آبیاری های نوین به شکل تحت فشار و به 2روش آبیاری قطره ای و بارانی انجام می شود و بهره وری آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره ای تا 95 درصد صرفه جویی می شود.
در آبیاری معمولی در هر هکتار 10 هزار مترمکعب آب مصرف می شود اما با اصلاح روشهای آبیاری و استفاده از اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می شود.
جعفر گوهرگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که هم اینک 28هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین مجهز شده است.
وی بیان کرد که برای اجرای این طرح ها افزون بر 735میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار کرد که کار اجرای سیستم های نوین آبیاری در 2هزار هکتار از زمینهای این استان در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت اجرای طرحهای آبیاری نوین با استفاده بجا و متعادل از این مایع حیاتی به ویژه در شرایط کم بارشی و خشکسالی اشاره کرد و افزود که اجرای هفت هزار و 350هکتار آبیاری نوین در سه سال اخیر در این استان 25میلیون و 725هزار مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را در برداشته است.
گوهرگانی افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علفهای هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره وری، امکان همزمان آبیاری و کود دهی را از مزایای آبیاری قطره ای بیان کرد و گفت: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می شود.
وی با بیان اینکه در آبیاری معمولی در هر هکتار 10 هزار مترمکعب آب مصرف می شود، افزود: کشاورزان با اصلاح روشهای آبیاری و استفاده از روشهای نوین در مصرف آب صرفه جویی کنند.
بیش از سه هزار میلیارد ریال در سه سال گذشته در بخش کشاورزی کهگیلویه بویراحمد سرمایه گذاری شده است.
سالانه 800 هزار تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد برداشت می شود.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.