جایگاه دفن زباله دوپشته دشتروم در 15 کیلومتری یاسوج در بالادست منطقه تنگ کناره واقع شده است.
روزانه افزون بر 200 تن زباله در این مکان دفن می‌شود.
شهریار فرزانه روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود که با این اعتبار عملیات فنس کشی و ساماندهی جایگاه زباله شهر یاسوج در سطح 24 هکتار انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه فراخوان تفکیک از مبدأ زباله و ایجاد کارخانه کمپوست و ورمی کمپوست انجام گرفته است، تصریح کرد که چهار شرکت در مناقصه این طرح بزرگ شرکت کرده‌اند و به‌زودی در کارگروه مدیریت پسماند برنده این طرح مشخص خواهد شد.
ورمی کمپوست شامل برگ گل‌ها، درختان، ضایعات میوه و سبزی است که از طریق انبار کردن در سالن یا حوضچه فراوری و به پودر تبدیل می‌شود که برای درختکاری بسیار غنی و مفید است.
فرزانه بیان کرد که باتوجه به توپوگرافی خاک و وجود بافت جنگلی، منابع آب رودخانه، آب‌های زیرزمینی، پراکندگی حریم روستاها تعیین مکان دیگری برای اجرای طرح دفن زباله‌های یاسوج و سی سخت و ساخت کارخانه کمپوست با مشکل مواجه شده و اینک فرایند ساماندهی زباله‌ها و ساخت کارخانه کمپوست در جایگاه قدیمی پیش بینی شده است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج عنوان کرد که ساخت کارخانه کمپوست حدود 80 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و درعین حال برای ساخت این کارخانه براساس سطح فرآوری هزینه‌های متفاوتی نیاز است.
فرزانه تصریح کرد که ساخت کارخانه ورمی کمپوست و کمپوست با همکاری شهرداری و بخش خصوصی به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت که هم اکنون طرح جداسازی زباله‌های خشک و تر در سطح محدود در شهر یاسوج انجام می‌گیرد و روزانه 2 تا سه تن زباله خشک جداسازی و به مراکز بسته بندی زباله خشک حمل می‌شود.
وی تصریح کرد که هر کیلوگرم انواع پلاستیک 8 هزار ریال، قوطی انواع رانی 25 هزار ریال، کارتن 2 هزار ریال و آهن آلات سه هزار ریال است.
این مسئول گفت: سال آینده با مشارکت پیمانکار بخش خصوصی متصدی حمل زباله‌های شهری، ایستگاه‌های تفکیک زباله شهری در محلات مختلف تعیین و روند بهره‌برد اری از ظرفیت‌های این بخش اصولی از سر گرفته خواهد شد.
وی با بیان اینکه روزانه هفت میلیارد ریال هزینه جمع آوری زباله و نظافت و خدمات شهری می‌شود تصریح کرد که میزان تولید زباله در یاسوج بیشتر از سایر شهرهاست و این امر هزینه‌های شهرداری یاسوج را افزایش داده است.
فرزانه اظهار کرد که متوسط سرانه تولید زباله در کشور 750 کیلوگرم است و این میزان در یاسوج یک هزار و 300 گرم بوده که این امر هزینه بالایی را متوجه شهرداری کرده است.
وی گفت که در فصل زمستان روزانه 200 تن و در فصل گرما تا 250 تن زباله خانگی در شهر یاسوج و جمع آوری معدوم می‌شود.
شهر یاسوج با حومه بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.