این روزها کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی فارغ از غوغای انتشار ویروس کرونا در مزارع خود سخت مشغول عملیات کاشت،داشت و برداشت محصولات کشاورزی هستند و با توجه به افزایش سطح زیر کشت انتظار می رود درآمد کشاورزان نسبت به پارسال افزایش یابد.

این روزها زیباترین جلوه های رونق تولید در مزارع مناطق جنوبی این استان در حال تحقق است جایی که کشاورزان مشغول انجام برداشت محصولات خود در مزارع طلایی رنگ گندم و کلزا هستند.

بهره برداران مناطق شمالی کهگیلویه و بویراحمد نیز در حال انجام آخرین اقدام های داشت محصولات خود هستند.

رونق کشت بهاره محصولات مختلف کشاورزی در مزارع مناطق سردسیری و گرمسیری چشم انداز خوبی برای جهش تولید به عنوان شعار امسال ترسیم کرده است.

اگرچه  کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر انتشار ویروس کرونا متحمل میلیاردها تومان خسارت شده اند اما امید دارند در ادامه سال با تلاش مضاعف بتوانند روزهای پردرآمدی را برای خود رقم بزنند. 

افزایش تولید گندم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به آمار گفت: پیش بینی  می شود برداشت محصول گندم در مزارع این استان امسال نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

عیسی راستین نسب  اظهار داشت: نخستین محموله گندم در شهرستان گچساران به حجم چهار تن به مرکز خرید در این شهرستان تحویل داده شد.

وی بیان کرد: برداشت محصول گندم بهار و تابستان امسال در ۷۸هزار مزرعه دیم و ۲۱ هزار مزرعه آبی کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون ۱۰ مرکز خرید در شهرستان های مختلف استان از جمله گچساران،بویراحمد، باشت،کهگیلویه و بهمئی برای خرید تضمینی محصول گندم دایر شده است.

راستین نسب ابراز داشت: هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت ۲۵هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۲۶هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی می شود.

راستین نسب گفت:براساس برآوردها ۱۳۵ هزار تن گندم در مزارع استان برداشت می شود.

راستین نسب افزود: با توجه به اینکه بخشی از گندم تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد برای پخت نان به مصرف کشاورزان می رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان ۷۵هزار تن برآورد شده است.

راستین نسب تصریح کرد: برداشت محصول جو نیز به زودی در ۲۸هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود.

وی بیان کرد: محصول جو نیز به قیمت ۱۶هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

افزایش کشت محصولات بهاره

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیش بینی می شود کشت محصول بهاره در استان ۱۵ درصد افزایش یابد گفت:۱۸ هزار هکتار از مزارع استان به کشت بهاره شامل محصولات زراعی، جالیزی، سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

شهرام عسکری افزود: ذرت،برنج، ماش، لوبیا،هندوانه،خربزه،گوجه فرنگی و کدو از مهمترین محصولاتی است که در مزارع کهگیلویه وبویراحمد کشت می شود.

وی بیان کرد:کشت محصولات جالیزی و حبوبات آغاز شده و  عملیات کشت تا ابتدای تیر ماه در مناطق گرمسیری و سردسیری استان ادامه دارد.

عسکری تصریح کرد: تمام مزارع اختصاص یافته به کشت بهاره آبی و تجهیز به آبیاری های نوین بارانی و قطره ای هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: توزیع بذرهای اصلاح شده برای برخی محصولات مانند گوجه فرنگی و ذرت از حمایت های جهاد کشاورزی برای کشت بهاره است.

عسکری گفت: توزیع کود به قیمت یارانه ای از دیگر برنامه های دولت برای کشت بهاره محصولات کشاورزی در استان است.

افزایش میزان تولید کلزا

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید محصول کلزا امسال نسبت به پارسال در این استان افزایش یافته است.

،وی بیان کرد: امسال بیش از سه هزار و ۹۰۰ تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد تولید و آماده برداشت شده است در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته ۲ و ۲۰۰ تن بود.

راستین نسب عنوان کرد: پاییز امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع مناطق مختلف استان زیر کشت دانه های روغنی کلزا رفت در حالی که میزان کشت این محصول در سال زراعی پیش یکهزار و ۷۰۰ هکتار بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زیر کشت از دلایل بالا رفتن تولید این محصول است.

