به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سی امین سفر استانی خود روزهای 24 و 25 مرداد سال جاری مهمان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.
سید موسی خادمی روز یکشنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که ظرف سه سال گذشته دولت یازدهم افزون بر 70 کیلومتر از مجموع چهار هزار کیلومتر جاده‌های عشایری این استان بهسازی و آسفالت شده است.
وی افزود که اقدام‌ها و تلاش مجموعه دستگاه‌های مختلف اجرایی استان و توجه ویژه دولت سبب شده که تاکنون بیش از 700 خانوار عشایری که طی سالیان قبل به دلیل کمبود امکانات به حاشیه شهرها و مناطق مختلف استان مهاجرت کرده بودند خواستار بازگشت به زندگی عشایری شوند.
خادمی آیین‌ها، رسوم و آداب خاص زندگی عشایری را ظرفیتی بالقوه در حوزه گردشگری و اکوتوریسم عشایری دانست و گفت که به نظر می‌رسد تاکنون این مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده است.
وی تصریح کرد که آیین‌ها و زندگی عشایری با جاذبه‌های مهم فرهنگی و طبیعی، این استان را مستعد رونق گردشگری عشایری کرده است.
وی بیان کرد که زندگی عشایری مظهری از عشق به خاک و وطن است و قناعت، غیرت، جوانمردی، دینداری و ولایتمداری محتوای زندگی جامعه عشایری را تشکیل می‌دهد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تأمین حدود 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی این استان توسط جامعه عشایری گفت که عشایر مظهر واقعی امنیت و اقتصاد مقاومتی هستند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که توجه دولت یازدهم به جامعه عشایری موجی از رضایتمندی و احساس امید و نشاط را در میان این قشر به وجود آورده است.
مجید علیپور اظهار داشت که ظرف سه سال گذشته افزون بر 300 چشمه در مناطق عشایری این استان بهسازی شده است.
وی تعداد دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را حدود یک میلیون رأس ذکر کرد و افزود: تولید سالانه بیش از یکهزار و 200 تن گوشت قرمز و 26 هزار تن شیر از مهمترین تولیدات عشایر استان در زمینه دامی است.
علیپور گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید بیش از چهار هزار مترمربع انواع صنایع دستی نیز مقام نخست تولیدات صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است.
وی تولید سالانه 276 تن انواع پشم، 400 هزار تخته پوست و فعالیت در بخش‌های کشاورزی و باغداری در حدود سه هزار و 815 هکتار زمین‌ کشاورزی را از سایر فعالیت‌های جامعه عشایری این استان در این زمینه‌ها ذکر کرد.
علیپور بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات اساسی فراروی جامعه عشایری این استان سرقت احشام و موضوع امنیت این قشر است که با توجه به گزارش‌های نیروی انتظامی استان ظرف سال جاری افزون بر 460 مورد سرقت احشام در میان عشایر به وقوع پیوسته است.
12 درصد از جمعیت 700 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهند.
خبرنگار: حمید جهان** سید ولی موسوی نژاد
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.