به گزارش ایرنا، کارشناسان، تحلیلگران و پژوهشگران علوم ارتباطات همواره علاوه بر نقش آگاهی بخشی جامعه کارکردی فراتر در زمینه تبیین عقاید و تاثیرگذاری بر ذهنیت افراد در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اخلاقی را برای رسانه ها قائل شده اند.
رسانه‌ ها گرچه در جریان مشارکت سیاسی با چینش و مهندسی واژه‌ها، تعابیر، مفاهیم و تکیه کلام ‌های خاص می توانند بستر تولید افکار و مجرایی برای برخورد آرا و نظرات افراد باشند اما گاهی با برخی خطاهای راهبردی و دوری از رسالت ذاتی خود بویژه در بزنگاه انتخابات به بیراهه می روند.
امروزه نفوذ گسترده رسانه های جمعی و تکثر و تنوع منابع خبری بویژه رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی و ابزارهای پیام رسان در ابعاد مختلف زندگی افراد به طور عام و کنشگری سیاسی آن به طور خاص تحت تأثیر پدیده های فناورانه نوظهور در عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی قرار گرفته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سلسله میزگردهای تخصصی خود با محوریت انتخابات این بار نیز با حضور مدیر مسئول هفته نامه طریق الوسطی، سردبیر روزنامه ابتکار جنوب، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات، سرپرست سایت صبح زاگرس و مدیر مسئول خبرگزاری فارس در این استان به واکاوی و بررسی بخشی از کارکردهای اساسی در کنار آسیب ها و آفت های فراروی رسانه های جمعی در این عرصه حساس سیاسی پرداخته است.
این کارشناسان و فعالان رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که تغییر سیاست و راهبرد برخی رسانه ها در زمان انتخابات و اینکه یکباره با دوری از رسالت ذاتی خود از تلاش در راستای پیگیری خواسته های عمومی جامعه به سمت منافع و گرفتار شدن در منجلاب وعده های بی حاصل سیاستمداران و قدرت طلبان که گاهی منجر به گرفتن پول های کثیف نیز می شود، به شدت انتقاد کردند.
آنها اظهار داشتند که رسانه های جمعی امروزه گرچه با نقش و کارکرد حرفه ای خود به عنوان یکی از پایگاه های اجتماعی در جامعه مدنی به جایگاه و مشروعیتی نزد افکار عمومی رسیده اند اما عملکرد غیرحرفه ای برخی سایت های محلی ساختار فعلی و ساحت مقدس این حوزه تاثیرگذار را با چالش ها و خدشه های متعدد مواجه ساخته است.
فعالان رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین برخی چالش ها و تنش های موجود در عرصه انتخابات از جمله شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد را نیز مورد نقد و بررسی قرار دادند.
آنان معتقد بودند که سنت ناروای مسائل قومیتی و طایفه ای آنچنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد تحت شعاع و چنبره خود قرار می دهد که پس لرزه ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان است که البته دامن زدن برخی رسانه ها به این مهم را نیز خطرناک و عاملی برای تشدید و ایجاد تنش و ناامنی بیشتر در عرصه حساس انتخابات دانستند.

**نقش رسانه ها در هدایت شهروندان
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد مشارکت شهروندان در انتخابات را تجلی و معیار مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی دانست و تاکید کرد که همنوایی، هماهنگی و هم افزایی رسانه ها با جامعه مدنی در عرصه های مختلف منجر به هدایت شهروندانی آگاه در جامعه می شود.
سید علی محمد دانشی افزود که بحث انتخابات یک موضوع مهم و جدی در شرایط کنونی کشور است و رسانه ها در این زمینه باید بیش از پیش مردم و افکار عمومی را تبیین و روشنگری کنند.
وی اظهار داشت: نقش رسانه ها در امور مختلف انکارناپذیر است و دلیل آن نیز اهمیت، تاثیرگذاری، کثرت و تنوع آنها در دنیای امروزی است.
وی افزود: امروزه دنیای منهای رسانه مرده است و رسانه ها همچون خون در رگ حیات جامعه نقش آفرینی می کنند چه با رویکرد مثبت و حق طلبی یا منفی و حتی تخریب گرایانه.
