سید اسدالله هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل های استان در بهار و تابستان امسال اقدامات پیشگیرانه ای برنامه ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت مطلوب نزولات جوی در سال جاری و در پی آن افزایش سطح پوشش گیاهی مراتع، احتمال وقوع آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی در سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فصل تابستان در پیش است و این اداره کل برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن خسارت ناشی از آتش سوزی ها, برنامه های جدی را در دستور کار خود قرار داده است.

هاشمی ابراز داشت: در سال های اخیر یکی از عومل آتش سوزی جنگل ها و مراتع ,آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی بوده است.

وی به افراد خاطی و کشاورزانی که برای کشت دوم کاه وکلش مزارع خود را آتش می زنند، هشدار داد و افزود: در صورت مشاهده این موراد برخورد قانونی و قضایی صورت می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت بروز هرگونه آتش سوزی در مناطق حفاظت شده موضوع را در کمترین زمان ممکن با شماره ۲-۰۷۴۳۳۳۳۴۴۴۱ اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش کنند.

وجود جنگل های سرسبز و خرم یک منبع اقتصادی و حیاتی زیست محیطی غنی عام المنفعه است و صیانت از آن نیز یک وظیفه همگانی است.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود که شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.

حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.

در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.