به گزارش ایرنا، کوه خاییز با 33 هزار هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان های گچساران، کهگیلویه و بهبهان از سال 77 از سوی شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است.
پوشش گیاهی این منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است
گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه در منطقه حفاظت شده خائیز زندگی می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این خبر گفت که دراین درگیری مسلحانه پای راست یکی از شکارچیان غیرمجاز مورد هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت که ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه طی گشت و کنترل منطقه با مشاهده عده ای از شکارچیان غیرمجاز دستور ایست و بازرسی می دهند که با مقاومت این شکارچیان مسلح مواجه شدند.
وی تصریح کرد که در همین حال محیط بانان در منطقه ابتدا اقدام به شلیک هوایی کرده و خواستار خلع سلاح شکارچیان شده که با مقابله این افراد روبرو شدند.
وی گفت که پس از شلیک چندین تیر هوایی از طرف ماموران محیط بانی مجدد شکاچیان آنها را مورد هدف گلوله قرار دادند.
وی ابراز داشت که این شکارچیان مجهز و مسلح به چهار قبضه اسلحه شامل 2کلاشینکف، یک قبضه برنو و یک قبضه اسلحه ساچمه زنی بودند.
هاشمی بیان کرد: در این درگیری یکی از متخلفان از ناحیه مچ پای راست زخمی و توسط ماموران دستگیر و سه تن دیگر به همراه 3 قبضه اسلحه از محل متواری شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت که ماموران گشت محیط زیست استان نیز لاشه 2 راس «بز کوهی» و یک راس «کل» شکار شده را از شکارچیان کشف و ضبط کردند.
هاشمی افزود که ماموران محیط بانی پس از اتمام درگیری و متواری شدن سه تن از شکارچیان متخلف در اسرع وقت در تماس با نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس اقدام به مداوای اولیه برای مصدوم و انتقال وی به بیمارستان کردند.
هاشمی وضعیت عمومی متهم زخمی شده را رضایت بخش دانست و گفت: جریمه هر راس کله بز افزون بر 100 میلیون ریال پیش بینی شده است .
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار،خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/80
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.