به گزارش ایرنا، عشایر همواره از نی چیت بافی برای تزئین سیاه چادرهای خود استفاده می‌کنند.
از نی چیت برای حفاظت و زیبایی اطراف سیاه چادر و جدا کردن قسمت‌های مختلف فضاهای داخل چادر به 2 صورت ساده و رنگی استفاده می‌شود.
نی چیت، هم اکنون بیشتر با توجه به نوع نیاز و یا با سفارش افراد تهیه می‌شود.
برای تولید نی چیت از پشم رنگی یا خود رنگ و حصیر که تشکیل شده از نی‌های نازک و بلند است، استفاده می‌شود.
نقش های بافته شده در آن بیشتر به‌صورت ذهنی باف و انتزاعی است.
دانه‌های نی انتخاب شده را پس از دسته بندی از لحاظ رنگ و اندازه به‌وسیله پشم رنگی یا ساده از ابتدا تا انتها می‌پیچند آنگاه نی‌های پیچیده شده را در کنار هم قرار داده و به‌وسیله نخ‌های پشمی می‌بافند و تبدیل به دیوار پر نقش و نگاری می‌شود که به آن نی چیت می‌گویند.
در حال حاضر گاهی از کامواهای رنگی نیز برای تولید این محصول استفاده می‌شود که نوع نامرغوب آن برای آغل گوسفندان کاربرد دارد.
بافت نی چیت در زندگی عشایری توسط زنان انجام می‌شود، که ابتدا مقداری نی توسط زنان و دختران جمع آوری، سپس تعدادی سنگ به‌منظور پیچیدن تار و پود به دور چیت، مهیا شده و بافت چیت توسط کسی که در این کار تبحر دارد، به کمک دیگران آغاز می‌شود.
نی چیت بعد از گلیم به‌عنوان نخستین زیرانداز استفاده می شود و همچنین به‌عنوان حصاری برای سیاه چادر عشایری کاربرد فراوان دارد.

**هنر نی چیت بافی در روستای دم مهد کهگیلویه
روستای دم مهد کهگیلویه با بیش از 56 خانوار در هفت کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
12 نفر از اعضای خانواده روستای مهد کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد هنر نی چیت بافی را با پشتکار و فعالیت شبانه روزی در روستای محل زندگی خود احیای کردند.
خانواده‌ علی مراد حق شناس با استفاده از توانمندی و شعار یک خانه یک کارخانه،‌ محل زندگی خود را به کارگاه تولیدی تبدیل کردند.
علی مراد حق شناس در این رابطه گفت: سه سال پیش طرح تولید صنایع دستی نی چیت بافی منسوخ شده را در خانه آغاز کردیم و افراد خانواده نیز کم‌کم به این صنعت تشویق شدند.
وی بیان کرد: بعد از سه سال فعالیت و تنها با تکیه بر داشته‌های خود برای همه افراد خانواده شغل ایجاد کرده و از خانه‌ای کوچک و قدیمی کارگاهی تولیدی بزرگ احداث شد.
حق شناس عنوان کرد: 12 نفر از اعضای خانواده شامل پدر، مادر، خواهران و برادران با تلاش شبانه روزی 2 صنعت قدیمی نی چیت بافی و سیاه چادر را احیای کردند.
وی افزود: مواد اولیه نی چیت را از نی زارهای اطراف روستا و سیاه چادرها را از موی بزغاله‌های خود تأمین می‌کنیم.
حق شناس تصریح کرد: سالانه بیش از یکهزار متر مربع از این 2 محصول به ارزش چهار میلیارد ریال در این روستا تولید می‌شود.

**فعالیت عشایر کهگیلویه برای احیای نی چیت بافی
رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه گفت: در راستای احیای هنر نی چیت بافی چهار خانوار عشایری در این شهرستان فعالیت دارند.
سید خداداد اجتهادی بیان کرد: 120 میلیارد ریال تسهیلات برای احیای این صنعت از سوی اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه پرداخت شد.
وی عنوان کرد: نی چیت و سیاه چادرهای اصیل و زیبا برای آرایش جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، آئین‌ها و جشن‌های عروسی نیز استفاده می‌شود.
اجتهادی اظهار کرد: بیش از 70 نامزد شورای اسلامی در استان سال جاری ستادهای تبلیغاتی خود را با این محصولات سنتی آراسته کردند.
وی گفت: محصول تولیدی این کارگاه علاوه بر تأمین نیاز 12 هزار خانواده عشایری استان به استان‌های همجوار ازجمله فارس و اصفهان ارسال می‌شود.

**برگزاری دوره های آموزشی برای احیای نی چیت بافی
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: اولویت این نهاد برگزاری دوره‌های آموزشی برای احیای صنایع دستی استان به‌ویژه صنایع دستی منسوخ شده مانند نی چیت و سیاه چادر بافی است.
سیاوش زمان تصریح کرد: برای رونق و اشاعه این صنعت‌ها آموزش و ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی افزود: این نهاد حمایت ویژه‌ای برای احیای صنایع دستی منسوخ شده دارد.

**فعالیت افزون بر هفت هزار هنرمند در بخش صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و 600 هنرمند در بخش صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند.
پریسا راد اضافه کرد: هم اکنون 16 آموزشگاه صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد 87 درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
وی ابراز کرد: 66 کارگاه تولیدی صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد 49 مورد فعال و مابقی به دلیل نبود نقدینگی غیرفعال است.
راد افزود: سه میلیارد و 30 میلیون ریال صنایع دستی در نمایشگاه‌های این استان در نوروز 96 به فروش رفت.
وی تصریح کرد: ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی، طرح درجه بندی کارگاه‌های صنایع دستی، برگزاری همایش و نمایشگاه‌های متعدد از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل است.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 710 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
7531/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.