کهگیلویه و بویراحمد با 670 هزار نفر جمعیت 15 هزار و 520 کیلومترمربع مساحت دارد.
تاکنون در این استان 2 هزار و 803 هکتار بافت نامناسب و ناکارآمد شناسایی و مصوب شده است.
38 هکتار از این بافت ناکارآمد محدوده تاریخی است که در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد و یک هزار و 170 هکتار دیگر نیز سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.
در این بافت فرسوده جمعیتی افزون‌بر 158 هزار و 638 نفر سکونت دارند.
این استان یک هزار و 720 روستا دارد که از این تعداد 750 روستا بالای 20 خانوار هستند.
سید موسی خادمی سه‌شنبه‌شب در برنامه زنده پایش شبکه یک صدا و سیما اظهار داشت: مشکلات بافت‌های ناکارآمد استان در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دسته‌بندی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حاشیه شهرها خدمات و امکانات در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با میانگین جامعه یاسوج تفاوت چندانی ندارد بیان کرد: توسعه خدمات شهری و زیربنایی باید در حاشیه‌ شهر یاسوج در اولویت قرار گیرد.
خادمی بیان کرد: حاشیه نشینی مردم در روستاهای اطراف یاسوج و مهاجرت در طی این سال‌ها بسیار زیاد بوده و نهادها در ارائه خدمات به آنها با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
وی ابراز داشت: خدمات زیادی در این حاشیه‌ها ارائه می‌شود ولی کافی نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: یاسوج در سال 1355 چهار هزار و 500 نفر جمعیت داشت و اکنون نزدیک به 120 هزار نفر جمعیت دارد که رشدی نزدیک به 30 برابری داشته که ارائه خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.
خادمی با بیان اینکه با توجه به بافت قومی و قبیله ای تصرفات غیرقانونی در حاشیه شهر یاسوج خیلی کم است اضافه کرد: ارتباط حاشیه شهر یاسوج با مرکز استان یک ارتباط دوسویه است.
وی محدود بودن اعتبارات دولتی را از دیگر مشکلات بافت‌های ناکارآمد ذکر کرد و گفت: پراکندگی روستاها و توسعه‌نیافتگی استان نیز یکی از دلایل اصلی پایین بودن خدمات است.
خادمی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از موضوعات اصلی بیشتر جلسات مرکز استان را موضوع حاشیه نشینی ذکر کرد و افزود: پیوستن این مناطق به شهر یاسوج یکی از اولویت‌های اصلی است.
وی اظهار کرد: کار مطالعاتی این طرح برای پیوستن آنها به شهر یاسوج در دست بررسی است.
خادمی تصریح کرد: تعدادی از این روستاها به دلیل فاصله نزدیک، زودتر به شهر یاسوج ملحق شده است و کیفت خدمات در آنها مطلوب است ولی تعدادی از روستاها جزء حاشیه شهر هستند که هنوز به شهر یاسوج پیوسته نشده و کیفت خدمات در آنها تا حدود زیادی پایین است.
استاندار افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده تعداد زیادی از روستاهای حاشیه شهر یاسوج برای افزایش و بهبود کیفیت خدمات به شهر یاسوج ملحق خواهند شد.
خادمی با اشاره به مشکلات شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گفت: شهرستان کهگیلویه نسبت به دیگر نقاط استان دارای محرومیت عمیقی است.
وی اضافه کرد: با همکاری خیرین، بنیاد برکت و دیگر نهادها خدمات خوبی به این بافت‌ها ارائه شد.
خادمی با اشاره به اینکه در بافت فرسود گچساران خدمات خوبی از سوی ستاد بازسازی در حال انجام است گفت: در این بافت بیش از سه هزار خانوار سکونت دارند.
وی بیان کرد: با ارائه تسهیلات و همکاری مردم تاکنون تعداد زیادی از این واحدها تخریب و نوسازی شده‌اند.
استاندار عنوان کرد: 142 واحد از بافت فرسوده گچساران به مردم تحویل داده شد.
خادمی افزود: یک هزار و 297 پرونده به شهرداری ارجاع داده شدند و از این تعداد یک هزار و 150 نفر از شهرداری مجوز گرفته اند.
وی عنوان کرد: تاکنون 800 مجوز نقشه و برای 510 واحد نیز پروانه تخریب صادر شده است و 310 نفر برای دریافت تسهیلات با بانک ها قرارداد منعقد کرده اند.
خادمی گفت: با پیگیری‌های انجام شده میزان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده گچساران از 300 به 400 میلیون ریال افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده ارائه خدمات مطلوب با تسهیلات ویژه در دیگر مناطق حاشیه نشین و بافت‌های ناکارآمد استان در اولویت خواهد بود.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.