به گزارش ایرنا، فتاح محمدی روز یکشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: تاکنون برخوردهای متعددی با این افراد شده اما استقبال چشمگیر مردم برای خرید سبب بی نتیجه ماندن برخوردها بوده است.
وی افزود که باید افراد عرضه کننده گوشت دام خارج از کشتارگاه و مرغ زنده توجیه شوند تا اقدام به کشتار از طریق کشتارگاه و عرضه سالم و بهداشتی آن به مردم کنند.
محمدی بیان کرد: در صورت امکان وسیله نقلیه برای این افراد تهیه شود تا دام‌های خود را برای کشتار شرعی و بهداشتی به کشتارگاه انتقال دهند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج نیز گفت که فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج عفونی و خطرناک بوده و هم اینک از طریق چاه جذبی به طور موقت دفع می‌شود که روش مناسبی نیست.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: باید راهکار اساسی برای رفع این معضل مهم اندیشیده شود زیرا در صورت ورود به رودخانه بشار یاسوج مشکلات بهداشتی و زیست محیطی غیر قابل جبران ایجاد می‌کند.
وی افزود که برش استانی سند بیماری‌های غیر واگیردار شامل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی، تصادفات و سوانح ترافیکی و معضل خشونت تدوین شده است.
ایلامی بیان کرد: اطلاعات و داده‌های این سند مربوط به سال 1391 تاکنون بوده و هدف از تدوین آن نیز مقابله بهتر با این بیماری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد و درمان مناسب‌تر مبتلایان است.
وی وضعیت کلینیک‌های کهگیلویه و بویراحمد را چندان مناسب ندانست و عنوان کرد که پلی کلینیک تخصصی شهید مفتح یاسوج که عملیات اجرایی آن از سال 1385 آغاز شد هم اینک دارای 92 درصد پیشرفت فیزیکی است.
ایلامی ابراز داشت: اعتباری افزون بر 20 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح مهم بهداشتی و درمانی نیاز است و درصورت تخصیص نیز پیش بینی می‌شود که تا چهار ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت که پلی کلینیک شهرهای دوگنبدان و دهدشت نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصد در حال ساخت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در حد استاندارد نیست و پس از رفع چنین مشکلی می‌توان آن را به شبکه فاضلاب این شهر متصل کرد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: پرونده‌ای در زمینه فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و در مراجع قضایی این استان در حال پیگیری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که آزمایش‌های مربوط به تعیین میزان عناصر غذایی و سموم مورد استفاده در محصولات زراعی و باغی این استان باید توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شود.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز آماده هرگونه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه نمونه گیری از محصولات زراعی و باغی استان و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش‌ها خواهند بود.
وی افزود که نتایج بدست آمده در این زمینه در نشست‌های آینده شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که پساب ناشی از کشتار دام خارج از کشتارگاه در برخی نقاط این استان از جمله روستای دشتروم بویراحمد به مراتب خطرناک‌تر از فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: تاکنون هیچ‌گونه کوتاهی از سوی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برخورد با عرضه کنندگان دام خارج از کشتارگاه و مرغ زنده در این استان نشده است.
وی افزود که همواره نیز اخطارهای لازم به این افراد به ویژه در روستای دشتروم بویراحمد و شهر دهدشت داده می‌شود اما بنا به دلایلی از جمله استقبال چشمگیر مردم برای خرید اثربخشی چندانی نداشته است.
بهمنش بیان کرد: کشتار دام باید در کشتارگاه انجام تا مشکلی در زمینه امنیت و سلامت غذایی برای آحاد جامعه ایجاد نشود و ضروری است که چنین موضوع مهمی بیش از پیش برای مردم کهگیلویه و بویراحمد تبیین شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که خط انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج توسط مشاور این شرکت تهیه شده و برای اجرای آن در پل چهارم بشار نیز باید به اطلاع پیمانکار مربوطه برسد.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: این خط انتقال باید از کنار پل چهارم بشار یاسوج عبور کرده و به شبکه فاضلاب شهر متصل شود.
وی افزود که اعتباری افزون بر 12 میلیارد ریال برای اجرای طرح خط انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج نیاز است و انتظار می‌رود در نشست‌های آینده شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد مصوب و تأمین شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یک مهلت زمانی مشخص برای رفع مشکل فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به دستگاه‌های اجرایی مربوطه داده شود.
الماس گشتاسبی اظهار داشت: این مشکل مهم باید به جای پیگیری در مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد به طور ریشه‌ای حل شود.
وی افزود که کار فرهنگی لازم برای مقابله با معضل عرضه گوشت دام خارج از کشتارگاه و مرغ زنده در کهگیلویه و بویراحمد انجام و در زمینه برخورد نیز هیچ گونه ملاحظاتی در نظر گرفته نشود زیرا با سلامت مردم مرتبط است.
گشتاسبی بیان کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با این معضل مهم آماده هرگونه همکاری است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.