به گزارش ایرنا، غلام رضا تاجگردون عصر دوشنبه در آیین اختتامیه بازی های بومی و محلی مشک و ملار در روستای سراب ننیز گچساران اظهار داشت که ایران با فرهنگی اسلامی و تمدن چندین هزار ساله برای تمام نیازهای مردم برنامه دارد و در صورت تلاش بیشتر می توانیم نسلی سالم با فرهنگ بومی پرورش دهیم.
وی با اشاره به آسیب های ناشی از بازی در فضای مجازی و کم تحرکی به عنوان چالش های امروزی، افزود که احیای بازی های بومی و محلی به عنوان سرگرمی های سالم نقشی گرهگشا در افزایش روحیه نشاط مردم دارد.
وی بیان کرد که ایجاد زمینه نشاط از نیازهای اساسی جامعه امروز است که استقبال مردم از جشنواره مشک و ملار گویای این حقیقت است.
تاجگردون بیان کرد که ترویج بازی های بومی و محلی در سنین دبستان و پیش دبستان راهکاری برای تحرک فیزیکی نسل امروز و پیش گیری از اضافه وزن است.
وی ادامه داد که ایجاد زمینه شادی و نشاط بین مردم به گونه ای که از حدود شرع عدول نکند نیازی است که باید به آن توجه بیشتری شود.
وی به انتقاد برخی افراد از برگزاری جشنواره مشک و ملار گفت که قرار دادن شادی در مقابل دین کار صحیحی نیست.
آئین اختتامیه جشنواره مشک و ملار با برنامه های فرهنگی و شاد توسط هنرمندان برجسته استانی و کشوری در روستای سرابننیز برگزار شد.
در این آئین استاندار کهگیلویه و بویراحمد، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، اکبر اودود، جمشید جهانزاده، کورش رضوانی، محمد خیراتی و مسعود دشتی حضور داشتند.
شاهنامه خوانی، اجرای نمادین سرگرمی های بومی و محلی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این آیین است.
رقابت های ورزشی این جشنواره در دهستان های بویراحمد گرمسیری، بی بی حکیمه(س)، لیشتر و خیرآباد و امامزاده جعفر(ع) توسط خانه هنرمندان و هنردوستان گچساران، دفتر نماینده مردم در مجلس و با همکاری دهیاری های شهرستان از 20 اسفند 95 آغاز شد.
این بازی ها با شرکت 27 روستا و یکهزار و 50 بازیکن در حضور 77 تیم در هشت رشته فوتبال و فوتسال(آقایان و بانوان)، والیبال، طناب کشی، چوگو، الختر، گرنا و آشپزی برگزار و از افراد برتر تجلیل شد.
کارشناسان می گویند که 30 نوع بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری گچساران از روزگاران کهن به یادگار مانده که برخی از این بازی‌ها در حال فراموشی است.
یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی‌های سنتی در گچساران است.
شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعیت روستایی است.
این شهرستان 120 هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.