان اشک هر رهگذری را در می‌آورد. عطش‌ها را در یابید.
گاهی مسافرانی از استانهای جنوبی به بخش‌های سردسیری چرام (چاسخار و طسوج) سفر کرده و عمدتاً در این باغ بازدید و اتراق می‌کنند اما جایگاه مناسب برای اسکان وجود ندارد. ضمناً نبود سرویس بهداشتی وضعیت نامناسبی به وجود آورده است.
تعیین تکلیف با مالکان، ایجاد حصار، کاشت نهال در نقاط خالی و پاکنی و آبیاری درختان موجود و همچنین مرمت “نیم قلعه”(برج نگهبانی باغ)، می‌تواند به تاریخ و آبروی چرام و چرامیان کمک شایانی کند و در این باره مسئولین عزیز را به تلاش بیشتر فرا خوانده و از تلاش‌های قبلی ایشان سپاسگذاریم.
________________
انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد ** 6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.