دکتر ایرج حریرچی عصر جمعه در ستاد مدیریت کرونای کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: این استان به طور میانگین روزانه حدود ۳۶۰ تست کرونا انجام داده در حالی که استانی با حدود چهار و نیم میلیون جمعیت روزانه ۲۰۰ مورد تست کرونا انجام می دهد.

حریرچی کارکرد و عملکرد ستاد مدیریت کرونا و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را مثبت و قابل تجلیل دانست و گفت: در برخی شاخص ها عملکرد این استان وزارت بهداشت و متولیان امر را شگفت زده کرده و من احساس غرور و افتخار می کنم.

وی یاداور شد: کهگیلویه وبویراحمد در پیش بینی های وزارت بهداشت و با توجه به برخی ویژگی های خاص آن از جمله گردشگر پذیر بودن و شرایط آب و هوایی مناسب بویژه در ایام عید و همچنین وابستگی های عاطفی و قومیتی در بین مردم جزو مناطق پرخطر و مستعد در شیوع بالای بیماری کرونا محسوب می شد.

قائم مقام وزارت بهداشت ادامه داد: اما امروز و با گذشت دوماه از بروز بیماری این منطقه یکی از استان های موفق و با کارنامه درخشان و امیدوارکننده در بحث مدیریت، وپیشگیری کرونا در بسیاری از شاخص های مورد نظر متولیان امر و ستاد ملی مدیریت کرونا است.

 وی تصریح کرد: استان کهیلویه وبویراحمد در زمینه مبتلایان به بیماری و همچنین نرخ کشندگی با هشت نفر به طور نسبی آخرین استان است اما در زمینه شاخص های پیشگیری و مدیریت این بیماری از جمله طرح غربالگری در رتبه نخست کشور است.

حریرچی یاداور شد: نکته حائز اهمیت در زمینه کارکرد ستاد مدیریت کرونا در این استان آن است که اقدام ها و کارکرد این ستاد همه متناسب با شرایط بومی و منطقه ای و با نگاه علمی و منطبق بر اصول بین المللی و سازمان جهانی بهداشت بوده است.

وی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد در زمینه طرح غربالگری در مرحله اول با ۹۸.۲ درصد بالاترین میزان در بین همه استان های کشور را دارد، گفت: در حالی که میانگین کشوری با انجام حدود ۷۱ میلیون نفر در این راستا حدود ۸۱ درصد است.

وی ابراز داشت: یکی از اقدام ها و دستاوردهای مهم در این استان طرح بیماریابی فعال بوده وتوانسته تا حد قابل ملاحظه ای بیماران سرپایی در مراحل اولیه را شناسایی کند و مورد قرنطینه قرار دهد.

حریرچی گفت: این استان هم اینک هیچ بیماری در بخش مراقبت های ویژه ندارد و تعداد بیماران کرونایی مثبت در بیمارستان در مجموع ۱۸ نفر هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برغم همه دستاوردها اما همچنان خطر شیوع بیماری در این منطقه به توجه به برخی پیش بینی های انجام شده و شرایط خاص این استان بالاست.

وی گفت: با توجه به شروع طرح فاصله گذاری هوشمند و فعالیت صنوف کم ریسک و همچنین رفع محدودیت های حمل و نقل از اوایل اردیبهشت و با توجه به گردشگر پذیر بودن این استان و شرایط آب  هوایی مناسب این خطر همچنان احساس می شود.

حریرچی ابراز داشت : همچنین با توجه به فصل کوچ و جابه جایی جمعیت عشایر در مناطق ییلاقی و بویژه هجوم عشایر استان های همجوار به مناطق سردسیری این استان احتمال خطر و شیوع بیماری نیز وجود دارد که انتظار است مسئولان امر و ستاد مدیرت کرونا با حساسیت و دقت نظر بیشتر این روند موفقیت امیز را همچنان مدیریت کنند.

۳۵ هزار تخت جدید در کشور اضافه شد

حریرچی همچنین با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در طول دولت های تدبیرو امید نیز گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳۵ هزار تخت جدید اضافه شده و ۴۵ هزار تخت نیز به طول کامل بازسازی شده اند.

وی ابراز داشت: همچنین تعداد تخت های ویژه در بیمارستان های دولتی دو برابر شده است.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت جهادگونه و با درایت دولتمردان با رهنمودهای مقام معظم رهبری و انسجام و اتحاد همه ارکان نظام برای مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مدیریت و نحوه کنترل و مواجهه ایران با این بیماری عالم گیر اکنون بسیاری از کشورهای جهان را به حیرت واداشته است.

وی گفت: نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور امریکا با جمعیتی بیش از ۳۲۸ میلیون نفر و با همه تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته و حتی تا جایی که رئیس جمهور این کشور این بیماری را قبول نداشت هم اینک بیش از۲۰درصد میانیگن جهان است.

به گفته وی در حالی که در برخی کشورهای اروپایی و غربی بیماران کرونایی بالای ۶۵ سال را به دلیل کمبود تجهیزات از دستگاه تنفسی جدا می کنند و اولویت بندی بیمار می کنند در ایران با افتخار اعلام می کنیم که بخش عمده ای از تخت های ویژه خالی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.