دانشی بیان کرد: رسانه ها عناصر چند وجهی هستند که می توانند هم برای ترقی، کمال و توسعه همه جانبه جامعه نقش آفرینی کرده و هم نقش منفی داشته باشند.
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که رسانه ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در قانون اساسی نیز جزو ارکان مهم مردم سالاری هستند.
دانشی بیان کرد: هر 2 انتخابات دوازدهمین دره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مهم و حق است و این حق بودن را نیز باید رسانه ها برای مردم تبیین کنند.
وی گفت: انتخابات در سرنوشت جامعه تاثیر مستقیمی دارد و در اصل 56 قانون اساسی نیز به این موضوع اشاره شده و رسانه ها باید قدرت انتخاب مردم را در این عرصه بالا ببرند.
دانشی افزود: حضور حداکثری مردم در انتخابات سبب تداوم و عزت کشور و انقلاب شده و بیانگر حمایت و پشتوانه مردمی از نظام است.
وی بیان کرد: رسانه ها شاخص ها، ملاک ها و معیارهای انتخاب اصلح را به مردم اعلام کرده و آنها را در شرایطی قرار دهند تا بتوانند آگاهانه فرد اصلح را برگزینند.
این فعال رسانه ای اظهار کرد: مردم و کاندیداها از نگاه زئی به مسائل خودداری کنند زیرا این امر شناخت کافی از امور به آنها نمی دهد.
دانشی گفت: تخصص، وسعت فکر، تعهد، تجربه و نگاه علمی و کارشناسی به مسائل از ویژگی های مهم اعضای شوراهاست.

** نگاه جزئی نگر آفت انتخابات شوراها
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد همچنین بیان کرد که در بحث انتخابات نباید موضوع سهم طوایف، قومیت گرایی و خدمت به گروه خاصی از جامعه مطرح باشد.
دانشی اظهار داشت: شوراهای اسلامی نباید محله نگر باشند زیرا در این صورت نمی توانند یک شهر را به نحو احسن اداره و مدیریت کنند.
وی افزود که رسانه ها نباید در این زمینه به چنین مسائلی دامن بزنند.
دانشی بیان کرد: وظایف و رسالت های شوراها باید علاوه بر مردم برای خود داوطلبان نیز تبیین شود تا از ورود افراد غیرمتخصص و غیرتوانمند در این راستا جلوگیری شود و از همان ابتدا به برخی افراد فهماند که چنین جایگاهی شایسته آنان نیست.
این فعال رسانه ای در کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که برخی رسانه ها به جای آنکه مضرات و خطرهای نگاه جزئی نگری اعضای شوراها به امور و مسائل تبیین کنند، خود آتش بیار معرکه می شوند و حتی پیش قراول برای دامن زادن به چنین مسایلی سطحی و جزئی می شوند.
دانشی اظهار داشت که رسانه ها باید خطرها و مضرات نگاه جزئی نگری، باندبازی، طایفه گرایی و محله محوری اعضای شوراها را روشنگری کنند.
وی ابراز داشت: بدون شک مردم وقتی ببینند اینگونه خطرها و مضرات به تیترهای برجسته در رسانه ها تبدیل شود در انتخاب افراد اصلح نیز دقت بیشتری خواهند کرد.
وی گفت که در کهگیلویه و بویراحمد مسائل جزئی نگری و قومیتی با شدت و حدت بیشتری نسبت به دیگر استان ها بیژه در انتخابات شوراهای اسلامی وجود دارد.
سردبیر روزنامه ابتکار جنوب در کهگیلویه و بویراحمد گفت که نقش رسانه ها برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان تاثیرگذار و تعیین کننده است.
فاطمه رشیدی اظهار داشت: سطحی نگری و جدی نگرفتن امر شوراهای اسلامی بویژه در شهرها به یک معضل و چالش جدی تبدیل شده که این امر نام نویسی افراد کم تجربه، غیرمتخصص و ناکارآمد به این عرصه را به دنبال دارد.
وی افزود که مسائل قومی، قبیله ای و طایفه ای بیش از دیگر امور بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد حاکم است.
