به گزارش ایرنا، مجید محنایی عصر دوشنبه در نشست کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه یاسوج اظهار داشت: این استان در ابتدای مسیر ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مقوله‌های تجاری سازی و تبدیل ایده به ثروت قرار دارد.
وی افزود که کهگیلویه و بویراحمد دارای استعدادهای علمی و پژوهشی قابل توجهی است که در صورت حمایت می‌توانند در سطح ملی درخشیده و مطرح شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نخبگان، محققان و فناوران این استان برای ثبت ایده‌های خود و اقدام برای تبدیل آنها به ثروت نیازمند تأمین اعتبارات و تسهیلات لازم توسط بنیاد ملی نخبگان و یا صندوق نوآوری و شکوفایی هستند.
محنایی عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه کشور توجه ویژه‌ای به حوزه پژوهش، فناوری، تجاری سازی و تبدیل ایده به ثروت شده و انتظار می‌رود زیرساخت‌های لازم در این زمینه نیز در کهگیلویه و بویراحمد توسط مسئولان کشوری فراهم شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج نیز گفت که باید تلاش و اقدام بیشتری در زمینه تجاری سازی و تبدیل ایده به ثروت در این استان انجام شود.
هجیر کریمی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نقش مهمی در بهبود فرآیند توسعه فناوری دارند، اظهار داشت: دانشگاه یاسوج نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و می‌تواند در همین راستا در کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار باشد.
وی افزود که هر چند اقدام و فعالیت در زمینه تجاری سازی، تبدیل ایده به ثروت و توسعه فناوری در کهگیلویه و بویراحمد دیر آغاز شد اما هم اینک چنین روندی با شتاب در استان در حال حرکت است.
کریمی بیان کرد: رتبه علمی دانشگاه یاسوج در کشور پارسال 24 بوده که با 10 پله صعود به رتبه 14 در سال جاری رسیده است.
وی عنوان کرد که این دانشگاه ظرفیت مناسبی در زمینه تولید علم و توسعه فناوری دارد و مستلزم حمایت همه جانبه مسئولان کشوری است.
کریمی رویکرد مهم دانشگاه یاسوج را هدفمند کردن پژوهش‌ها و توجه جدی به توسعه فناوری در کنار مقوله آموزش دانست و ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای 35 فناور است که با استقرار در مراکز رشد دانشگاه یاسوج در حال فعالیت علمی و پژوهشی هستند.
وی گفت که ساخت پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در مراحل اولیه بوده و توسعه فناوری در استان نیز مستلزم وجود آن است.
مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که اقتصاد دانش بنیان زیربنای تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید در این استان مورد توجه جدی‌تر مسئولان اجرایی و جامعه دانشگاهی قرار گیرد.
شمس الدین هاشمی اظهار داشت: زمینه فعالیت علمی و پژوهشی نخبگان، محققان و فناوران کهگیلویه و بویراحمد در پارک علم و فناوری این استان پس از افتتاح آن اموری شامل کشاورزی، گیاهان دارویی، صنعت نفت و گاز و گردشگری خواهد بود زیرا ظرفیت‌های استان در چنین زمینه‌هایی متعدد و چشمگیر است.
وی افزود که کهگیلویه و بویراحمد دارای 740 عضو هیات علمی، 33 واحد دانشگاهی، چهار مرکز رشد و 47 واحد فناور است.
هاشمی با اشاره به وجود تنها سه شرکت دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: دلیل اندک بودن تعداد این شرکت‌ها در استان نیز نبود پارک علم و فناوری است.
وی خواستار حمایت هر چه بیشتر متولیان کشوری برای ساخت پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان و توسعه فناوری در این استان شد.
موافقت نامه همکاری بین دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاه یاسوج در این نشست منعقد و امضا شد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.