جعفر گوهرگانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال 95 سه هزار دوز اسپرم منجمد برای اجرای طرح اصلاح نژاد گاوهای بومی در اختیار دامداران روستایی قرار گرفت.
وی افزایش تولید شیر، بهبود کیفیت گوشت و کیفیت لاشه، سرعت رشد، کاهش هزینه‌های تولید گوشت قرمز و مقاومت بالای این نژاد و افزایش تولید شیر از نظر کمی و کیفی با درصد چربی و پروتئین مناسب را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.
گوهرگانی گفت که طرح اصلاح نژاد گاوهای بومی ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید گوشت و شیر به اقتصادی کردن فعالیت دامداران کمک خواهد کرد.
وی اظهار داشت که دام‌های اصلاح نژاد شده 18 تا 20 کیلوگرم شیردهی دارند و نداشتن ورم پستان و آسان دوشی از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه دامداران روستایی برای تلقیح مصنوعی گاوهای بومی برای اصلاح نژاد دام خود می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند، تصریح کرد که با اجرای این طرح عمر مفید دام به 10 تا 12 سال خواهد رسید.
در کهگیلویه و بویراحمد 2 میلیون واحد دام سبک و حدود 70 هزار رأس گاو بومی وجود دارد.
بیش از 20 درصد اشتغال کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی است و حوزه دامداری از ظرفیت‌های بالفعل نشده این استان محسوب می‌شود.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.