رشیدی ورود افراد کم تجربه و فاقد صلاحیت لازم برای شوراهای اسلامی و از سوی دیگر اقبال عمومی جامعه نسبت به این افراد را چالشی جدی در مدیریت شهرها دانست و بیان کرد: بدون شک رسانه ها در بروز این چالش نقش محوری و تعیین کننده دارند.
وی، ورود برخی رسانه ها و سایت های محلی در بازی خطرناک و نگاه تمسخرآمیز به شوراها را یادآور شد و عنوان کرد که ذائقه و اقبال مردم نیز به شوراها تغییر کرده و اهمیت چشمگیر آن نادیده گرفته شده است.
رشیدی یان کرد: تمامی این مسائل سبب شده که سطح شوراهای اسلامی پایین آید که بازگشت به وضعیت مطلوب و ایده ال و دوری از این وضعیت نیازمند نقش تعیین کننده رسانه هاست.
مسئول خبرگزاری فارس در کهگیلویه و بویراحمد گفت که رسانه های این استان بویژه سایت های محلی نه تنها در زمینه تبیین موضوع مهم انتخابات کم کاری و سهل انگاری داشته اند بلکه خود تیز آتش بیار معرکه بودند.
داریوش بهنیازاده اظهار داشت: دلیل این کم کاری و بیراهه رفتن رسانه ها نیز عدم فراگیری آموزش های لازم در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر موضوع ها بوده است.
وی افزود که تنوع رسانه های کهگیلویه و بویراحمد را مثبت ارزیابی کرد و افزود که کیفیت و محتوابخشی رسانه ها متناسب با وضعیت کمی آنها رشد چندانی نداشته است.
بهنیازاده با اشاره به اینکه در بحث انتخاب فرد اصلح و حتی شورآفرینی لازم بین مردم کهگیلویه و بویراحمد رسانه های این استان خوب عمل نکرده اند، بیان کرد: این موضوع خود نیازمند آسیب شناسی جدی است.
وی عنوان کرد که رسانه های کهگیلویه و بویراحمد حتی به 10 درصد رسالت خود در این زمینه عمل نکرده اند که یکی از دلایل اصلی آن نوپا بودن و وجود افراد غیرمتخصص و غیرآگاه است.
مدیر مسئول خبرگزاری فارس درکهگیلویه و بویر احمد خطر و آسیب جدی دامن زدن رسانه ها به مسائل قومی و قبیله ای در این استان بویژه در عرصه انتخابات شوراهای اسلامی را یادآور شد و ابرازکرد: برخی سایت های محلی و شبکه های مجازی در این راستا سهم قوی تری از مردم داشته اند.
وی گفت که رسانه های این استان بویژه برخی سایت های محلی در زمینه روشن گری و تبیین خطوط و ملاک های یک انتخاب اصلح نه تنها کم کاری کرده اند بلکه خود پشت حرکت به سمت عوام زدگی و گزینش های قومیتی و قبیله ای قرار گرفته اند.

**رسانه ها فاقد کارکرد روشن
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد گفت که رسانه های این استان چندان تخصصی نبوده و هنوز در ابتدای راه هستند.
علی اکبر پاک اظهار داشت: درمناسبت های مختلف از جمله انتخابات تنها خبرگزاری ها هستند که جور کم کاری و کم آگاهی دیگر رسانه ها و برخی سایت های محلی را می کشند.
وی افزود که با توجه به رشد فضای مجازی و افزایش قارچ گونه سایت های محلی در کهگیلویه و بویراحمد همگی آنها به جای پرداختن به روشنگری جامعه برای انتخاب اصلح به دکان سیاسی تبدیل شده اند.
پاک بیان کرد: گسترش فضاهای مجازی خود ابزاری برای دامن زدن به بحث های التهاب زای قومیتی شده که بزرگترین آفت فراروی انتخابات شوراهای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.
وی، اهمیت و حساسیت شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی در نظام مدیریت شهری و روستایی را یادآور شد و عنوان کرد که کارکرد نظارتی رسانه ها در این زمینه بسیار تعیین کننده خواهد بود.
پاک با انتقاد از عملکرد شوراهای اسلامی چهار دور گذشته در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: تجربه نشان داده کارکرد اجرایی دهیاری های این استان بسیار کارآمدتر و پویاتر از شوراهای شهر بوده است.
