به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد،این دستگاه دولتی  در سال ۱۳۹۵ رتبه برتر در زمینه جنگل‌کاری مشارکتی را کسب کرد. که از طرف مهندس «خداکرم جلالی» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، لوح تقدیر رتبه برتر جنگل‌کاری مشارکتی به «عزت‌الله بهشتی‌فرد» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
جنگل‌کاری مشارکتی با مشارکت صاحبان عرف با کاشت گونه‌های بومی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه از جمله «بادام تلخ»، «ارژن»، «بلوط»، «بنه» و ... انجام شده است.
در سال ۱۳۹۵ بهره‌بردار نمونه کشوری در زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی (آنغوزه) به نام آقای غلامحسین صفایی از منطقه تنگ سرخ بویراحمد انتخاب شد که این موضوع افتخاری برای استان می باشد.
در دوره چهار ساله دولت تدبیر و امید به منظور کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره های زیرزمینی، کنترل سیلاب ها و روانابهای سطحی، مقابله با خشکسالی و مواردی دیگر ۱۷ پروژه آبخیزداری انجام شده است که این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان اجرا شده اند. از میان این پروژه ها، پروژه پخش سیلاب بهمئی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در حال اجرا می باشد که در صورت اتمام و تکمیل میتواند نقش مهمی در کنترل سیلابهای فصلی، مقابله با خشکسالی و افزایش سطح آب زیرزمینی در این منطقه داشته باشد.
اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز و پروژه بین المللی منارید با مشارکت جایکا از ژاپن (JICA) در سطح ۱۶۱۵۲ هکتار با هدف توانمندسازی جوامع محلی و رویکرد حفظ منابع پایه آب، خاک و جنگل توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی با مدیریت مردم واستفاده از ظرفیت زیست بوم ها درجهت تامین معیشت مردم محلی در استان کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار در دولت تدبیر و امید شروع و درحال انجام است.
پروژه بین المللی منارید در ایران با مشارکت تسهیلات جهانی(GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) وسازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ۵ استان کشور در حال اجراست
یکی از دیگر پروژه هایی که در دولت تدبیر و امید به آن اهمیت داده شد کشت و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی بوده است که این پروژه ها موجب اشتغال زایی، معرفی استان، افزایش سطح پوشش گیاهی، کنترل فرسایش خاک بوده است. در این دوره چهار ساله کشت و توسعه گیاهان دارویی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در سطح ۱۲۵۵۵ هکتار انجام شده است. تولید و استحصال شیرابه خام گونه باریجه در استان به میزان ۱۲۰کیلوگرم در هکتار که ارزش آن برابر با۱۲۰ میلیون ریال درهکتار است از طریق صاحبان سامان عرفی به بهره برداری می رسد و این محصول به کشورهای خارجی صادر می شود.
در زمینه فعالیتهای مرتعداری عملیات گوناگون و متنوعی صورت گرفته است. کپه کاری و بذرکاری در عرصه های ملی به میزان ۴۲۵۱ هکتار با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال انجام پذیرفته است. همچنین در مساحت ۴۲۳۳۰ هکتار مدیریت مراتع استان صورت پذیرفته است که میزان اعتبار آن ۶۰۰ میلیون ریال بوده است. ساماندهی چرای دام در مراتع به میزان ۷۹۴۵۸۰ هکتار، حفاظت و قرق مراتع ۱۶۸۳۹۵ هکتار، ذخیره نزولات آسمانی همراه با بذرپاشی در مساحتی بالغ بر ۴۰۳ هکتار، و در سطحی بالغ بر ۲۷۰۵۰حفاظت از ذخیره گاه های مرتعی با مساحت ۲۷۰۵۰ هکتار انجام شده است. مرتع استان عملاً ۱۲% مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد.۴۰درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه وبویراحمد است. از مجموع ۲۱۰۰ گونه گیاهی در استان ۴۲۵ گونه آن دارویی است.
جنگلکاری مشارکتی با بذر (بادام کاری) در اراضی ملی استان به مساحت ۱۰۲۰۰ هکتار صورت گرفته است که اجرای این طرح ها در سطح ملی بی نظیر بوده است و همین عملکرد موجب شده تا اداره کل منابع طبیعی استان موفق به کسب رتبه برتر در زمینه جنگلکاری مشارکتی و اخذ لوح تقدیر از ریاست محترم سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گردید.
به منظور توسعه فضای سبز، جنگلکاری و افزایش مشارکت مردمی در کاشت درخت حدود ۴۴۶ هزار اصله نهال از قبیل سرو، کاج، بلوط، اکالیپتوس، مورد، کنار، کهور، زالزالک و غیره تولید گردید که در اختیار مردم، نهادها و دستگاه های اداری جهت کاشت قرار گرفتند.
