به گزارش ایرنا، درحالی‌که تعداد خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد از سال 1366 تاکنون در حال کاهش بود، اما راهبردهای دولت تدبیر و امید برای ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق توسعه باغ‌ها، کشت گیاهان دارویی، آموزش‌های مهارت زندگی و فنی و حرفه‌ای و افزایش زیرساخت‌های زندگی سبب بازگشت اهالی به مناطق عشایرنشین شده است.
در سال 1366جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از 17 هزار خانوار با 113هزار نفر جمعیت بود و بر اساس سرشماری سال 1390به 11 هزار و 120 خانوار با کمتر از 70 هزار نفر جمعیت کاهش یافت.
اهالی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد کمبود علوفه و آب، جاده‌های نامناسب، نبود زیرساخت‌های رفاهی و خشکسالی‌های پیاپی را از دلایل کاهش جمعیت عشایری این استان در سال‌های گذشته می‌دانند.
وجود آئین‌ها و تولیدات متناسب با سلامتی از سوی عشایر سیاه چادرهای عشایری را به عنوان یکی از جاذبه‌های مردم شناسی و اهالی را به عنوان الگوهای زندگی سالم معرفی می‌کند.
زندگی عشایری با تمام سختی‌های آن اما به دلیل نقش این شیوه زندگی در تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه ویژه است.
** تلاش‌های دولت یازدهم برای بازگشت عشایر
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت که دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌ها برای بازگشت عشایر به زندگی ایلی تلاش کرده است.
مجید علی پور اظهار داشت: اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به ساماندهی و ارائه خدمات مورد نیاز به خانواده‌هایی که به میان عشایر برمی‌گردند، اقدام می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین آمار 12 هزار خانوار عشایری با بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد.
** راهبردها
وی یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید را احیای مراتع و توسعه کشت گیاهان دارویی توسط جامعه عشایری استان ذکر کرد و ادامه داد در مناطق تنگ سرخ و سردآب شهرستان بویراحمد در چند سال اخیر 9 هزار هکتار مرتع توسط عشایر زیر کشت گیاهان دارویی از جمله «آنغوزه» و «بومادران» قرار گرفته است.
به گفته وی، عشایر با فروش گیاهان دارویی در هر هکتار تا 40 میلیون ریال درآمد کسب می‌کنند.
علی پور تأکید کرد که افزون بر 96 درصد از جمعیت عشایری استان مشغول به کار هستند و این امر نشان‌دهنده مولد بودن این قشر است.
وی گفت که کارخانه خوراک دام استان که تا قبل از دولت تدبیر و امید تعطیل بود به چرخه تولید بازگشت که برای 18 نفر به‌صورت مستقیم و برای 22 نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد.
**تحقق وعده‌های هیات دولت
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان به جامعه عشایری پرداخت شده که در این خصوص این استان رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.
علی پور تصریح کرد که به هر خانوار عشایر 80 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره پنج ساله در حال پرداخت است.
وی ابراز کرد: این مبلغ برای تولید گوشت قرمز و حفظ ذخیره ژنتیکی دام عشایر هزینه می‌شود.
علی پور تصریح کرد که توزیع یکهزار تن خوراک دام به صورت رایگان از دیگر مصوبات محقق شده هیات دولت در کهگیلویه و بویراحمد برای جامعه عشایر بوده است.
وی تصریح کرد: کلنگ زنی هفت طرح عمرانی دیگر از دستاوردهای سفر هیات دولت برای عشایر این استان است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت که 6میلیارد ریال اعتبار برای اجرای هفت طرح عمرانی مناطق عشایری این استان اختصاص یافته است.
علی پور اظهار داشت که عملیات اجرایی ساخت چند ابنیه فنی در مناطق مختلف گرمسیری و سردسیری استان و یک طرح تأمین آب آشامیدنی در منطقه عشایری «گندم کش» از توابع «چیتاب» در اواخر سال 1395 کلنگ زنی شد که 2 طرح آن در آستانه بهره برداری است.
