هوشنگ صیدالی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بازرسی، تعمیر و ایمن سازی و احداث خطوط لوله جدید را یکی از امور مهم در صنعت نفت ذکر کرد و افزود: طرح ایمن سازی خط لوله راهبردی انتقال گاز پازنان 2 پیش از زمان مقرر به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: طرح ایمن سازی خط لوله راهبردی انتقال گاز پازنان 2 از اوایل آبان ماه امسال آغاز شد و در حالی که این اجرای این طرح براساس شرایط دیگر پروژه‌های مشابه چهار ماه تخمین زده می‌شد در 65 روز به اتمام رسید.
صیدالی خاطرنشان کرد که شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به دلیل قرار گرفتن در حوزه جغرافیایی چهار استان و داشتن بیشترین خطوط لوله در بین سایر شرکت‌ها، آن هم در نقاط صعب العبور، از ویژگی خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد: خطوط لوله 24 و 26 اینچ که عملیات ایمن سازی بر روی آنها انجام شده تنها خطوط تغذیه خوراک پازنان 2 بوده و این مجتمع نیز از تغذیه کننده‌های مهم خوراک پتروشیمی بوعلی محسوب می‌شود.
وی گفت: این طرح با 50 کیلومتر طول مسیر یکی از مهمترین پروژه‌های این شرکت بوده که با بهره گیری همزمان یازده پیمانکار، پیش از زمان پیش بینی شده به اتمام رسید.
صیدالی بیان کرد: با توجه به انجام عملیات توپکرانی هوشمند مشخص شد که 89 نقطه باید مورد تعمیر و ترمیم قرار گیرد که با برنامه ریزی انجام شده توسط کارشناسان شرکت در 6 مقطع با 6 پیمانکار برنامه ریزی آن انجام شد.
وی افزود: در پروژه خط لوله 24 اینچ نیز با برنامه ریزی و اقدامات اجرایی پنج پیمانکار مجرب در پنج مقطع فعالیت کردند و برای اولین بار نیز بجای پوشش سنتی نوارپیچی برای پوشش از روش 'سولونت فری اپکسی' که مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد استفاده شد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مجهز به 36 واحد بزرگ، 760 حلقه چاه، 6 هزار و 700 کیلومتر خطوط انتقال لوله و 100 مجموعه سر چاهی است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران روزانه به‌طور متوسط 780 هزار بشکه نفت از 12 مخزن در مدار شامل گچساران، بی بی حکیمه، بینک، پازنان، رگ سفید، نرگسی، سیاهمکان، گلخاری، چلینگر، گرنگان و خویز و رودک تولید می‌کند.
عمده تولید این شرکت از مخزن گچساران صورت می‌گیرد که روزانه از مرز 480 هزار بشکه می‌گذرد.
مخازن بی بی حکیمه، رگ سفید و بینک نیز به ترتیب مهمترین مخازن نفتی این شرکت محسوب می‌شود.
مخزن پازنان نیز یکی از مخازن این شرکت است که بیشتر به لحاظ وجود منابع عظیم گازی و تأسیسات مرتبط با آن از اهمیت زیادی برخورداراست.
میانگین تولید گاز گنبدی از مخزن پازنان حدود یک میلیارد فوت مکعب در روز است که پس از تبدیل بخشی از آن به نفتا که یک محصول باارزش مورد استفاده مجتمع پتروشیمی بندر امام است، بخش عظیمی از آن درمیادین گچساران و بی بی حکیمه تزریق می‌شود.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662 /6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.