به گزارش ایرنا، براساس تعریف جدید مجلس شورای اسلامی، تنش آبی شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تامین آب شرب یک شهر، شهرستان و یا روستا معادل (سربه سر) میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد.
براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد چهار شهر یاسوج، مادوان، سوق و دیشموک در این استان دارای تنش آبی هستند که برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی به منظور رفع مشکل کم آبی آنها لحاظ شده است.
سال گذشته 6 شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، مادوان، سوق، دیشموک، چیتاب و لنده دارای تنش آبی بودند.
با تلاش‌ شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد 2 شهر چیتاب و لنده از وضعیت تنش آبی خارج شدند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تاسیسات آب شرب شهر دیشموک به خبرنگار ایرنا گفت: آبفای استان برای رفع مشکلات مربوط به آب شرب این شهر تدابیر لازم را اندیشیده و در حال خارج کردن آن از وضعیت تنش آبی است.
مسعود مرادیان افزود: پس از مطالعات انجام شده و کارهای کاشناسی توسط آب منطقه‌ای یک نقطه در «تنگه فارتق»دیشموک برای حفر چاه آب شرب تعیین شده بود اما به رغم تامین اعتبار لازم برای حفر و تجهیز این چاه وجود معارضات محلی سبب اخلال در روند اجرای این طرح شد.
وی اظهار داشت: به دلیل ضرورت حفر و تجهیز چاه آب شرب شهر دیشموک، با رایزنی‌های لازم با شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی استان، مکانی جدید برای حفر چاه تعیین شد.
معاون مهندسی و توسعه آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پس از مطالعه مجدد منطقه« تنگ پلنگی» برای احداث و حفر چاه آب شرب دیشموک تعیین شد.
مردایان گفت: عملیات اجرایی حفر این چاه عمیق از امروز آغاز شده و تلاش می شود تا 2 ماه آینده حفاری و تجهیز آن صورت گیرد.
وی تاکید کرد که با وارد مدار شدن آب این چاه بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب شرب دیشموک برطرف و از وضعیت تنش آبی خارج می شود.
معاون مهندسی و توسعه آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد افزود: کاهش دبی و افت سطح چاه کنونی تامین آب شرب شهر دیشموک سبب بالا رفتن برخی املاح در آب چاه شده که گوارایی آن را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته وی شمار مشترکان آب شرب شهر دیشموک افزون بر 2هزار مشترک است.
شهردیشموک مرکز بخش دیشموک درشهرستان کهگیلویه افزون بر پنج هزار نفر جمعیت دارد.
شهر دیشموک از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک درخوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.
سرانه مصرف آب در ایران نزدیک به 150 لیتر در شبانه روز است در حالی این رقم در کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به 184 لیتر در شبانه روز است.
خبرنگار : مسعود علیزاده**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
1662/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.