مدیرمسئول هفته نامه صبح یاسوج گفت که اعضای ادوار گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا در کهگیلویه و بویراحمد که اغلب آنها افراد کم تجربه و غیرمتخصص بودند به جای پرداختن به مسائل کلان، مدیریت شهری و ارائه خدمات رفاهی به مردم دنبال زد و بندهای سیاسی و منافع محلی و خرد بودند.
پاک اظهار داشت: برخی اختلاف های عمیق و ایجاد تشنج بین اعضای شوراهای اسلامی و کشاندن این اختلاف ها و بی تدبیری ها به درون جامعه بزرگترین معضل در حوزه مدیریت شهری و کارکرد شوراهای دوره های گذشته بوده است.
**سرپرست سایت صبح زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد نیز رسانه ها را از ارکان اساسی دموکراسی دانست و گفت که باید بتواند نقش تعیین کننده خود را در عرصه حساس انتخابات به بهترین وجه نشان دهند.
ابراهیم عزیری اظهار داشت: بخش عمده ای از مشارکت حداکثری مردم و رونق بخشیدن به این عرصه ناشی از تلاش و آگاهی بخشی رسانه ها بوده است.
وی افزود که البته نقش و جایگاه رسانه های کهگیلویه و بویراحمد گرچه در زمینه آگاهی بخشی و گرم کردن تنور انتخابات قابل قبول است اما در زمینه گزینش انتخاب افراد اصلح از جمله در انتخابات شوراها چندان تاثیرگذار نبوده اند که باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد.
عزیزی بیان کرد: کارکردهای نامناسب و عملکرد ناکارآمد برخی اعضای شوراهای اسلامی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دوره های گذشته نشان می دهد که گزینش ها چندان در مسیر درست نبوده است.
وی عنوان کرد که این مهم نشان می دهد رسانه ها که یکی از رسالت های مهم آنها جهت گیری و آگاهی بخشی مردم برای انتخاب فرد اصلح بوده بخوبی آن را انجام نداده اند.
عزیزی گفت: اعضای شوراهای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد هم اینک در برخی شهرهای این استان به بدترین شکل ممکن وارد مسائل حاشیه ای و اختلاف های عمیق شده اند که دود این اختلاف ها نیز به چشم مردم می رود و توسعه نیافتگی شهرها را به دبنال دارد.
وی گفت که ادعای شماری از مردم در این راستا حکایت از دامن زدن رسانه ها و همراهی آنها با برخی مسائل حاشیه ای دارد.

** غیبت احزاب
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی کهگیلویه و بویراحمد گفت که برخی حزب بازی ها و جناح بازی ها با تحزب واقعی متفاوت است و بدون شک هر چه انتخابات به سمت تشکیلات و ایجاد احزاب واقعی پیش برود کمتر شاهد بروز چالش ها و آسیب های فراروی عرصه انتخابات خواهیم بود.
سید علی محمد دانشی اظهار داشت: نبود حزب در کشور سبب ایجاد خلا نظارتی می شود و حزب بازی نیز تفکر ضعیف و نادرستی است.
وی افزود که امور بسیاری از کشورهای جهان توسط احزاب سیاسی اداره می شوند.
مسئول خبرگزاری فارس در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که رسانه های کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از تریبون های مهم فرهنگی این استان هنوز نوپا هستند.
بهنیازاده بیان کرد: نهادهای فرهنگی و تشکل های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد تاکنون اثرگذاری چندانی برای تبیین افکار عمومی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه اهمیت کار شوراها و وظایف و رسالت های مهم آنها نداشته اند.

**لزوم رعایت اخلاق رسانه ای در انتخابات
سرپرست سایت صبح زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که اخلاق انتخاباتی باید به طور کامل در انتخابات پیش رو در این استان رعایت شود.
ابراهیم عزیزی اظهار داشت: توصیه های متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا توسط رسانه های استان و در فضای مجازی اطلاع رسانی شود.
وی افزود که چنانچه کاندیداها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند مردم نیز این نکته مهم را مورد توجه قرار خواهند داد.
3016/7535/8005/6043
خبرنگاران: حمید جهان و منصور زرگر**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.