عزت الله بهشتی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که 952 مورد آتش سوزی در 10 سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است.
وی بیان کرد که سال 1386 با یک هزار و 408 هکتار در 122 فقره آتش سوزی بیشترین میزان خسارت به جنگل‌ها و مراتع این استان رسید.
بهشتی فر میزان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان در سال 1392 را 425 هکتار، سال 1393،774، سال 1394 بیش از یک هزار و 164 و در سال گذشته را 950 هکتار ذکر کرد.
از ابتدای سال جاری تا روز نهم تیر امسال 50 فقره آتش سوزی 230 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد را خاکستر کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌ها و مراتع پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مهم‌ترینمناطق دچار آتش سوزی شده در سال جاری است.
بهشتی فر تصریح کرد که این آتش سوزی‌ها با وجود کمبود تجهیزات با تلاش امدادگران و مردم کهگیلویه و بویراحمد مهار شده است.
وی افزود که نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان است.
وی بیان کرد که کهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هکتار جنگل و 540 هزار هکتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد که هم اینک 74 قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.
کارشناسان عوامل عمدی و غیر عمدی را مهم‌ترین دلایل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند.
این کارشناسان اختلافات محلی و روشن کردن آتش از سوی گردشگران را یکی از دلایل مهم‌ این آتش سوزی‌ها می‌دانند.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.