54هزار هکتار جنگل کاری در کهگیلویه و بویراحمد با گونه های مختلف سازگار انجام گرفته که از این میزان در سطح بیش از 20 هزار هکتار از مناطق گرمسیری استان گونه ها کنار، کهور و اکالیپتوس کشت شده است.
مصطفی خلفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که این میزان درختکاری در شهرستانهای کهگیلویه، لنده و گچساران انجام شده است.
وی اظهارکرد که با هماهنگی اداره اوقاف و امورخیریه طرح غرس نهال در مناطق چهاربیشه، جاده امامزاده کاکا مبارک تا حرم مطهر بی بی حکیمه خواهر گرامی امام رضا(ع) در گچساران درختکاری خواهد شد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 871 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این سطح از جنگل‌ها محسوب می‌شود.
وقوع آتش سوزی، شیوع آفات، برداشت بی رویه چوب برای سوخت و مصرف زغال تهدیدهای جدی برای حفظ جنگل‌هاست به گونه‌ای که تراکم جنگل‌ در چهار دهه گذشته در برخی مناطق این استان کاهش چشمگیری داشته است.
توسعه درختکار در مناطق گرمسیری با کاشت گونه‌های بومی کنار، اکالیپتوس و کهورو در مناطق سردحدی با بذر بلوط و بادام از برنامه‌های اداره جنگلداری کهگیلویه و بویراحمد است.
توسعه و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌وهوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از جمله اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.
استفاده از سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح های عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل، مرتع و تبدیل به زمین کشاورزی از عوامل تهدیده کننده جنگلهاست.
بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.
خبرنگار:مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162 /8005

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.