به گزارش ایرنا، نقشه جامع علمی کشور حدود 6 سال قبل (دیماه 1389) به عنوان یک سند راهبردی در زمینه اهداف علمی و فناوری در سطح ملی ابلاغ شد.
حمید امیدوار روز سه شنبه در همایش علمی دانشگاه های دولتی منطقه هفت کشور در دانشگاه یاسوج اظهار داشت که بر اساس این سند راهبردی تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های کشور به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت نیز به حدود 2 هزار نفر خواهد رسید.
وی تصریح کرد که تعداد مقالات علمی و پژوهشی به ازای هر یک میلیون نفر از جمعیت دانشجویی کشور نیز به حدود 800 هزار مورد می رسد.
محورهای اصلی نقشه جامع علمی کشور در 224 اقدام ملی و در یک دوره زمانی 10 ساله هدفگذاری و به دستگاه های ذیربط و مجموعه های تحت امر از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شده است.
معاون هماهنگی و اجرایی ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت که این سند در پنج فصل شامل ارزش های بنیادین و الگوی نظری نقشه جامع علمی، بهبود بخشی به حوزه علم و فناوری، اولویت های علمی راهبردها و اقدام های ملی برای توسعه فناوری و چارچوب نهادی علم، فناوری و نوآوری است.
امیدوار ادامه داد: بازنگری و بازتولید محتوا و روش های آموزشی و پرورشی به منظور تعمیق مبانی اسلامی و اخلاقی، ایجاد ساز و کارهای لازم برای رشد و خلاقیت های علمی، هنری و مهارتی و تقویت نظام استعدادیابی از مهترین اقدام های ملی پیش بینی شده در این سند ملی و راهبردی است.
معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه یاسوج نیز گفت: ایجاد زیرساخت ها و تدوین آیین نامه ها و چارچوب های قانونی برای توسعه فعالیت های پژوهشی با برش های استانی و منطقه ای از جمله ضروریات مهم تحقق این سند جامع است.
هجیر کریمی اظهار داشت که تقویت نیروی انسانی، تکیه بر تولیدات علمی و شرکت های دانش بنیان و حمایت از تولیدات فناورانه باید مد نظر تصمیم سازان و مجریان این سند راهبردی در سطح ملی واقع شود.
وی نسبت دانشجویان دوره دکتری (تحصیلات تکمیلی) در دانشگاه یاسوج را نسبت به میانگین کشوری حدود یک و نیم درصد بالاتر دانست و تصریح کرد: تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه هم اینک سه درصد است که بر اساس این سند باید به حدود 15 درصد تا افق 1404برسد.
کریمی افزایش اعتبارات پژوهشی در دانشگاه ها را از دیگر الزامات و مکانیسم های لازم برای تحقق و اجرای این سند راهبردی دانست و گفت که هم اینک میزان تخصیص اعتبارات پژوهشی در دانشگاه های ایران کمتر از نیم درصد است.
وی تصریح کرد که قرار است بر اساس افق پیش بینی شده در سند راهبردی علمی کشور میزان تخصیص اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها به حدود 2 درصد برسد که این میزان نیز جوابگو نخواهد بود.
وی تصریح کرد که اعتبارات پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز علمی برخی کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی هم اینک حدود چهار درصد است.
رئیس دانشگاه یاسوج پیشتر گفته بود که بودجه پژوهشی این دانشگاه از مبلغ هفت میلیارد و 500 میلیون ریال سال 94 به حدود 100 میلیارد ریال به برکت سفر اعضای هیات دولت به استان افزایش یافت.
محمود رضا رحیمی اظهار داشت که بودجه پژوهشی این دانشگاه نیز در سال 96 افزون بر 240 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
رحیمی تصریح کرد: این در حالی است که 40 درصد از میزان درآمدهای اختصاصی دانشگاه یاسوج سالانه صرف انجام طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان، نخبگان و استادان این مرکز علمی می شود.
این همایش یک روزه با حضور دانشگاه های منطقه هفت کشور شامل استان های خوزستان، بوشهر، فارس و کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.
خبرنگار: حمید جهان**حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.