به گزاش ایرنا، متخصصان بر این باورند در صورت کسب مهارت‌های رفتاری، امکان تنش‌های کوچک در خانواده که می‌تواند زمینه ساز اختلافات جدی باشد به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.
کارشناسان، مهریه و آسیب‌های آن مانند نبود امنیت مالی برای زنان و مشکلات پرداخت آن برای مرد، نگاه جامعه به زن و مرد مطلقه، آسیب‌های اجتماعی، روحی، روانی و خانوادگی، تهدیدهای اجتماعی و فردی فرزندان طلاق را از کمترین پیامدهای فروپاشی بنیان خانواده با پدیده طلاق می‌دانند.
سالانه 750 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت می‌شود که از هر چهار و سه دهم ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می‌شود.
** استفاده از فریضه امر به معروف و نهی از منکر راهکاری برای کاهش طلاق
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که کاهش 2 آسیب اجتماعی خودکشی و طلاق در اولویت برنامه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان باشد.
سید موسی خادمی اظهار داشت: خودکشی و طلاق 2 آسیب اجتماعی جدی در کهگیلویه و بویراحمد است که باید در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به آنها پرداخته شود.
وی افزود که ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان در زمینه کاهش و مقابله با این 2 آسیب اجتماعی تلاش و فعالیت بیشتری کند.
خادمی عنوان کرد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد آسیب‌های اجتماعی را به ستادهای شهرستانی اعلام کند و هر چه سریعتر نیز اقدام‌های لازم شامل سخنرانی و برگزاری نشست‌های آموزشی توسط این ستادها آغاز شود.
** تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت دولت یازدهم
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که دولت یازدهم به حوزه کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ورود جدی پیدا کرده است.
فتاح محمدی اظهار داشت: وزارت کشور اقدام به جمع بندی انواع آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکارهای کاهش و مقابله با آنها کرده است.
وی افزود که 9 دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی مأموریت‌هایی بر عهده دارند.
محمدی بیان کرد: تاکنون اقدام‌های ارزنده‌ای از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد شده و نیازمند کار بیشتری دراین استان است.
** سیر صعودی طلاق در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: نسبت ازدواج‌های ثبت شده به طلاق سیر صعودی دارد.
محمد علی تقوی گفت: به ازای هر پنج ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق منجر می‌شود که بیشترین طلاق‌های ثبت شده نیز در سال‌های نخست زندگی مشترک بوده است.
وی یادآور شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌های دانشجویی است.
** ضرورت فراگیری مهارت‌های رفتاری
کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد گفت که مهارت‌های گفت و گو، تصمیم گیری در حل مساله و مدیریت هیجان‌ها به ویژه کنترل خشم مهمترین نیازهای زوج‌ها برای کاهش طلاق است.
زهرا عزیزی افزود که مشاوره با افراد متخصص در حین زندگی برای رفع اختلافات کوچک ضروری است که این امر به فرهنگ سازی از سوی رسانه‌های ارتباط جمعی نیاز دارد.
وی گفت: آموزش‌ مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج نیازی است که زوج‌ها برای فراگیری آن باید جدیت بیشتری داشته باشند.
عزیزی با اشاره به اینکه علل و عوامل طلاق در مناطق مختلف کشور متفاوت است، گفت که آسیب شناسی ریشه‌های این پدیده اجتماعی در هر منطقه از سوی افراد متخصص گام دیگری برای کاهش آن است.
وی تصریح کرد: ضعف توانمندی‌های رفتاری، اختلاف سن بالای 10 سال، فقر، بیکاری، ازدواج‌های احساسی و به دور از منطق از عمده‌ترین عوامل طلاق است.
کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی گچساران ابراز داشت: افسردگی و افت تحصیلی فرزندان از آسیب‌های پدیده شوم طلاق است.
** بهره گیری از آموزه‌های دینی برای زندگی خانوادگی موفق
امام جمعه شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران گفت که کاربردی کردن آموزه‌های دینی در ازدواج و ادامه زندگی برای کاهش طلاق امری ضروری است.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی افزود که سادگی، قناعت، مهربانی و گذشت از خواسته‌های شخصی برای تحکیم و دوام خانواده از مشخصات سبک زندگی اسلامی در خانواده‌هاست.
وی تصریح کرد: خانواده اسلامی تمام روش‌های آن براساس آموزه‌های دینی به ویژه برگرفته از زندگی حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) است.
امام جمعه دوگنبدان گفت: خانواده کوچک‌ترین عنصر جامعه است و داشتن کشور سالم در گرو خانواده‌هایی بادوام و شاداب است.
** آمار طلاق در گچساران بالاتر از میانگین استان
رئیس اداره ثبت احوال گچساران گفت که 365 مورد طلاق در سال 95 در این شهرستان ثبت شد در حالی که این میزان در سال 1394، 335 مورد بود.
براساس آمار موجود تنها 12 مورد طلاق در مناطق روستایی و عشایر گچساران در سال 1395 به ثبت رسیده است، درحالی‌که 30 هزار نفر از جمعیت گچساران روستانشین هستند.
براساس آمار رسمی سنین 20 تا 30 سال با حدود 180 مورد بیشترین گروه سنی زوج‌های طلاق را تشکیل می‌دهد.
سنین 30 تا 40 سالگی با 92 طلاق در زمره دومین گروه سنی طلاق در شهرستان گچساران است.
در میان طلاق‌های ثبت شده گچساران در سال 1395، چهار مورد مربوط به گروه سنی 60 تا 70 سال و 9 مورد نیز گروه سنی 50 تا 60 سال است.
عطا گرجی پور افزود: در این مدت یکهزار و 431 ازدواج در گچساران ثبت شد.
وی، تعداد ازدواج‌های این شهرستان در سال 1394 را یکهزار و 608 مورد ذکر کرد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.