وی بیان کرد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده این طرح‌ها تا پایان نیمه نخست سال 96 بهره برداری خواهند شد.
**نقش عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی
وی، تعداد دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را حدود یک میلیون رأس ذکر کرد و افزود: تولید سالانه بیش از یکهزار و 200 تن گوشت قرمز و 26 هزار تن شیر از مهمترین تولیدات عشایر استان در زمینه دامی است.
علی پور گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید بیش از چهار هزار مترمربع انواع صنایع دستی نیز مقام نخست تولیدات صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است.
وی تولید سالانه 276 تن انواع پشم، 400 هزار تخته پوست و فعالیت در بخش‌های کشاورزی و باغداری در حدود سه هزار و 815 هکتار زمین کشاورزی را از سایر فعالیت‌های جامعه عشایری این استان در این زمینه‌ها ذکر کرد.
** توسعه زیرساخت‌های رفاهی
معاون اداره کل عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت که 700 طرح زیرساخت‌های زندگی عشایر در این استان در قالب توسعه کشاورزی، احداث جاده‌های عشایری، بهسازی چشمه، ابنیه فنی و ساخت منابع ذخیره آب عشایر در این استان در دولت یازدهم اجرا شده است.
بهمن آزادی افزود که ساخت 68 کیلومتر جاده عشایری،32 دهنه پل و ابنیه فنی، بهسازی 227 دهنه چشمه و آبشخور دام، احداث 298 باب سرویس بهداشتی، اجرای 258 هکتار طرح توسعه زمین‌های کشاورزی و ساخت 128 منابع ذخیره آب از مهمترین خدمات دولت تدبیر و امید برای کمک به رفاه زندگی کشاورزی و افزایش درآمد این قشر زحمتکش در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی بازگشایی و مرمت سالانه چهار هزار کیلومتر جاده عشایری، نگهداری از 16 هزار متر مربع تأسیسات عشایری، اجرای طرح مطالعاتی 500 کیلومتر ایل راه و اجرای طرح‌های مطالعه تأمین آب کشاورزی پنج مورد از دیگر خدمات به جامعه عشایری در چهار سال گذشته بوده است.
آزادی تصریح کرد که در مجموع 120 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زندگی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد از سال 1392 تاکنون هزینه شده است.
** حمایت‌ و مشوق‌ها
معاون اداره کل عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت که یکهزار و 760 خانوار عشایری این استان از سال 1392 تاکنون زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته است.
صندوق بیمه روستایی عشایر سه خدمت مستمری، ازکارافتادگی و فوت را به جامعه هدف ارائه می‌کند و سرپرست خانوارهای زیرپوشش در صورت پرداخت 15 سال بیمه بازنشسته می‌شوند.
با هدف حمایت از این اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، 70 درصد از حق بیمه تعیین شده از سوی دولت و 30 درصد دیگر از سوی دولت پرداخت می‌شود.
بهمن آزادی بدون اشاره به آمار پرداخت کمک هزینه حوادث غیر مترقبه مانند سیل و خشکسالی به یکهزار خانوار عشایری را از دیگر خدمات حمایتی به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در این مدت ذکر کرد.
وی توزیع یکهزار و 857 سیلندرگاز، 720 تن، 15 میلیون 280 هزار لیتر نفت سفید، هشت هزار و 810 تن خوراک دام از دیگر خدمات ارائه شده دولت به عشایر این استان در چهار ساله اخیر بوده است.
وی بیان کرد که سالانه 485 متر مکعب آب به صورت سیار بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود.
آزادی همچنین از توزیع سه هزار و 75 تانکر ذخیره آب تاشو بین عشایر این استان در دولت تدبیر و امید خبر داد.
آزادی با اشاره به اهمیت آموزش برای ارتقای زندگی عشایری افزود که از سال 1392 تاکنون 17 هزار و 700 نفر روز آموزش در زمینه‌های اشتغال، بهداشت و سایر نیازهای اجتماعی در چهار ساله گذشته بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد ارایه شده است.
12در صد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق عشایری سکونت دارند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.