مسعود شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که از این میزان اعتبار چهار میلیارد ریال برای پژوهش در بافت تاریخی دهدشت، چهار میلیارد و 500 میلیون ریال ساماندهی بناهای تاریخی، سه میلیارد و 900 میلیون ریال برای مطالعه حفظ و احیای میراث فرهنگی و 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت پل های تاریخی پریم در باشت، خیری و محمد در گچساران و پل پاتاوه تخصیص یافته است.
وی، همچنین از اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای مطالعه و مرمت بافت های تاریخی شهری ، یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت اشیای تاریخی و یک میلیارد ریال به ساماندهی محوطه تاریخی امامزاده بابا احمد (ع) در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی گفت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.