به گزارش ایرنا، افزایش 2 تا سه برابری اعتبارات عمرانی در دولت یازدهم و توسعه زیرساخت‌های عمرانی برخی مناطق روستایی کم برخوردار چهره برخی روستاها به ویژه در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد را به شهرک‌های سیاحتی تبدیل کرده است.
یک کشاورز روستای کزنگان سفلی شهرستان باشت در حالی که شیر پرفشار آب آشامیدنی این روستا را باز کرد، گفت: تأمین آب مایه امید به زندگی و بازگشت مردم به روستاهها شده است.
مجید عوض زاده می‌گوید که سال‌های زیادی مردم این منطقه در فصل تابستان با رنج کم آبی مواجه بودند و حدود 20 خانوار این منطقه به شهر مهاجرت کرده‌اند.
وی اظهار کرد که پل احداث شده و معابر آسفالت شده در دولت تدبیر وامید این روستای در حال متروکه را به یک شهرک سیاحتی تبدیل کرده و برخی که کوچ کرده‌ بودند، اینک مشتاق بازگشت هستند و چند خانه ویلایی نیز در این روستا در حال احداث است.
روستای کزنگان سفلی و 16 روستای دیگر شهرستان باشت در دولت تدبیر وامید از یک مجتمع آب‌رسانی بوسنگان برخوردار شدند.
شهر 10 هزار نفری باشت مرکز شهرستان 21 هزارنفری باشت در 110 کیلومتری یاسوج واقع شده است.
مریم سالاری یک زن روستایی اهل منطقه کاکان در شهرستان بویراحمد نیز بابیان اینکه در سال‌های اخیر برای عمران و آبادانی روستاهای این منطقه خدمات چشمگیری انجام گرفته است، گفت: وجود شبکه‌های آب آشامیدنی سالم، معابر آسفالت و از همه مهمتر مشعل فروزان گاز در این منطقه از خدمات فراموش نشدنی دولت تدبیر امید است.
این زن دارای تحصیلات دانشگاهی می‌گوید: نه تنها برای عمران روستاها، بلکه برای توسعه و تجهیز باغ‌های سیب منطقه با حمایت از اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای خدمات مطلوبی انجام شده و اهمیت این خدمات بزرگ بر قشر کشاورز منطقه کاکان پوشیده نیست.
هفت هزار هکتار در دولت تدبیر و امید آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که بخش زیادی از این طرح‌ها در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته صورت گرفته است.

** برخورداری افزون بر 60 هزار نفر از گاز طبیعی
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت که در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید 60 هزار و 740 نفر از جمعیت این استان به ‌ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته از نعمت گاز برخوردار شدند.
رحمان خادم اظهار داشت که 572 روستا در این استان از نعمت گاز برخوردارند که از این تعداد 219 روستا در دولت یازدهم گازرسانی شده‌اند که این فصل ممتازی از خدمات رسانی دولت یازدهم است.
وی گفت که در چهار سال فعالیت دولت یازدهم یکهزار و 80 میلیارد ریال اعتبار برای گاز رسانی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
خادم به در دست اجرا بودن طرح گازرسانی به 2 شهر دیشموک و قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه با 23 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت که با اجرای این طرح گاز رسانی، علاوه بر این 2 شهر، 140 روستا با هشت هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر گاز رسانی خواهند شد

