عبدال دیانتی نسب روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ریختن حجم زیادی از ظروف یک بار مصرف، کیسه های یلاستیکی، قوطی های نوشابه و کنسرو، با توجه به اینکه سال های طولانی برای بازگشت به طبیعت نیاز دارد افزود که محیط زیست توان این همه آلودگی و ریختن زباله ها را ندارد.
هر دقیقه در ایران، حدود پنج تن زباله پلاستیکی دور ریخته می‌شود.
مواد پلاستیکی 250 الی 500 سال در محیط زیست می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند.
کیسه‌های پلاستیکی با باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند.
کیسه‌های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی می شود.
ایران یکی از پنج کشور اصلی در زمینه مصرف مواد پلاستیکی است.
وی اظهار داشت: پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک با فرهنگ سازی جمع آوری زباله ها به جای رهاسازی در طبیعت و خاموش کردن کامل آتش در جنگل ها در هنگام طبیعت گردی ازجمله کارهایی است که شهروندان مسئولیت پذیر می توانند برای صیانت از محیط زیست انجام دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه اقتصاد سبز یعنی فعالیت های اقتصادی بدون ضرر زدن به محیط زیست، گفت که 18 واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در این شهرستان سال گذشته اخطار زیست محیطی دریافت کردند.
دیانتی نسب افزود: این واحدها شامل هفت سنگ شکن، 2 واحد بیمارستان، چهار دکل ملی حفاری، 2 کارخانه آسفالت و سه کشتارگاه مرغ و دام است.
وی بیان کرد: اخطار به این واحدها در راستای اجرای مفاد قانون مدیریت پسماند و به دلیل پراکنده شدن ضایعات این واحدها در محیط زیست داده شد.
وی ادامه داد که پویش نه به ریختن زباله ها می تواند سرآغاز محیط زیست پایدار باشد.
دیانتی نسب تصریح کرد که رونق صنعت گردشگری، کشاورزی پایدار با حفاظت از منابع آب و خاک، کاهش آلودگی هوا و سلامت انسان از کارکردهای جنگل هاست که باید برای تحقق ادامه حیات این سرمایه های ارزشمند رسانه های ارتباط جمعی بسیج شوند.
شهرستان گچساران سه منطقه حفاظت شده با 60 هزار هکتار مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.