از سال ۹۲ تا کنون در بخش یگان حفاظت ۸۸۰ هکتار اجرای احکام قضایی (خلع ید) ازجنگل و مرتع، ۴۲۹ هکتار جلوگیری از رفه تجاوز تبصره ذیل ماده ۵۵ از جنگلها و مراتع استان صورت گرفته است. احداث پایگاه اطفاء حریق در فیروزآباد شهرستان بویراحمد از جمله اقداماتی بوده که انجام شده و این پایگاه در صورت تخصیص اعتبارات لارم تکمیل و به بهره برداری خواده رسید. به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی در عرصه های جنگل و مرتع در چند نقطه از مناطق بجرانی استان آتش بر به طول ۶۸ هکتار ایجاد شد. خرید ۹ خودروی مجهز به امکانات اطفاء حریق و ۵ موتورسیکلت جهت گشت زنی و مراقبت از عرصه های جنگل و مرتع از دیگر اقداماتی بود که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.
به منظور اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح استان مطالعات فنی و علمی و تخصصی با همکاری شرکت های مشاوره ای بر اساس ویژگیهای حوزه های آبخیز و خصوصیات حوزه در مجلدات اجتماعی، اقتصادی، فیزیوگرافی، هیدرولوژی، اقلیم و آب وهوا شناسی، سازه و غیره برای هر حوزه تهیه و چاپ شده است که در این دوره ۴ ساله تدبیرو امید این مطالعات به تعداد ۱۸ پروژه مطالعاتی به مساحت ۱۵۲ هزار هکتار و با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال می باشند. قابل ذکر است دو پروژه هم اکنون در حال اجرا می باشند که در صورت تکمیل ۲۵ هزار هکتار از سطح استان مورد مطالعه قرار می گیرد.
پروژه های مختلفی نیز در دولت تدبیر و امید توسط معاونت حفاظت و امور اراضی انجام گرفته است که از جمله می توان به این پروژه ها اشاره کرد:تامین و جایگزینی سوخت مناسب (انرژی های نو) که با اعتباری در حدود ۳ میلیارد ریال که از طریق این پروژه ۱۸۷ آبگرمکن خورشیدی در مناطق محروم و جنگل نشین استان از جمله منطقه سیلاب کلوار به مردم به منظور جلوگیری از قطه درختان برای تهیه سوخت و بهبود معیشت مردم اهداء ونصب شد. تخصیص بیش از ۹۷۰ هکتار از اراضی منابع ملی در قالب طرح های ماده ۳۱ و ۳۲ (طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی) به مدیریت امور اراضی. اجرای طرح مدیریت منابع طبیعی در قالب ماده ۳ به مساحت ۱۰۶ هکتار اجرای طرح کاداستر اراضی در راستای اهداف کلی سند چشم انداز ۱۴۰۴ و مدیریت منابع آب و خاک کشور و همچنین سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده ۹ قانون آمایش و بهره وری بخش کشاورزی، کاداستر اراضی ملی و دولتی در دستور کار سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است. طرح کاداستر به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار و با اعتباری در حدود ۳ و نیم میلیارد ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال اجرا می باشد. هدف از اجرای این پروژه را کاهش استعلامات و عوامل تخریب در منابع طبیعی، تثبیت مالکیت، تقویت مدیریت و نظارت اراضی ملی و ‏دولتی، شناسایی و برخورد قانونی با متجاوزان به اراضی ملی و جلوگیری از زمین خواری، ایجاد پایگاه ‏واحد اطلاعاتی از اهداف اصلی این طرح است‎.‎
آماری که از عمکرد حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در طول دولت یازدهم موجود است نشان دهنده تلاش و عزم جدی مجموعه کارکنان منابع طبیعی جهت حفاظت و جلوگیری از تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی می باشد. برخی از شاخص های اصلی حقوقی در این دوبت به این شرح می باشد. میزان دادخواست و لوایح تنظیم شده ۹۷۲۷ مورد بوده است. دعاوی کیفری شامل تخریب و تصرف منابع طبیعی به میزان ۱۵۶۱ فقره و بالغ بر ۱۶۱۷ هکتار، قطع اشجار ۱۹۸۰ مورد، قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی۳۳۴ مورد بود و خلع ید متصرفین از عرصه های منابع طبیعی به میزان ۱۱۵۵ هکتار (۷۲۲ فقره) انجام شد.
یکی از دیگر از اقداماتی که در طول چهار سال گذشته رخ داد استخدام رسمی ۹ نفر کارشناس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان مهندس ناظر در ادارات منابع طبیعی استان بود. همچنین تعداد ۱۲ نفر از فرزندان خانواده شهدا و ایثارگر به صورت رسمی به استخدام درآمدند.

شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ به طور شبانه روزی آماده دریافت گزارشات تخریب و تصرف و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی می باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 641221
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.