**توجه دولت یازدهم به مناطق کمتر توسعه
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه دولت یازدهم آهنگ خدمت رسانی به مناطق کمتر توسعه را شتاب بخشی کرد، گفت: بخش زیادی از یکهزار و 839 طرح عمرانی و اقتصادی این استان که در دولت یازدهم در این استان کلنگ زنی و یا افتتاح شده، در مناطق روستایی قرار دارند.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت که از این تعداد طرح، یکهزار و 555 طرح معادل 85 درصد افتتاحی و 284 طرح معادل 15 درصد نیز کلنگ زنی شدند.
وی تصریح کرد که سیاست و رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه عمرانی به‌ویژه با تأکید مدیریت اجرایی استان آغاز نکردن طرح عمرانی جدید به‌جز در موارد ضروری بوده است.
وی افزود که اعتباری که برای این یکهزار و 839 طرح عمرانی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده و یا باید هزینه شود 23 هزار و 450 میلیارد ریال است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افزایش بودجه‌های عمرانی زمینه ساز توسعه خدمات دولت در مناطق محروم شد، اظهار کرد که اعتبارات عمرانی این استان در سال 91 اعم از استانی و ملی سه هزار و 420 میلیارد ریال بود که در سال 95 با بیش از 2 برابر رشد به رقمی افزون بر هفت هزار و 320 میلیارد ریال رسید.
وی بیان کرد که بودجه عمرانی مصوب در سال 96 در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از سه برابر رشد نسبت به سال 92 افزون بر 12 هزار میلیارد ریال رسیده است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین دستاوردهای طرح تحول سلامت در این استان محروم را بازسازی و ساخت فضاها و خانه‌های بهداشت روستایی دانست و گفت: ظرف سه سال گذشته افزون بر 85 خانه بهداشت در دورترین مناطق و روستاهای این استان به بهره برداری رسیده است.
میزان اعتبار هزینه شده و تجهیز این 85 باب خانه بهداشت روستایی در استان افزون بر 80 میلیارد ریال بوده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که گازرسانی به روستاهای این استان در دولت یازدهم با 52 درصد رشد از 356 مورد به 576 مورد افزایش یافت.
نیک اقبالی عنوان کرد که خانوارهای روستایی برخوردار از نعمت گاز در کهگیلویه و بویراحمد با 13درصد افزایش از 59 درصد به 72 درصد رسید.
وی ابراز داشت: 97 درصد شهرهای کهگیلویه و بویراحمد دارای نعمت گاز بودند و تنها 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک باقی مانده بود که عملیات اجرایی طرح گازرسانی به آنها در دولت یازدهم آغاز شد و اکنون در حال اجراست که یکهزار میلیارد ریال هزینه دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پایان سال جاری خط انتقال اصلی و پایان سال 1397 نیز کل طرح گازرسانی به این 2 شهر افتتاح می‌شود.
نیک اقبالی اظهار داشت: حدود 99 درصد جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد تا سال 1395 از نعمت گاز برخوردار بودند که 185 روستای استان نیز در دولت یازدهم گازدار شدند.

**برخورداری 155 روستای کهگیلویه وبویراحمد از آب آشامیدنی سالم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد تحولات انجام گرفته در حوزه تأمین آب روستایی این استان در دولت یازدهم را چشمگیر خواند و گفت که 155 روستای این استان در دولت تدبیر و امید از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
فیض الله پاسره اظهار داشت که این تعداد روستا با 11 هزار و 600 خانوار روستایی دارای 47 هزار و 87 نفر جمعیت است.
وی تصریح کرد که این تعداد روستا در قالب 65 طرح آب‌رسانی با اعتبار افزون بر 240 میلیارد ریال از آب سالم بهره‌مند شدند.
وی گفت که شاخص بهره‌مندی از آب سالم در این استان هم اینک با پنج درصد افزایش نسبت به سال 92 از 68 درصد به حدود 73.15 درصد رسیده است.
پاسره از اختصاص 381 میلیارد ریال از محل بند ج تبصره پنج قانون بودجه سال 1394(صندوق توسعه ملی) برای اجرای 18 مجتمع آب‌رسانی روستایی این استان تخصیص یافته است.

** برق دار شدن40 روستای کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد نیز از برق رسانی به 40 روستا در دولت یازدهم خبر داد و گفت که برق رسانی به روستاهای این استان در دولت یازدهم از یکهزار و 599 روستا به یکهزار و 631 روستا رسید.
داوود راهزادی بیان کرد: تمامی روستاهای بالای 10 خانوار کهگیلویه و بویراحمد برق دار بوده و روستاهای زیر 10 خانوار استان نیز در حال برق رسانی هستند.

**افزایش 250 درصدی کمکهای دولت به شهرداری ها
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که میزان کمک‌های دولتی به شهرداری‌های 17 گانه این استان در سه و نیم سال گذشته افزون بر 250 درصد افزایش داشته و از حدود 530 میلیارد ریال در سال 1392 به افزون بر یکهزار و 930 میلیارد ریال در سال 1396 رسیده است.
سید عبدالکریم عزیزی اظهار داشت: برخی از شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از دولت یازدهم به دلیل کمبود اعتبار در آستانه ورشکستگی و انحلال بودند.

