مدیریت 365 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد در قالب چند تفاهم‌نامه تاکنون به بهره‌برداران واگذار شده است.
کشت 34 هزار هکتار گیاهان دارویی باعث شده که این مناطق کمترین آمار تصرف غیرقانونی، آتش‌سوزی و تشکیل پرونده برای متهم را داشته باشد.
عزت‌الله بهشتی فر روز چهارشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که بیشتر مردم حافظ منابع ملی هستند و درصد کمی از افراد جامعه گرایش به سودجویی از طبیعت دارند.
وی اظهار کرد: در سال جاری در حوادث آتش‌سوزی، مردم بسیاری از مناطق جنگلی در پشتیبانی از نیروهای دولتی و منابع طبیعی برای مهار آتش‌سوزی با تأمین آب، غذا و امکانات، سنگ تمام گذاشتند.
بر اساس آمار در سال 1394 یکهزار و 260 هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد براثر وقوع 75 فقره آتش‌سوزی از بین رفت که این آتش‌سوزی‌ها در 10 تا 15 درصد عرصه‌های ارزشمند منابع طبیعی رخ داد.
بیشترین آتش‌سوزی‌های سال 94 در شهرستان بویراحمد با بیش از 700 هکتار ثبت شد.
کم‌دقتی کشاورزانی که در کنار جنگل‌ها و مراتع به کشت و زرع مشغول هستند و شکارچیان عامل بیشترین وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده‌ است.
در سال 93 نیز یک هزار و 164 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان دچار آتش‌سوزی شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد خسارت به جنگل‌ها و مراتع این استان را در چهار ماه نخست امسال براثر 45 فقره آتش‌سوزی 20 میلیارد ریال اعلام کرد.
بااین‌حال مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری معتقدند که سطح آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته که این امر به دلیل مشارکت مردم بوده است.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جنگل‌کاری مشارکتی، کشت گیاهان دارویی و جلب مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی در سال جاری سه رتبه برتر کشوری کسب کرده است.
اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع در 16 هزار هکتار از مناطق زیلایی بویراحمد، توسعه کشت درختکاری مشارکتی، توسعه کشت گیاهان دارویی و واگذاری مدیریت اصلاح و احیای مراتع به بهره‌برداران ازجمله طرح‌های منابع طبیعی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.
برای هر 20 هزار هکتار جنگل استان یک قرق بان وجود دارد درحالی‌که هر 2 هزار هکتار یک قرق بان نیاز دارد که رفع این مشکل نیازمند تأمین نیروی انسانی این بخش محسوب می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت ایران دارای یک‌میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.