همایش محیط زیست و توسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز در اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، رئیس اتاق بازرگانی، تجارت، صنعت و معدن یاسوج در این همایش گفت: حفظ ظرفیت‌های منابع آب،جنگل، معادن و ذخایر زیر زمینی منابع طبیعی و اکو توریسم برای نسل‌های آینده نیازمند تعریفی درست از مشاغل سبز است.

جبار کیانی افزود: ایجاد مشاغلی همسو با رعایت اهداف زیست محیطی با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیازمند استفاده از نیروی انسانی متخصص منابع آب، محیط زیست و کشاورزی و برق است که این روش می‌تواند ضمن جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و زباله‌ها به کاهش مصرف انرژی منجر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی یاسوج گفت: امروزه توجه به مسائلی همچون کم آبی، پدیده گرد و خاک و فرسایش و توجه به محیط زیست در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باید افزایش یابد، اما متأسفانه بخش اعظمی از بنگاه‌ها، مسائل زیست محیطی را نادیده می‌گیرند.

کیانی پور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی، چهار فصل بودن، جنگل و مراتع فراوان، تعداد بالای روزهای آفتابی، وجود مناطق بادخیز و وجود آب فراوان و از همه مهمتر وجود قشر جوان تحصیل کرده و آماده به کار، استعداد بالایی برای توسعه پایدار و به تبع آن اشتغال سبز را دارد.

وی گفت: آموزش و توانمند سازی افراد در زمینه حفظ محیط زیست همراه با توسعه اقتصادی یک اصل کلیدی و راهبردی توسعه بوده و اجرای استانداردهای زیست محیطی به نفع فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج  معتقد است: باید با ایجاد راهکارهای توسعه اقتصاد سبز در کشور ضمن مهار بحران‌های زیست محیطی و پدیده بیکاری، پیوند میان صنعت و محیط زیست را برقرار کرد.

کیانی خاطرنشان کرد که فرهنگ سازی، حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط با مشاغل سبز، حمایت، تعامل و برقراری هرچه بیشتر و بهتر با تشکل‌های مردمی محیط زیستی، ارائه مشاوره‌های فنی به کارگران و کارفرمایان، سوق دادن جریان کار آفرینی و رویکرد مشاغل موجود در استان به سمت مشاغل سبز جزء برنامه اتاق بازرگانی است.

وی به وجود اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در زمینه ایجاد مشاغل سبز اشاره کرد و گفت: پیش بینی مشوق‌های مالی برای ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و زود بازده، شناسایی و توسعه مشاغل کار آفرینی سبز، تجلیل از کار آفرینان فعال در حوزه‌های محیط زیست و آموزش کارگران ماهر شرایط را برای رسیدن به مشاغل سبز فراهم خواهد کرد.

کیانی پور به وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش اقتصاد سبز کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: اقدام‌های عملی برای تحقق اهداف مشاغل سبز نیازمند توجه و حمایت جدی‌تر دولت است.

کهگیلویه و بویراحمد پایلوت تولید محصولات ارگانیک شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان، گفت: این استان قابلیت تبدیل شدن به پایلوت تولید محصولات ارگانیک در کشور را دارد.

پژمان نیک اقبال در همایش محیط زیست و توسعه پایدار که با محوریت مشاغل سبز در یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: تحقق شهر سبز نیازمند توسعه صنعت گردشگری سبز است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بخشی از اراضی ملی برای کشت گیاهان دارویی در اختیار کشاورزان استان قرار گرفت و با این اقدام نه تنها اشتغال‌زایی در استان ایجاد شد بلکه از این طریق از منابع ملی نیز حفاظت شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت‌های کشاورزی در این استان، کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به پایلوت محصولات ارگانیک کشاورزی در کشور تبدیل شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد، بیان کرد: این استان ظرفیت ایجاد باغ گیاه شناسی را نیز دارد.

وی افزود: یکی از مزایای ایجاد باغ گیاه شناسی ایجاد اشتغال و دیگری آشنایی و شناخت مردم نسبت به گیاهان و مناطق حفاظتی است.

نیک اقبال با بیان اینکه به عنوان مثال اگر در شهرستان دنا ۶۰ دهیاری و دو شهر هرکدام به صورت جداگانه به دفع زباله بپردازد عرصه زیادی از منابع ملی این منطقه از بین می‌رود، گفت: مسئولان این شهرستان می‌توانند همگی به صورت تجمیعی یک مکان را به عنوان جایگاه دفن زباله انتخاب و از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری کنند.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت‌های خدادای، منابع آبی و انرژی در استان، کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به عنوان پایلوت اصلی انرژی خورشیدی و بادی در کشور انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در بعضی از قوانین و آیین نامه‌های دستگاه های اجرایی با ضدیت‌هایی رو به رو هستیم، تاکید کرد:  برای حفاظت بهتر از منابع ملی قوانین باید در حوزه محیط زیست اصلاح شود.