راستین تصریح کرد: سه مرکز خرید در شهرستان های کهگیلویه،گچساران و باشت محصول دانه های روغنی کلزا را از بهره برداران  این استان خریداری می کند.

وی ابراز داشت: هر کیلوگرم محصول کلزا به قیمت ۴۶هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

راستین نسب گفت:جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند و خرید تضمینی محصول کلزا از جمله مهمترین این حمایت هاست.

وی افزود: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است.

راستین نسب بیان کرد: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است.

وی اظهار داشت که محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری برای تولید نیاز دارد که به دلیل خشکسالی جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی است.

خسارت های ناشی از کرونا در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:انتشار ویروس کرونا در کشور باعث خسارت ۳۵۸ میلیارد ریالی به بخش های مختلف حوزه کشاورزی استان شده است.

الیاس تاج الدینی اظهار داشت: بهره برداران پرورش آبزیان و شیلات و محصولات گلخانه ای به ویژه گل رز هلندی بیشترین خسارت را از انتشار ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد دیده اند.

وی بیان کرد:اختلال در شبکه حمل و نقل باعث ماندن تولیدات کشاورزی بر روی دست بهره برداران و پایین آمدن قیمت برخی محصولات در استان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بازار گل رزهلندی به دلیل صادراتی بودن ۹۵ درصد محصولات به استان های دیگر همچنان کساد است.

سالیانه ۲۰ میلیون گل رزشاخه بریده در استان تولید و روانه بازارهای استان های مختلف کشور به ویژه تهران می شود.

تاج الدینی در مورد گوشت مرغ گفت: تعطیل شدن رستوران ها و صنعت گردشگری باعث کسادی و افت قیمت این محصول در استان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:دولت تلاش کرده است با خریداری و ذخیره مرغ تا وزن ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به ساماندهی بازار این محصول کمک کند.

وی با بیان اینکه سالیانه ۱۸ هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود اظهار داشت: بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی بهره برداران حوزه شیلات استان بر اثر ویروس کرونا بر روی دست سرمایه گذاران باقی ماند.

تاج الدینی گفت : حوزه باغداری و زراعت استان نیز در روزهای نخست برای تامین کارگر جهت غرس درخت در اسفند ماه و رساندن کود به دست بهره برداران دچار اخلال شد اما با پیگیری های انجام شده مشکلات این حوزه رفع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هم اکنون کار مرحله داشت محصولات زراعی در برخی مناطق استان و برداشت محصولات در مناطق دیگر در حال انجام است.

تاج الدینی عنوان کرد: خسارت های بهره برداران به صورت میدانی برآورد و به تهران ارسال شده است.

پایش ملخ برای پیشگیری از کاهش تولید

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از پاییز سال گذشته برای شناسایی آفت ملخ آغاز شده و تاکنون ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های هشتگانه استان در برابر این آفت با مشارکت کارشناسان و نیروهای داوطلب پایش شده است.

الیاس تاج الدینی اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ گروه متشکل از ۱۲۰ نفر کار پایش مراتع برای شناسایی آفت ملخ در مراتع کهگیلویه و بویراحمد را انجام می دهند.

وی بیان کرد:بیشترین میزان پایش آفت ملخ تاکنون در شهرستان گچساران به میزان ۵۳هزار هکتار و باشت با ۲۳ هزار هکتار انجام شده است.

تاج الدینی عنوان کرد:بی بی حکیمه، لیشتر، امامزاده جعفر،سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده پاییز سال۱۳۹۸ تاکنون در استان هستند.

وی تاکید کرد: در این مدت هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است اما به دلیل هشدار سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر احتمال هجوم ملخ های صحرایی به مراتع استان همه امکانات برای شناسایی به موقع آفت ملخ بسیج شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اولویت ردیابی و پایش در مراتع و مزارعی است که دوره پایش پیش ملخ مشاهده شده است.

تاج الدینی ابراز داشت:  اعتبار اولیه، دستگاه های سم پاشی و سم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ های صحرایی در استان تامین شده است.

وی گفت: عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در ۱۱هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان  تشکیل شده است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار و بهره بردار این استان در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

 سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی،۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که افزایش تولید ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر شود.

تاکنون ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در ایران به ۵۸۰۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.