به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمدحسن طالبیان پیش از ظهر امروز در کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایرن اظهار داشت: پیش از این سه کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی برگزار شد و هنوز بسیاری از مقالات این کنگره‌ها منابع تاریخ معماری و شهرسازی ما هستند.

وی از برگزاری چهارمین کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در مهرماه امسال خبر داد و گفت: در این راستا تصمیم گرفته شد که تا فاصله کنگره ملی بعدی، کنگره‌های استانی برگزار شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد سی‌امین استانی است که کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در آن برگزار می‌شود که تاکنون بیش از 500 مقاله به کنگره‌های استانی ارسال شده است.

طالبیان با بیان اینکه مقالات برگزیده کنگره‌های استانی در کنگره ملی بم ارائه می‌شوند، در رابطه با محورهای این کنگره عنوان کرد: موضوع کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران هشت محور شامل حوزه‌های فرهنگی و تاریخی را شامل می‌شود.

وی منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه‌های سنتی و تاریخی و معماری شهرسازی از نگاه باستان‌شناسی را از مهم‌ترین محورهای مهم این کنگره عنوان و بیان کرد: موضوع دیگری که هم‌اکنون در سطح جهانی مهم است بحث میراث مدرن است که در شهر یاسوج نیز تعدادی از این میراث مدرن وجود دارد که باید مورد توجه واقع شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور ابراز کرد: پرونده‌های مختلفی از دوره مدرن در دست بررسی است که از آن جمله می‌توان میدان آزادی، تئاتر شهر و کاخ سعد آباد را نام برد که همه میراث مدرن این دوره هستند.

طالبیان خاطرنشان کرد: موضوعی دیگری که به دلیل وضعیت کشور مورد توجه قرار گرفته بحث میراث آب و میراث کشاورزی است، ما تجربه تاریخی فراوانی در این زمینه داریم اما بدون اینکه به تاریخ توجه کنیم دچار خشکسالی هستیم بنابراین باید از تجربه گذشته خود در این زمینه بهره ببریم.

طالبیان گفت: میراث فرهنگی ناملموس بیش از یک دهه است که مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی در چند سال گذشته جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کرده است.

 وی ابراز کرد: این محور دانش‌ها، سنت‌های فرهنگی و موضوعات آیینی را شامل می‌شود که از مهم‌ترین این سنت‌ها می‌توان به عید باستانی «نوروز» اشاره کرد.

 بیان کرد: موضوع راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته از دیگر محورهای کنگره است که از مهم‌ترین این راه‌ها می‌توان راه شیری و جاده ابریشم را نام برد که مناطقی هستند که در طول دوره‌های مختلف راه‌های فرهنگی یا تجارتی فرهنگی بوده‌اند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تلاش می‌شود بعد از برگزاری همه کنگره‌های استانی، 31 کتاب راجع به تاریخ معماری و شهرسازی 31 استان کشور به چاپ برسد تا بتوانند به عنوان رفرنس‌های مهمی برای استان‌ها باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618255
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.