به گزارش ایرنا، انجام این سنت کهن داز قرن ها در میان مسلمانان و حتی در میان پیروان ادیان مختلف از جمله ارامنه و زرتشیان در مناسبت های دینی مختلف و ماه محرم رواج خاصی دارد.

این روزها توزیع انواع نذری از پارچه سبز و مشکی گرفته تا  شربت و انواع غذاها محدودیت و مرزی نمی شناسد و مردم بر این باور هستند که نذری دادن به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا تجلی شور حسینی در بین مردم بوده وحاجت آنان روا می کند.

یکی از عزاداران حسینی که همه ساله در شب های ماه محرم برای هیات عزاداری نزدیک خانه خود نذری درست می کند می گوید: همه مردم فقیر و غنی بر سر سفره های سید الشهدا (ع) از غذاهای متبرک اطعام می شوند و نذری ها در نزد بیشتر مردم متبرک است و قداست خاصی دارد.

مریم ترابی افزود:ادای نذری به افراد توانمند محدود نمی شود و افراد با طبقات اقتصادی مختلف برای طلب حاجت متوسل به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شده و اقدام به درست کردن نذری می کنند.

او اضافه کرد: در ماه محرم هر کس هر کاری از دستش برمی آید برای رونق سوگواری های ماه محرم انجام می دهد.

ترابی اظهار داشت: نوجوانی که با در دست داشتن یک مشک ، ساقی عزاداران می شود زیباترین جلوه دلدادگی است.

یک زن کهنسال گچسارانی گفت: از زمان کودکی تاکنون شاهد نذری دادن در روستا و  شهر هستم که تفاوت نذری از ۷۰ سال پیش تاکنون در گچساران تنها نوع غذاهاست و خود آئین همواره با شور خاصی رواج داشته است.

بگم رمضانی اظهار داشت: دمپخت گوشتی،حلیم، شیربرنج و حلوا با استفاده از شیره انگور و خرما از غذاهایی است که در گذشته نذری آن بیشتر از زمان حاضر مرسوم بود.

وی ابراز داشت: برای پخت غذاهای نذری در گچساران بیشتر از سبزی های معطر تازه و  برنج محلی استفاده می شود.

رمضانی ادامه داد: اکنون بیشتر به جای غذاهای محلی خوراکی های مرسوم روز مانند آش رشته،شله زرد و انواع پلو به عنوان نذری طبخ و توزیع می شود.

او با اشاره به اینکه هم اکنون نذری ها بیشتر درخانه بر روی سفره صاحبان نذر مصرف می شود بیان کرد: در گذشته نذری با گسترده شدن سفره در مساجد ادا می شد.

این بانوی کهنسال گفت: در سال های اخیر نذری ها به شیوه های جدید مانند نذر خون، نذر کتاب نیز متداول شده است که بسیار خوب و جالب است.

امام جمعه شهر دوگنبدان با اشاره به گسترده شدن سفره های نذری در برخی خانه ها با حضور اقوام و همسایه ها در مناسبت های دینی به ویژه ماه محرم گفت: همدلی و تحقق صله ارحام از کمترین مزایای این سنت پسندیده است.

حجت الاسلام سید امین الله حجازی در پاسخ به برخی شبهه افکنی های فضای مجازی درباره اینکه پول نذری باید برای کمک به فقیران هزینه شود افزود:ادای نذر موجب درونی کردن ارزش ها، اعتقادات و تقویت باورهای دینی می شود.

وی تصریح کرد: بیشتر مردم غذاهای نذری را به افراد فقیر می دهند و پخت نذری گرمابخش آئین های محرم است.

امام جمعه شهر دوگنبدان عنوان کرد: آنچه در ادای نذر باید مورد توجه باشد خودداری از اسراف و برگزاری مجالس به شکل ساده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم زیادی از نذری ها در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف توزیع می‌شوند که برای سلامت مصرف کنندگان ضرر دارد.

محسن جعفری نژاد بیان کرد: مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر در عملکرد هورمونی می شود و این اختلال های هورمونی می تواند در ابتلا به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد. 

وی بر سرطان زا بودن برخی ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی های داغ و غذای چرب تاکید کرد.

جعفری نژاد از مردم استان خواست که تا حد امکان برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیر و چای از لیوان های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا بررسی ها نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.

جعفری نژاد افزود: سازگاری با طبیعت، تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از ۶ ماه از جمله مزایای استفاده از ظروف گیاهی است که  می تواند جایگزینی مناسب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود.

وی از  فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با انجام کار فرهنگی برای حذف این ظروف در میان خانواده ها،عزاداران، جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست استان تلاش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه،جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود کنند.

وی به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

جعفری نژاد از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند وبا توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.