۴۰ تالاب کشور خشک شده است

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از مجموع ۲۵۰ تالاب در کشور ۴۰ تالاب تاکنون خشک شده است.

زهرا جواهریان با تاکید بر اینکه شرایط محیط زیست اکنون در جهان بحرانی است، اظهار داشت: سرانه ظرفیت زیستی در ایران ۹ دهم است در حالی که میزان فشار ما در ایران به زمین حدود  ۲٫۸ هکتار جهانی است.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته دمای ایران حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است، عنوان کرد: به اسم توسعه طبیعت و کره زمین را نابود می‌کنند.

وی گفت: یکی از اصول ۱۱ گانه اقتصاد سبز مشاغل سبز است که با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال سال جاری برنامه‌هایی برای تولید و اشتغال سبز در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

جواهریان با بیان اینکه ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ۴۰ تالاب بر اثر برداشت زیاد در سال‌های اخیر خشک شده‌ است و باتوجه به مصرف بالای انرژی در کشور شاهد خشکیدگی تالاب‌های کشور هستیم و به همین منظور باید برنامه‌ اقتصاد سبز را برای جلوگیری از بحران بی‌آبی و سایر بحران‌های پیش‌رو اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط آب و هوایی و طبیعت بکری که در اختیار دارد می‌تواند یکی از استان‌های پایلوت ایجاد مشاغل سبز باشد.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشاغل سبز باید دارای ویژگی‌های خاص از جمله درآمد کافی و پایداری باشد، اظهار داشت: مشاغل سبز مشاغلی هستند که همانند کشاورزی ارگانیک ذاتا سبز هستند و  بانکداری الکترونیکی، حمل و نقل و شیلات نیز از جمله مشاغل سبز هستند.

جواهریان خطاب به مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همگام با اجرای پایلوت کارآفرینی سبز محیط زیست استان را برای آیندگان حفاظت کنید.

۹۰۰ هزار هکتار جنگل‌ در سراسر کشور کاشته شد

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: ۹۰۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور انجام شده است.

فریبرز غیبی با اشاره به از بین رفتن بعضی از تالاب‌های کشور، اظهار داشت: علت اصلی از بین رفتن این تالاب‌ها مدیریت غلط است زیرا در برخی از استان‌های کشور در زیرتالاب‌ها چاه آب حفر کرده و با کاشتن گندم به مرور سبب نابودی کامل تالاب می‌شوند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال افزود: افزایش حشرات، آتش سوزی‌ها و چرای دام‌ها همه از عوامل تخریب لایه ازون و منابع ملی است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش رکن اساسی فرهنگ محیط زیست در یک جامعه است، عنوان کرد: باید فرهنگ حفاظت زیست محیطی در کشور نهادینه شود.

غیبی با اشاره به اینکه ۱۲۷ نهالستان در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کند، بیان کرد: حدود ۹۰۰ هزار هکتار در کشور جنگل‌کاری شده است و پیش بینی شده در برنامه ششم ۸۲۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در ایران انجام شده است، تاکید کرد: در برنامه ششم باید ۷۵ هزار هکتار چوب در کشور تولید شود.

غیبی با بیان اینکه جنگل‌های شمال ایران مادر جنگل‌های اروپا است، عنوان کرد: هرکسی از مناطق شمالی کشور عبور می‌کند باید عوارض سبز را پرداخت کند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال با اشاره به اینکه ۳۷۹ پارک جنگلی و ۱۱۳ بوستان در کشور وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۱۱۹ مورد احاله مدیریت شده و ۲۶۰ آماده احاله مدیریت است.

وی با اشاره اینکه میزان طرح‌های احیا و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی ۵٫۶ میلیون هکتار است، بیان کرد: ۱۱۰ تعاونی بهره‌برداری محصولات مرتعی در کشور وجود دارد.

غیبی تصریح کرد: در سال ۹۴ حدود ۶۹۲ تن محصولات جنگلی و مرتعی در کشور تولید شد و حدود ۱۷۱ هکتار در کشور به زیر کشت گیاهان دارویی رفت.

وی با بیان اینکه ۲۰ سلامتکده طب سنتی در کشور وجود دارد، گفت: محصولات گیاهان دارویی ایران به کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، فرانسه، هلند، انگلستان و ترکیه صادر می‌شود.

غیبی با بیان اینکه ۳۵ درصد منابع درآمدی دنیا از صنعت گردشگری به دست می‌آید، بیان کرد: استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به طبیعت بکر می‌تواند در راستای گردشگری سبز گام‌های موثری بردارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.