**آسفالت بیش از 2 میلیون متر مکعب معابر روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که سال 1393 تا 1395حدود 2 میلیون مترمربع آسفالت در معابر روستایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
داریوش مظفر اظهار داشت که از این میزان یک میلیون و 600 هزار مترمربع در قالب توزیع قیر رایگان و با همکاری بین دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و 400 هزار مترمربع نیز از سیاست‌های بنیاد مسکن بود.
وی ابراز داشت: قبل از سال 1393 تنها یک میلیون و 200 هزار مترمربع آسفالت در معابر روستایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده بود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که اجرای طرح هادی در مناطق روستایی این استان در دولت یازدهم با 61 درصد افزایش از 62 روستا به 100 روستا رسید.
مظفر اظهار داشت: تکمیل طرح‌های هادی نیمه تمام در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید با 21 درصد رشد از 238 روستا به 288 روستا افزایش داشته است.
وی افزود که تهیه طرح هادی برای مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سه و نیم سال گذشته با هشت درصد افزایش از 747 روستا به 753 روستا رسیده است.
مظفر بیان کرد: بازنگری طرح هادی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 49.2 درصد رشد از 130 روستا به 194 روستا رسید.
وی عنوان کرد که دولت تدبیر و امید در سه و نیم سال گذشته حدود 810 میلیارد ریال به دهیاری‌های کهگیلویه و بویراحمد کمک مالی کرده است.
مظفر ابراز داشت: تعداد دهیاری‌های کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 25.6 درصد افزایش از 442 به 555 مورد، ساختمان دهیاری‌ها از 51 به 58 مورد، غسالخانه‌های روستایی در استان از 45 باب به 49 باب، خرید ماشین آلات برای دهیاری‌ها با 29.5 درصد رشد از 285 به 369 دستگاه و تعداد پایگاه‌های آتش نشانی روستایی با 200 درصد رشد از سه به 9 مورد رسید.
حدود 720 روستا از یکهزار و 676 روستای کهگیلویه و بویراحمد بالای 20 خانوار جمعیت دارند.

**اجرای بیش از 400 طرح عمرانی در گچساران
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه خدمات مناطق محروم مهمترین ویژگی کار دولت تدبیر و امید بوده، گفت که اجرای بیش از 400 طرح عمرانی در سه سال اخیر در باشت و گچساران یک خدمات ماندگار محسوب می‌شود.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: 400 طرح عمرانی در حوزه‌های راه‌سازی، بهداشت، آموزش، گازرسانی، برق رسانی، آب رسانی، تأمین آب کشاورزی، طرح‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌های عمومی در مناطق شهری، روستایی و عشایری این منطقه بوده است.
وی افزود که علاوه بر بهره برداری از طرح های عمرانی پرشمار دولت تدبیر و امید، هم اکنون حدود 380 طرح عمرانی نیمه تمام در بخش‌های زیربنایی در شهرستان‌های گچساران و باشت در حال اجراست.

**تلاش دولت برای رفع محرومت در بهمئی
فرماندار بهمئی جمعیت روستاهای در حال گازرسانی به 2 هزار نفر ذکر کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش خوبی برای محرومیت زدایی در این شهرستان انجام گرفته است.
علی اکبر فرهنگی نسب از تکمیل فاز نخست ساخت بیمارستان بهمئی شامل اسکلت فلزی این طرح با 25 میلیارد ریال خبر داد و افزود که اعتبار لازم برای تکمیل بیمارستان 32 تختخوابی بهمئی 130 میلیارد ریال برآورد شده است.
فرماندار بهمئی تصریح کرد که پایگاه سلامت شهری بهمئی بااعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 700 میلیون ریال و درمانگاه «کت» بااعتباری بالغ‌بر 6 میلیارد ریال در دست ساخت است.
وی بهره‌برداری از دستگاه امحاء زباله و ساختمان دستگاه بااعتبار 2 میلیارد ریال و اورژانس و نمازخانه شبکه بهداشت شهرستان بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد ریال در سال گذشته از دیگر خدمات ارزنده دولت یازدهم به این منطقه محروم دانست.
بهمئی در 300 کیلومتری یاسوج هم اکنون 140 طرح در دست اجر دارد و طرح‌های پرشماری در چهار سال گذشته بهره برداری شده است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب**تنظیم کننده و انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8005/6110/6162
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.