تعداد پرشماری از ایرانیان که امسال در نوروزی متفاوت روزهای ابتدای سال را به جای سیر و سیاحت در طبیعت و دید و بازدیدهای نوروزی در خانه مانده اند این بار می خواهند با به جا نیاوردن آئین سیزده به در سلامتی را به جای سنت های باستانی انتخاب کنند.

گردشگری مجازی یا "E-tourism" یک صنعت نوپا در حوزه گردشگری است که با توجه به توسعه ابزارهای مدرن ارتباطی و اپلکیشین‌ها،این بخش از صنعت گردشگری در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

حذف فیزیکی رفت و آمد به جاذبه‌های گردشگری به دلیل وجود ویروس کرونا ،این روزها زمینه توسعه صنعت گردشگری مجازی را تقویت کرده است.

اجرای طرح " در خانه بمانیم" این فرصت را ایجاد کرده است تا صنعت گردشگری بتواند در این زمان، تمام جذابیت های گردشگری را در معرض دید آنلاین یا برخط علاقه‌مندان قرار دهد.

ایرانیان که سیزده فرودین را روز طبیعت می دانند و برای بدرقه تعطیلات نوروزی هر ساله در دورهمی های پرجمعیت به دل طبیعت می رفتند و سور و سات کباب راه می انداختند اما امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا قصد دارند تا این روز را در خانه های خود بمانند.

از آنجا که پیشینه جشن نوروز را از زمان جمشید می‌دانند درباره تاریخچه سیزده بدر هم روایت است که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه برپا می‌کرد و چندین سال متوالی این کار را انجام می‌داد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین در ‌آمده و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه‌سارها و دامن طبیعت سپری می‌کنند.
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: دسترسی به فایل های تصویری جاذبه های گردشگری استان همراه با موسیقی های محلی در صحفه مجازی در اینستاگرام به نشانی kb_cthh امکان پذیر است.

مجید صفایی افزود: کهگیلویه و بویراحمد به غیر از طبیعت زیبا جذابیت های مردم شناسی زیادی دارد که این روزها فرصت مناسبی برای آشنایی با این گنجینه های ارزشمند است.

وی بیان کرد: صدا و سیمای استانی دنا در نوروز امسال تلاش کرد بخشی از آیین ها،سنتها،موسیقی و مناطق گردشگری استان را به تصویر بکشد و فضای مجازی هم می تواند این فعالیت ها را کامل کند.

صفایی عنوان کرد:همه مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا تعطیل است و هیچ نوع پذیرایی از گردشگران در روز سیزدهم فروردین و تا زمان مهار کامل ویروس کرونا انجام نخواهد شد.

وی بیان کرد:همه برنامه های نوروزی کهگیلویه و بویراحمدکه پیش از این در ستاد سفرهای نوروزی پیش بینی شده بود پس از مهار ویروس کرونا انجام خواهد شد.
این استان  که دارای ۲ منطقه سردسیری و گرمسیری و اقلیم چهار فصل است که از مقاصد مهم گردشگری نوروزی در جنوب کشور است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی به دلیل تنوع آب و هوایی سالیانه میزبان افزون بر سه میلیون نفر گردشگر در فصول مختلف سال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شبکه های مجازی در شرایط کرونایی و محدودیت های ارتباط در فضای واقعی امکان زنده بودن کسب و کارها را فراهم کرده است، گفت: فروشگاه های معتبر مواد غذایی و حتی رستوران های سنتی استان می توانند در قالب استارتاپ و فروش اینترنتی ضمن ادامه کسب و کار خود به ماندن مردم در قرنطینه های خانگی برای پیشگیری از انتشار ویروس کمک کنند.

مجید صفایی اظهار داشت: با توجه به لزوم  ماندن شهروندان در خانه ،فروشگاه های معتبر می توانند پس از دریافت مجوز از میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به فروش تلفنی و اینترنتی کنند.

وی بیان کرد: پس از فعال شدن استارتاپ ها شهروندان کالاهای مورد نیاز خود را به صورت غیرحضوری سفارش می دهند و پس از دریافت آن در درب خانه های خود بهای آن را پرداخت می کنند.

صفایی تاکید کرد:به متقاضیانی که قصد فعالیت در زمینه استارتاپ ها در کهگیلویه و بویراحمد را دارند براساس طرح و نوع فعالیت تسهیلات بانکی اعطاء می شود.

وی بیان کرد: تلاش می شود که با همکاری سایر دستگاه های اجرایی متولی استان اعطای مجوز برای فعالیت استارتاپ ها در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

تاکنون ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که هشت نفر از آنان جان خود را از دست داده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان قرار گرفته که این موقعیت می تواند فرصتی برای جذب ایرانگردان و جهانگردان باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.