به گزارش ایرنا، مردم و مسافران نوروزی که مقصد بهاری خود را در استان زرخیز و سرزمین چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد انتخاب کرده بودند بارها در طول این ایام غافلگیر شدند و مجبور به استفاده از لباس های گرم و زمستانی شده بودند.
برخی از مسافران که در تفرجگاه ها و میادین شهری اقدام به برپایی چادرهای مسافرتی کرده بودند با شدت گرفتن بارش ها به ویژه در 2روز گذشته و حاکم شدن هوای کاملا زمستانی مجبور به ترک این مکان ها شدند.
هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که روزهای 9 -10 و 12- 13 فروردین امسال موج جدید بارشی وارد این استان خواهد شد.
** ثبت 160 میلیمتر باران در لنده کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد بیشترین میزان بارش های بهاری از اواخر سال گذشته(29 اسفند سال 95 تا پنجم فروردین 96) را با 160 میلیمتر مربوط به شهرستان گرمسیری لنده عنوان کرد.
لنده با22 هزار نفر جمعیت در 280کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
ولی بهره مند افزود که حدود 117میلیمتر از این میزان بارش در لنده ظرف 48 ساعت گذشته بوده است.
وی میزان بارش های بهاری در برخی مناطق دیگر استان از جمله قلعه رئیسی، جاورده، گردنه مله شوره در بویراحمد، یاسوج، دهدشت و باشت را نیز به ترتیب 130، 122، 126، 93، 94 و 65 میلیمتر ذکر کرد.
بهره مند کمترین میزان بارش در این مدت را با 35 میلیمتر مربوط به دوگنبدان مرکز شهرستان گرمسیری گچساران ذکر کرد.
** خسارت 15 میلیارد ریالی سیل به روستاهای لنده
بخشدار مرکزی لنده نیز گفت: بارندگی های سیل آسا در چند روز گذشته در سال جدید 15 میلیارد ریال به بخش های مختلف روستایی این شهرستان خسارت وارد کرد.
عادل مرادی اظهار داشت که باران های سیل آسا خسارت زیادی به زیرساخت‌ها، منازل روستایی و راه های ارتباطی وارد کرد.
وی میزان جمعیت روستایی لنده را بیش از 10 هزار نفر ذکر کرد و گفت که خسارت جدی به راه های ارتباطی50 درصد روستاهای این شهرستان وارد شد.
مرادی عنوان کرد: 50 منزل مسکونی در روستاهای کوه اسپید، دول آبزا، مال شیخ و بخش موگرمون تخریب شد.
وی با اشاره به مسدود بودن راه های روستایی در برخی مناطق شهرستان گفت که نبود ماشین آلات راهداری برای بازگشایی راه ها مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
** کاهش 15 درصدی مسافران نوروزی
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگلیویه و بویراحمد نیز گفت که بارش باران از روزهای پایانی سال 95 تاکنون سبب شده که میزان اقامت مسافران و گردشگران این استان در نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 15 درصد کاهش یابد.
الماس قبادی اظهار داشت که از تاریخ 27 اسفند سال گذشته تا چهارم فروردین امسال حدود 307 هزار و 132 نفر در استان اقامت داشتند.
قبادی تصریح کرد که این تعداد گردشگر نوروزی از 27 اسفند 95 تا پایان روز چهارم فروردین 96 از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرده‌اند.
وی، میزان اقامت گردشگران و مسافران در مدت مشابه سال گذشته در استان را افزون بر 362 هزار نفر ذکر کرد.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از 300 تفرجگاه طبیعی، حدود 2 هزارو 600 اثر تاریخی و بیش از 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران نوروزی خواهد بود.
** افزایش 11 برابری تصادفات
فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت که بارش های بهاری امسال و لغزندگی جاده ها سبب شد که میزان وقوع تصادفات در استان حدود 11 برابر افزایش یابد.
سردار مهدی انصاری اظهار داشت که در روز چهارم فروردین امسال حدود 44 فقره تصادف شهری و برون شهری در استان ثبت شد که میزان تصادفات در این روز در مدت مشابه سال گذشته چهار فقره بوده است.
وی افزود که 500 واحد گشتی در قالب افزون بر 2 هزار نیرو در شهرها، معابر عمومی و جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد مستقر هستند و تا 13 فروردین نیز حضور دارند.
وی، بدون ارائه آمار افزود که تعداد مصدومان سوانح رانندگی در جاده های ارتباطی درون شهری کهگیلویه و بویراحمد از 28 اسفند سال 1395 تا پنجم فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد و تعداد فوتی ها نیز 15درصد افزایش داشته است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.