به گزارش ایرنا معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست ملی نقشه راه و دستاوردهای توسعه پایدار کشاورزی در پروژه زاگرس در یاسوج افزود: این تغییر اقلیم در کشور، لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای مقابله با پیامدهای آن را دو چندان کرده است.
وی تصریح کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم گزارش‌ها حکایت از تخلیه 80 درصدی آب سفره‌های زیرزمینی کشور داشت.
به گفته وی کاهش آب سفره‌های زیر زمینی و در کنار تغییر اقلیم مناطق مختلف کشور یک زنگ خطر جدی برای کشور است که همه باید نسبت به آن حساسیت نشان دهند.
ابتکار، سفره‌های آب زیر زمینی را یک ذخیره راهبردی و پشتوانه‌ای برای توسعه همه جانبه کشور دانست.
وی از سفره‌های زیرزمینی آب به مثابه بانک مرکزی آب برای کشور یاد کرد.
به گفته ابتکار، میزان مجاز بهره برداری از سفره‌های زیر زمینی آب کشور به‌طور متوسط ۲۰ درصد است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: مشارکت دادن مردم و جوامع محلی و استفاده از تجربه‌های ملی و جهانی برای حفاظ از آب و خاک نقش مهمی در توسعه برنامه کشاورزی پایدار در حوضه زاگرس دارد.
محدوده زاگرس مرکزی واقع در حوزه آبریز کارون بزرگ ایران با گستره ای به مساحت 3.1 میلیون هکتار در مرکز ایران و در امتداد رشته کوه‌های زاگرس در چهار استان فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این محدوده در شرایط طبیعی تأمین بیش از 50 درصد آب شیرین در شرایط کم بارشی کشور را بر عهده دارد.
زاگرس مرکزی از منظر تنوع زیستی یکی از مهم‌ترین مناطق ارزشمند زیست محیطی کشور است.
ابتکار اظهار کرد: داشتن مشاغل سبز و حفاظت از مناطق زیست محیطی با استفاده از ظرفیت‌های آن برای مردم روستاها و توانمند سازی روستاها و حرکت به سمت آگاه سازی و توجه به تغییر اقلیم در روستاها از برنامه‌های دولت است.
وی مسائل زیست محیطی را در کنار مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی یکی از مسائل اولویت دار دولت یازدهم دانست.
ابتکار افزود: گزارش‌های ارائه‌شده در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان از توانمندی و فعالیت خوب تمامی نهادها، سمن‌ها، گروه‌ها و انجمن ها در حفاظت از محیط زیست و تلاش برای دستیابی به توسعه پایدار در منطقه است.
وی در عین حال از کشاورزان خواست بیش از پیش از محیط زیست حفاظت کنند چرا که مساله آب و خاک در کشور به یک مساله مهم تبدیل شده است.
ابتکار تاکید کرد: با تصویب طرحی در شورای برنامه ریزی استان و اختصاص بودجه به آن، با همگرایی مردم زمینه حفاظت بیشتر از این منابع، در دستور دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: سرمایه‌های طبیعی و انسانی بالایی در این استان وجود دارد و این مسائل در کنار یکدیگر، هم افزایی بالایی به وجود می‌آورد.
به گفته وی رویکرد سازمان محیط زیست و دولت نیز بر همین مساله تاکید دارد.
نشست ملی یک روزه کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان بخش‌های محیط زیست و کشاورزی استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه در یاسوج برگزار شد.
17 تشکل زیست محیطی با هفت هزار عضو در کهگیلویه و بویراحمد فعال است.
بیش از 312 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و پارک ملی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
براساس آمارها هفت هزار و 576 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار گونه از این تعداد در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1661/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.