به گزارش ایرنا اگرچه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی از لحاظ منابع آب‌وخاک و نفت و گاز است اما این استان یکی از توسعه نیافته ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.
نرخ بیکاری این استان 700 هزار نفری بالای 13 درصد است و تعداد 750 واحد صنعتی معادل یک درصد صنایع کشور با ظرفیت اشتغال هشت هزار و 500 نفر در این منطقه ایجاد شده است.
40 هزار و 690 نفر از گروه‌های خاص کهگیلویه و بویراحمد (جوانان، زنان بی سرپرست و ...) بیکارند که 15 هزار و 654 نفر از این تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.
جوانان بیکار 15 تا 24 سال کهگیلویه و بویراحمد 6 هزار و 306 نفر است.
بر اساس آمار، تعداد جویندگان کار نام نویسی شده در سامانه اداره کل تعاون، کار و رفاه کهگیلویه و بویراحمد از سال 86 تاکنون 19 هزار و 913 نفر است.
باتوجه به نداشتن مهارت شغلی بسیاری از افراد بیکار، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان برای آموزش این افراد پیشقدم شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری 15 هزار و 495 نفر دوره آموزش فنی و حرفه‌ای در این استان خبر داد و تصریح کرد که 9 هزار و 681 نفر از این تعداد در مراکز دولتی و سایر آن در مراکز آزاد از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند که این امر بیانگر موفقیت این مرکز در عرصه اقدام و عمل است.
فرج الله راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که سه میلیون و 336 هزار و 182 نفر ساعت دوره آموزشی در 11 ماه گذشته در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 11 مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و 65 آموزشگاه آزاد است.
وی اظهار داشت که از این میزان یک‌میلیون و 975 هزار و 979 نفر ساعت از سوی مراکز دولتی و یک‌میلیون و 336 هزار و 182 نفر ساعت از سوی مراکز آزاد برگزار شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به تنوع رشته‌های آموزشی در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی و آزاد این استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در 90 رشته آموزشی و 260 حرفه در سال جاری آموزش‌های لازم را فراگرفتند.
وی نقش فنی و حرفه‌ای در تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل» را یادآور شد و افزود: بهترین راهکار داشتن تولید و اشتغال پایدار تربیت نیروی ماهر موردنیاز بازار کار است و فنی و حرفه‌ای در این زمینه نقش ممتازی دارد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران یاسوج نیز در این باره می‌گوید که این مرکز در 55 رشته به کارجویان آموزش‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد.
73 درصد از پنج هزار و 908 نفر دوره آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای در 9 ماه اول سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به زنان بوده است.
سیده صدیقه نظرپور افزود که مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران در سال جاری 182 هزار و 157 نفر ساعت دوره مهارت‌آموزی برگزار کرد.
وی اظهار کرد که تعهد سالانه آموزشی این مرکز با کارگاه‌های مجهز و متنوع 178 هزار و 128 نفر ساعت دوره است که امسال بیش از تعهد دوره برگزارشده است.
نظرپور اظهار کرد که برگزاری این دوره‌ها به‌ویژه در رشته‌های صنایع‌دستی، خیاطی، کیف و چرم درزمینهٔ ایجاد کارگاه‌های زودبازده و اشتغال پایدار و درآمدزایی بانوان نقش مؤثری دارد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج نیز دراین‌باره گفت: این مرکز در سال جاری 101 نفر ساعت آموزش برای مهارت جویان برگزار کرد.
مسعود قاسمی اظهار کرد که مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج از ابتدای امسال تاکنون 25 دوره آموزشی در مرکز، مناطق روستایی و زندان اجرا کرده است.
وی تصریح کرد که تعهد سالانه این مرکز 105 هزار نفر ساعت است و برگزاری این دوره فرصت خوبی برای یادگیری مهارت ایجاد مراکز کسب و کار و اشتغال پایدار است.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فناوری اطلاعات یاسوج بیان کرد که دوره‌های این مرکز شامل مهندسی برق و عمران است.
برگزاری برخی کارگاه‌های جدید از جمله پرورش بلدرچین و تولید زعفران از جمله آموزش‌های کاربردی فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی در سال جاری بوده بوده است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.